Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

RAPPORTER & BILDER FRÅN VÅRA AKTIVITETER

Här följer rapporter och bilder från några av de aktiviteter vi genomfört den senaste tiden. Ni hittar också rapporter på Facebook.

Vandring på Roslagsleden från Rösjöns camping i Sollentuna till Karby i Täby den 14/4 -24.

Vi var ett gäng på 11 st deltagare och 2 st ledare som gav oss ut på 1 mils vandring efter Roslagsleden.

Vi följde den västra sidan av Rösjön upp mot sjön Fjäturen.

Vi gick igenom trollska skogar, vackra ängsmarker och sjöar.

Under vandringen på en av de gamla vikingavägarna såg vi 2 st runstenar. Vi såg också några gravfält från vikingatiden.

Under vandringen passerade vi Hagby gård som är ett stall för hästar. Där står det 3 st runstenar i deras trädgård. Dom är ditflyttade från Litsby gårds gamla tomt på 1930- talet.

Vi passerade också Såstaholm som byggdes i början av 1900-talet och köptes av Svenska Teaterförbundet år 1918. Det kallades Höstsol och användes i 60 år som ett boende för pensionärer som hade jobbat inom Teatern och scenkonstnärer. I 60 år bodde det sammanlagt 250 personer där innan det stängdes år 1981.

Vi avslutade vandringen vid Karby gård.

Tyvärr hade vi en del regn under vandringen så det var ganska lerigt och blött på stigar och över fält men vi höll humöret uppe ändå!

Tack för en trevlig vandring önskar ledarna
Caroline och Nina.

Vintervandring 20 januari 2024

Friluftsfrämjandet Lidingö lokalavdelning ledare: Inger och Ulla

Fullbokat och med många i kö, slutade i sju entusiastiska deltagare utöver oss två ledare. Sjukdom, kyla eller IT-strul kan ha påverkat antalet deltagare.

Det var isande kallt med mycket snö när vi startade i Liljeholmen. Vi gick via sjön Trekanten till Vinterviken. Historien om Nobel, dynamiten, spränggropar och olyckor varvades med vandrarnas egna erfarenheter. Vi fikade ståendes pga kylan. Vid Örnsberg träffade vi flera vinterbadare.

Vi passerade Eolshäll som från 1897 var Sveriges första behandlingshem för alkoholister. 1920 blev det ett hem för vanartiga gossar.

Vi gick upp till Klubbensborg och sen vidare till Bellmanskällan där Bellman skrev Vila vid denna källa.

Turen fortsatte på Petterbergsvägen i Mälarhöjden med sina fina villor. På Konditori Lyran åt vi lunch och tittade på utsikten från det fina tornet. I den spektakulära villan byggd i Schweizerstil 1867 höll kultureliten till vid förra sekelskiftet.

På håll såg vi Kungshatt och vi berättade historien om hur ön fått sitt namn. Här kunde vi skymta solen lite grann.

Innan vi vek av upp mot T-banan hann vi passera Mälarhöjdsbadet och Sätrastrandsbadet.

Vi skulle ha kommit förbi Skärholmens gård men vi tittade lite fel på kartan och tiden började bli knapp så vi avslutade turen vid Sätra C.

Vandring i Erstaviks naturvårdsområde den 30/9 2023

Vi var 8 st deltagare och 2 st ledare som gav oss ut efter den gröna leden i Erstaviksskogen. Vi tog oss fram på stigar med mycket rötter in i skogen och upp på berghällar förbi vackra insjöar med näckrosor och klart vatten. Vi genade en grusväg mellan den gröna leden och in på den blå leden som ledde oss tillbaka till våran utgångspunkt Erstaviksbadets parkering. På slutet av våran vandring så gjorde vi en avstickare ner till Erstaviksbadet och njöt en stund i sanden med utsikt över Erstaviken.

Vi hade en härlig vandring tyckte deltagarna och ledarna Caroline och Ulla.

Vandring i Erstaviks naturvårdsområde 2023-09-30 3.jpg

Vandring i Rydbo 20 augusti

Vi var 12 pigga personer som gav oss ut på en rundvandring från Kulla Vägskäl.
Vi njöt av skogens tystnad längs Blå Leden några kilometer, kom ut i det öppna landskapet runt Rydbo kyrka och kunde fika med fin utsikt.
Vi passerade Rydbohovs slott och fick repetera våra historiska kunskaper. "Engelska Parken" tillhör slottet och är ett vackert naturområde. Vidare längs vattnet och så blev det lunch vid strandkanten där vi fyllde på energi så det gick fint att avsluta 10 km-rundan.

