Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Vandringar 2024

Här kommer rapporter  från våra populära vandringar.

Tisdagen den 9 april
Vandring Skärva
Denna tisdag bjöd på härlig sommarvärme 18 grader och vindstilla. Vi gick det blå spåret  bland blå och vitsippor i skogen fram till Herrgården  Fortsatte stigen som bitvis var  ganska blött  ut till Korpanabben  där vi fick en fantastiskt fin fikastund med sol och sjöutsikt.
Vägen till bilarna gick över hagmarken mot Trantorp.

Söndagen den 28 april
Vandring började i Sänneshults naturreservat och fortsatte sen på Blekingeleden norrut.

I Tolseboda passerade vi resterna av kolugnarna som fanns under kriget och tillverkade kol till gengasbilarna. Vi gick i mycket gammal skog där inte avverkning gjorts sedan 1700-talet. Vandringen gick på härliga skogsvägar, vi passerade Björkgölen och vidare till Vantaskallebergets naturreservat vid Hallsjön. Leden gick även på härliga stigar i skogsmiljö. Tog en alternativ väg till Långasjön och sen vidare tillbaka mot Tolseboda där vi gick längs sjön Sännen och tog en fikapaus vid raststället Hörnen. Fortsatte sen röda spåret och avslutade med Blekingeleden längs Listersjön till Sänneshult. 14 deltagare vandrade 12 km i underbart vårväder i en natur som börjar grönska, vi såg en slö kopparödla, lite fågel i sjöarna, vårblommor och lyssnade till massor av fågelsång

Tisdagen den 26 april

Vandring Bastasjö Friluftsområden

Vi var 15 deltagare som  träffades på parkeringen denna lite kyliga vårdag för att följa det grönvita spåret genom både gran, tall o bokskog. På vägen såg vi blåsippor i full blom och en o annan vitsippeknopp som väntade på vårvärmen precis som alla vi andra.

Tisdagen den 19 mars

Vandring Skärsjön Tving

Lite gråkall mulen vårvinterdag var vi 14 deltagare som samlades på badplatsens parkering för en eftermiddagsvandring. Vi gick det gula spåret runt sjön igenom en härlig granskog. Vi stannade för fika i en skogsbacke ner mot sjön där vi kunde njuta av en vacker utsikt över stilla vatten inte en krusning på sjön. Inga vårtecken förutom små gröna skott på krusbärsbuskar längs vägen.

Tisdagen den 12 mars
Vandring Rödeby
Denna kyliga marsdag var vi 18 deltagare som vandrade 7 km i Rödeby Friluftsområde.Vi startade vid Dackestugan och vandrade på trevliga skogsspår med guidning av Barbara.Fikan intogs i mossgrön omgivning på stubbar och stenar.

Tisdagen den 5 mars

Vandring Askunga

Sol o vind fick vi på denna nästan 6 km långa vandringsrunda i Askunga. Vi hittade en plats i en solig skogsdunge där vinden inte kom åt oss  och där vi kunde njuta av vår medhavda fika. Sen fortsatte vandringen runt hela hjorthägnet där vi fick se några hjortar som spanade på oss.

Tisdagen den 27 februari

Vandring Förkärlaleden
Denna gång valde vi att gå en bit på Förkärlaleden 6 km.  Vi utgick från kyrkan och följde leden  genom skogen stannade på en fin plats med utsikt över fågelsjön för en fikapaus. Fortsatte sen till fågelsjöns slut där vi vände och följde grusvägen tillbaks till bilarna.

Söndagen den 25 februari

Vandring Hobyleden

I söndags vandrade vi på Hoby leden med start vid Salsjön. Vi gick österut på grusvägen men svängde in i skogen och gick längs sjön. Det var härligt vårvinterväder med lite blek sol som visade sig emellanåt. Passerade Lillasjön där vi såg lite sjöfågel. Leden gick på fina skogsvägar med vackra stenmurar och imponerande stora träd. Första rasten tog vi vid Blanksjöns vindskydd. Gick sen vidare och anslöt till Blekingeleden och Pilgrimsleden, vandrade på Kongslijden som är en av den äldsta västöstliga vägen genom Blekinge. Kommer fram till Runamo som är en berghäll och plats för den gamla landsvägen där urberget går i dagen, här löper en diabasgång med talrika sprickor som länge misstog som runor. Lämnar Blekingeleden och fortsätter på Hobyleden och Salsjörundan fram till motionsklubbens Salsjögängets anläggning . Här blir det eftermiddagsfika. 20 var vi som vandrade 11 km. Tack alla härliga vandrare som förgyllde dagen.

Tisdagen den 20 februari

Vandring Tromtö.

Vi var 16 vandrare som samlats för en vandring i naturreservatet på Tromtö. I det gråmulna  vindstilla vädret  gick vi det gula spåret och tog en tur ut till "Navis" för att njuta av medhavd fika.

Tisdagen den 13 februari

Vandring Nättraby

Gråmulen eftermiddag men denna gång slapp vi snöblask.  På Nättrans parkering samlades 26 deltagare för en 6 km lång vandring genom Nättraby till Marielund. På toppen vid det stora gravröset stannade vi för en fikastund och sen gick vi genom Ekbacken ner mot ån som vi följde tillbaks till utgångspunkten.

Årets första längre vandring

Söndagen den 28 januari

Wämöleden

Årets första söndagsvandring blev 10km på Wämöleden som är en stadsnära vandringsled som går runt hela Wämö som är en av Karlskronas öar som tillsammans med Hästö och Trossö skapar den historiska örlogsstaden Karlskrona. Vi startade vid Klinteberga och gick längs Sunna kanal västerut och mot Västra Mark ett par km i skogen innan vi kom fram till Studentviken. Passerade högskolan, Tullparken, Blå Port, Bryggarberget och Saltsjöbaden och avslutar med Wämöparken.21 nöjda vandrare deltog i härligt väder med inslag av sol

Årets första kortare vandring

Tisdagen den 30 januari

Vandring Jordö

Vi utgick från Slätthammars badplats och gick igenom Jordö naturreservat där det var ganska blött efter all snö som smält. Vi lyckades ta oss torrskodda igenom och fortsatte sen till badplatsen där stannade vi för dagens fikapaus. Gråmulet o lite dis gjorde så att vi knappt kunde se över till Kvalmsö.  Forsatte sen via Almöleden tillbaks till bilarna dagens vandring blev 5km.
Trots det gråmulna januarivädret var vi 24 deltagare som tog oss runt.