Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Vanliga frågor om medlemskapet

Här hittar du svar på vanliga frågor om medlemskapet och att boka äventyr.

Covid-19 och Friluftsfrämjandet

Här hittar du Friluftsfrämjandets övergripande riktlinjer kring covid-19.

Läs mer

Frågor om medlemskap: 

Vad kostar det att bli medlem? 

Det finns fyra olika nivåer av medlemskap i Friluftsfrämjandet. Du kan gå med som enskild medlem eller med ett familjemedlemskap som gäller alla familjemedlemmar som är skrivna på samma adress.  

  • Vuxen - 26 år och äldre: 380 kr 
  • Ungdom - 13-25 år: 180 kr 
  • Barn - 0-12 år: 110 kr 
  • Familj: 550 kr

Friluftsfrämjandet har ett fast medlemsår som sträcker sig från den 1 oktober till 30 september nästkommande år. Ditt medlemskap gäller från den dag du blir medlem, till medlemsårets slut. 

Din ålder under medlemsåret avgör om du räknas som barn, ungdom eller vuxen. Fyller du 13 under medlemsåret så räknas du alltså som ungdom.  

Jag började registrera mitt medlemskap, men det avbröts innan jag hann betala. Nu försöker jag bli medlem igen men det går inte – hur gör jag? 

Det kan hända att du ligger registrerad som obetald medlem i några dagar efter påbörjad registrering. Testa att logga in med ditt personnummer och lösenord eller välj ”Glömt lösenord?”. Om du inte lyckas logga in, kontakta medlem@friluftsframjandet.se så hjälper vi dig. 

Hur förnyar jag mitt medlemskap? 

I god tid innan medlemskapet går ut får du ett mail från Friluftsfrämjandet med information om hur du kan förnya ditt medlemskap. I augusti-september varje år skickar vi också ut en påminnelse via brev till medlemmar som ännu inte förnyat sitt medlemskap. Du kan också förnya ditt medlemskap genom att hämta ditt OCR-nummer här och sedan betala medlemsavgiften via din bank. 

Du kan välja att betala för ditt medlemskap med e-faktura. Då kommer du få en ny e-faktura när det är dags att betala för nästa års medlemskap. För att lägga till att du vill ha din medlemsavgift aviserad via e-faktura så gör du följande: 

  1. Gå in på din internetbank via en webbläsare i mobil eller dator (alltså inte via appen)
  2. Välj ”lägg till mottagare” eller liknande. Det heter olika hos olika banker 
  3. Välj ”anslut mottagare, e-faktura”, eller liknande 
  4. Skriv in Friluftsfrämjandet och sök 
  5. Nu ska Friluftsfrämjandet Riks dyka upp. Du väljer då ”ansök” och följer anvisningarna på skärmen. 
  6. Ett medlemskap är givetvis alltid högst frivilligt och om du inte önskar vara medlem och betala e-fakturan så tar du helt enkelt bort den från din internetbank. 

Hur avslutar jag mitt medlemskap? 

Om du vill avsluta ditt medlemskap kan du göra det genom att inte betala en ny medlemsavgift när medlemsåret går mot sitt slut.

Mitt medlemskap är avslutat, men nu vill jag bli medlem igen. Hur gör jag?

Om du försöker teckna ett nytt medlemskap kan det hända att du får ett meddelande om att ditt personnummer redan är kopplat till ett konto. Då kan du logga in på Mina sidor med samma inloggningsuppgifter som du använt tidigare. Du blir sedan uppmanad att betala din medlemsavgift för att bli medlem igen. 

Så uppgraderar du till familjemedlemskap 

Familjemedlemskap innebär att hela familjen blir medlemmar till ett och samma pris. Medlemskapet gäller familjemedlemmar som är skrivna på samma adress. 

Du kan uppgradera till familjemedlemskap genom att fylla i formuläret här: Uppgradera till familjemedlemskap.

Hur lägger jag till fler familjemedlemmar i vårt familjemedlemskap? 

Du kan lägga till fler familjemedlemmar genom att logga in på ”Mina sidor” och gå till ”Mina uppgifter”. Där kan du välja att lägga till fler familjemedlemmar. 

Om du vill ta bort en familjemedlem från medlemskapet, kontakta medlemsservice på medlem@friluftsframjandet.se så hjälper vi dig. 

Hur byter jag lokalavdelning? 

För att byta lokalavdelning kontaktar du medlemsservice på medlem@friluftsframjandet.se för att få hjälp. Ange ditt medlemsnummer och till vilken lokalavdelning du vill tillhöra.  

Jag behöver ett medlemskort, hur får jag det? 

För vissa medlemserbjudanden och aktiviteter behöver du kunna visa att du är medlem i Friluftsfrämjandet. Här är ditt medlemskort. Du hittar det också alltid genom att logga in på ”Mina sidor” där du undet ”Mina uppgifter” hittar samma länk till ditt digitala medlemskort. 

Hur ser jag om jag har betalat mitt medlemskap? 

Om du loggar in på ”Mina sidor” kommer du direkt se om du inte har betalat din medlemsavgift, tillsammans med en uppmaning om att betala avgiften.

Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag? 

Har du glömt ditt lösenord kan du klicka på länken ”Glömt lösenord?” som finns där du loggar in. Ett nytt lösenord skickas till den mailadress du registrerat hos oss.

Har du ingen mailadress registrerad hos oss,  kontakta medlemsservice på medlem@friluftsframjandet.se så hjälper vi dig. Kom ihåg att alla familjemedlemmar i ett familjemedlemskap måste ha en mailadress registrerad för att kunna återställa sina respektive lösenord. 