En skön augusti vandring med trevliga deltagare tyckte -
Ulla och Caroline

2023-08-20 Vandring i Rydbo 2 IMG_2947.png

Vandring på Adelsö söndagen den 11 juni 2023

Vi var 15 vandrare som träffades på Ropsten (de flesta) för att en söndag morgon en vacker försommardag vandra på Adelsö i Mälaren. På Munsö tog vi en vägfärja över till Adelsö där starten för vandringen var.

Vi vandrade längs Adelsöleden där det ofta var nära till vattnet. Vandringen gick på stigar och grusvägar om vartannat i en lugn miljö. Totalt traskade vi runt ca 15 km.

Vandringsleden tog oss genom barr- och lövskog, över gravkullar, fornborgar, efter stränder, åkrar och ängar.

En höjdpunkt i dubbel bemärkelse är utsiktstornet vid Kunstaberget. Tornet är byggt på öns högsta punkt, 54 meter över havet, och den milsvida utsikten över Mälaren från detta torn är omskriven. Här hade vi en självskriven paus och kunde njuta av utsikten (gällde de som tog sig upp i tornet).

Vi gjorde även andra längre och kortare pauser under vandringen och kunde njuta av vackra blommor (bl.a. irisar och liljekonvaljer) och grönska längs leden. Efter en heldag i soligt försommarväder kom vi åter hem till utgångspunkten Ropsten vid 17.30 tiden.

Tina och Bosse tackar deltagarna för en fin försommartur i vår vackra natur, och önskar er alla en fin vandringssommar!

2023 Vandring på Adelsö söndagen den 11 juni 2023 1.jpg

2023 Vandring på Adelsö söndagen den 11 juni 2023 2.jpg

2023 Vandring på Adelsö söndagen den 11 juni 2023 3.jpg

2023 Vandring på Adelsö söndagen den 11 juni 2023 4.jpg

2023 Vandring på Adelsö söndagen den 11 juni 2023 5.jpg

2023 Vandring på Adelsö söndagen den 11 juni 2023 6.jpg

VANDRINGSRESA på ÖSTERLEN några vårdagar i maj 2023

Efter tre år (pga Coronan) blev nu vår Vandringsresa på Österlen av. Friluftsfrämjandet på Lidingö arrangerade en långhelg med vandringar i Österlens vackra natur.

13 deltagare anlände under torsdagen till Hotell Turistgården i Simrishamn, där vi bodde. Här fick vi god logi, mat och trevligt bemötande. I hotellets Rosenträdgård kunde vi sitta och njuta efter vandringarna.

Fredag morgon fick vi en Statsvandring med Lena Aldebo på Österlens museum. Vi blev då fullmatade med historia och anekdoter om staden som i år firar 900 år. Mycket intressant och givande.

Efter lite ompackning gick fredagens vandring söderut och vi passerade Brantevik och gick vidare mot Hylkegården. Här fick vi en paus i ute-caféet och kunde besöka deras Vintage-butik. Solen strålade från en molnfri himmel och vi fick se en massa vackra blommor (backsippor, vitsippor, rödplister, bellis och andra fina vårblomster). Utöver detta fick vi se vackert gula rapsfält och bokskogar. Utsikten över havet var fantastisk och alla njöt.

Väl hemma på hotellet fick vi avnjuta en trerättersmeny och hotellets ägare, systrarna Ann och Eva berättade sin historia.

Lördagen åkte vi i bilar upp mot nationalparken Stenshuvud. Här gick vi upp på toppen och fick en otrolig utsikt över Hanöbukten. Vi gick igenom bokskog och fick se fler blomster och vi njöt……Efter lunchpaus (som flera tog vid stranden, några efter ett snabbt dopp i havet) gick vi vidare i nationalparken och fick här möjlighet att se orkidéer (St Pers nycklar) och ännu en vacker bokskog och spännande blommor. Viken naturupplevelse!
På lördagskvällen delade vi upp oss för middag på olika restauranger i stan.

Söndagen startade vi med bussresa mot Vik, här traskade vi nerför Himmelbacken och fick ånyo se en vacker havsutsikt. Vi gick genom Viks lilla fiskeby och vandrade vidare längs med havet. Vi passerade Prästens badkar, en världsunik blomliknande formation i den steniga kustremsan. Troligen en sk sandvulkan som bildats på havsbotten för 500 miljoner år sedan, då havsbotten i dessa trakter var vulkaniskt aktiv. Det sägs att en präst en gång i tiden nyttjade formationen som badkar.

Vi gick vidare genom slånbuskars och vädret var lika vackert och soligt som övriga dagar vi varit här. Vid en paus hörde vi, till Tinas glädje, också näktergalens speciella sång.

Framme vid Baskemölla tog vi åter bussen till Simrishamn. Vandringsresan avslutades med lunch i Rosenträdgården.

Alla deltagare var mycket nöjda med våra dagar på Österlen. Vi ledare var också nöjda och tackar gruppen för den trevliga, öppna och tillåtande atmosfären som ni skapade.