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?

Du kan ändra dina kontaktuppgifter genom att logga in på ”Mina sidor” och gå till ”Mina uppgifter”. Där kan du ändra personuppgifter, lösenord och vilka äventyr du är intresserad av. 

Mitt barn ska delta i ett äventyr, är det jag som vårdnadshavare som ska vara medlem eller är det barnet? 

Det är den som ska delta i aktiviteten som behöver vara medlem. I det här fallet är det alltså barnet som behöver ett medlemskap. 

Är jag försäkrad när jag deltar i ett äventyr med Friluftsfrämjandet? 

Alla våra medlemmar är försäkrade i samband med våra äventyr. Detsamma gäller deltagare utan giltigt medlemskap som vid enstaka tillfälle provar på aktiviteter. 
 
Försäkringen gäller vid olycksfallsskada som inträffar under deltagande i av Friluftsfrämjandets, dess regioner eller föreningar anordnad verksamhet samt under direkt färd till och från dessa aktiviteter. 
 
Gör en skadeanmälan: 

  1. För skadeanmälan ring 0771-950 950. 
  2. Uppge Friluftsfrämjandets avtalsnummer 64750. 
  3. Uppge även ditt medlemsnummer i Friluftsfrämjandet. 

Frågor om att boka äventyr: 

Hur bokar jag äventyr? 

  1. Gå till ”Hitta äventyr” för att söka efter äventyr som passar dig. 
  2. Gå in på det äventyr du vill följa med på och klicka sedan på knappen ”Boka”. 
  3. Vissa äventyr har frågor som behöver besvaras, fyll i så fall i ditt svar och gå vidare. 
  4. Kontrollera dina kontaktuppgifter och klicka på knappen ”Bekräfta bokning”. Om äventyret ska betalas via internet finns istället knappen ”Gå till betalning”. Klicka på den och genomför betalningen. 
  5. Du kommer nu till en sida som bekräftar att du bokat dig på äventyret. Härifrån kan du också klicka dig tillbaka till ”Mina äventyr” där du kan se en samlad bild på vilka aktiviteter du är anmäld till och vilka du deltagit i. 

Hur betalar jag äventyr? 

Vissa äventyr ska betalas vid bokningen. På äventyrssidan finns då en knapp ”Boka och betala” istället för bara ”Boka”. Andra äventyr ska betalas på annat sätt, till exempel kontant till ledaren.

Betala vid bokning 

När du har klickat på ”Boka” och kontrollerat dina kontaktuppgifter kommer du till en betalningssida. Här kan du välja att betala med Swish eller kontantkort. 
Ange dina uppgifter och klicka på knappen Betala för att genomföra din betalning.

Betala på annat sätt 

Ofta står det i äventyrstexten hur betalningen ska ske. Det kan till exempel vara kontant till ledaren på plats vid äventyret. 
 
Om det inte finns betalningsinformation så kan du kontakta ansvarig ledare och fråga hur betalningen ska genomföras. Ansvarig ledare finns under rubriken ”Mer info” på äventyret.  
 
Om du är medlem och redan inloggad kan du klicka på ledarens namn för att komma till hens kontaktuppgifter. Om du inte är medlem ännu, kontakta medlem@friluftsframjandet.se så hjälper vi dig. 

Kan jag få kvitto för friskvårdsbidrag? 

Friluftsfrämjandets äventyr räknas som friskvård. Som medlem kan du skriva ut ett kvitto på ett äventyr direkt efter betalning, eller ladda ner det i efterhand. Du kommer bara att se kvitto på äventyr som du betalat online. Så hämtar du ut dina kvitton.

Varför är det olika priser för äventyr? 

Lokalavdelningen som anordnar äventyret väljer själv vilket pris äventyret ska ha. Priserna för äventyren hjälper lokalavdelningen att täcka omkostnader för sin verksamhet. Det kan till exempel vara kostnader för utrustning, lokaler och utbildning av ledare. 

Hur fungerar avbokning/återbetalning av äventyr? 

Avbokning 

Logga in på ”Mina sidor” och gå till ”Mina äventyr” för att se de äventyr du har anmält dig till. Här kan du klicka på knappen ”Alternativ” bredvid ett äventyr och välja att avboka dig från det. Ett mail som bekräftar din avbokning skickas till din e-postadress.  
 
Varje enskild familjemedlem kan avboka sig själv genom att logga in med sina uppgifter. Står du som räkningsmottagare kan du avboka även familjemedlemmar från äventyr genom att gå till: mina äventyr > Familj och klickar på Alternativ för familjemedlemmen du vill avboka. Du kan även avboka hela familjen genom att gå in på din egen profil och avboka alla. 
 
Återbetalning 

Friluftsfrämjandet har olika återbetalningsregler beroende på arrangör och verksamhetsgren. På äventyrets sida kan du ofta hitta information om vad som gäller för ditt bokade äventyr. Du kan också ta kontakt med ansvarig ledare för äventyret om du har frågor kring avbokning och återbetalning. 

Kan jag delta i ett äventyr som hålls av en annan lokalavdelning än den jag är medlem i? 

Ja, du kan delta i alla äventyr som erbjuds av Friluftsfrämjandet, oavsett vilken lokalavdelning som arrangerar äventyret. 

Hittar du inte svar på din fråga?   

Om du inte hittar svar på din fråga, kontakta gärna medlemsservice på  
medlem@friluftsframjandet.se så hjälper vi dig. 
Du kan också läsa våra medlemsvillkor.