Logga in på Mina sidor
Bli Medlem

Kajaktuellt 2021

Nyheter från ledarna

Bilder: Årets foton hittar du i lokalavdelnings Facebook-grupp eller kajakmejlet eller i årets bildgalleri. Turrapporter från tidigare säsong finns i undersidan Bildgalleri.

25/9 Prova-på aktivitet
Vi hade en Prova-på-aktivitet i lördags vid Särsta badet i solig brittsommar. Tretton personer var ute i två grupper med två eller tre ledare per grupp. Funkade fint, hälsar Sverker

17-19/9 Ledarpaddling Söderhamn
Helgen 17-19 september genomfördes årets ledarpaddling i Söderhamns steniga men fantastiska skärgård. Start i Skärså på fredagen, övernattningar på Klacksörarna och Enskär. Kanoterna togs upp i Ljusne och turens erfarenheter summerades under en tidig middag på Axmar brygga söndag eftermiddag. Paddlingen var även ett praktikpass för Jan Eriksson och mig som går kajakledarutbildningen i år. Nya paddelvatten var högt på önskelistan vilken inte var så lätt att hitta. Knivstas ledare har redan varit nästan överallt. Söderhamns skärgård visade sig vara en lyckträff. Härliga vågor och dyningar med skummande bränningar, sandstränder och många välordnade rastplatser med toaletter och iordningställda grillplatser. Sjögången var nog en av de mest utmanande vi haft på en ledarpaddling. Det hördes ett och annat glädjetjut när kajakerna sköt fart. Ibland var det bara huvuden som stack upp mellan vågtopparna men alla höll sig på rätt köl. En stund på söndag morgon vände vinden och vi kunde åter konstatera att sulfat luktar inte mat. Men för övrigt var det en tur som gav mersmak! hälsar Per Brahm

31/8-2021 Kvällspaddling Ekoln
Främjandets kajakpaddling i kvällningen gick mot solnedgången utanför Krusenberg. En värdig avslutning på augusti. Nu tätnar mörkret och vi får se vad september för med sig. Hälsar Sverker Renlund

14/8-2021 Mentorspaddling 14 - 15 augusti
Vi var två blivande ledare som tillsammans med vår mentor och fyra deltagare paddlade till Stora Brunskär i Sörmlands skärgård. Vi startade i Källvik på lördag förmiddag och paddlade öster om Sävö och Långön för att komma undan från den värsta vinden. Lunch på Fågelskär sedan in mellan gyttret av öar mot Stora Brunskär. Väl framme slog vi läger i en vik med fantastisk utsikt mot vacker regnbåge med Landsorts fyr i horisonten. Pigga och utvilade på söndag morgon startade vi hemfärden. Den gick via kanalen mellan Långön och Björkskär, ner mot Lilla Vomba där vi lunchade. Därefter paddlade vi vidare mot Granholmen och Bergöfjärden för att gå norrut mellan Ringsön och Bergö samt Långön. Avslutning med surf i Sävösundet och lugn paddling tillbaka till Källvik. Tack alla som var med på denna fina tur, hälsar Janne Eriksson

12/8-2021 Kvällstur på Ekoln
En riktig njutarpaddlingstur, tack Sune!

24/7-2021 Söderarm övernattningstur
På paddling med Friluftsfrämjandet i Knivsta. Överfart mot Söderarm vid Lerskärsgrund. Övernattning på Inre Hamnskär i Söderarmarkipelagen. Nästan vindstilla, en fantastisk kväll. Perfekta förutsättningar för en tur till ytterskärgården. Strålande sol och laber bris. Nya ledare under utbildning ledde oss säkert i hamn. Kan inte bli bättre, hälsar Sverker Renlund

7/7-2021 Krusenberg dagstur
Vi fick en fin dagstur från Krusenberg och rekade rastplatser längs Skolandet och på Gorran inför en öppen kvällstur till hösten hälsar Per Brahm

3/7-2021 Gräsö
Igår var vi sju stycken som i sol och svaga vindar gav oss ut på en dagstur i arkipelagen öster om norra Gräsö. Vi lade i strax utanför Långanäs och gav oss ut till yttre öarna Svartfluttu och Fluttu där vi badade och åt lunch (dock inte i fågelskyddsområdet) med Ålandshav som fond. Därefter snirklade vi oss mellan kobbarna vidare ner förbi Digelskäret som vi rundade och efter ytterligare badstopp tillbaka upp mellan öarna till startpunkten. Vattentemperaturen varierade från 16 grader vid Fluttu till 22 grader vid Digelskäret. Mest exotiskt i fågelväg var en trana som vi såg på ett par ställen ute vid kobbarna. Annars var det mest häger och skräniga tärnor som gjorde oss sällskap, inte mycket havsörn denna gång. Drygt 2 mil paddling blev det denna lördag. Hälsar Carl-Henrik Annefors

29/6-2021 Kvällspaddling på Ekoln
Elva kajaker utgick från Krusenberg i vackert varmt väder norrut längs östra stranden. Fika vid stranden Morga Hage. Kvällens ledare Estelle och Erik.

23/6-2021 Sigtuna
Igår var vi sju stk som trotsade EM fotboll och hade en underbar kvällspaddling i Sigtuna. Vi startade i västra delen och paddlade utmed Sigtuna waterfront upp i Gansviken för att sedan fika vid Munkholmen och sedan möta kvällssolen på tillbakavägen. Vi fick se både vattenskidåkare och en nyfiken bäver. Hälsar Carl-Henrik Annefors

21/6-2021 Kanoträddning
Igår hade Fjällrävarna avslutning. Kanoträddning och bad blev det, gäller att passa på när vattnet är varmt. Tack för ännu en härlig termin. Hälsar Ann, Maria och Malin

19/6-2021 Håkanskär
Helgen 19-20 juni var vi fem stycken under Per Brahms ledning som gjorde en övernattningstur utanför Gräddö. Från Räfsnäs gick vi ut i arkipelagen utanför Tjockö och Fejan med Finlandsbåtarna som fond och kryssade runt bland skären ut mot Vattungarna för att slå läger på Håkanskär. Hälsar Carl-Henrik Annefors

17/6-2021 Kajakkurs för nybörjare 2021
Nu är nybörjarkursen i kajak slutförd. 18 deltagare är nu redo för att ge sig ut på kajak-äventyr. I år fick vi genomföra kursen på ett corona-säkert sätt, så det blev teori utomhus vid Kvarngården (istället för inomhus) och kamraträddningsövningar i Valloxen (istället för i simhallen). Kursen avslutades med paddling från Eda till Fjällnora och tillbaka. Hälsar Elenore

9/6-2021 Kajakkurs för nybörjare 2021
Onsdag 9/6, helgen 12-13/6, ti-to 15-17/6. Nedan kamraträddning vid Brunnbybadet.

6/6-2021 Nationaldagspaddling i Stockholm
Vi paddlade ifrån västra Kungsholmen via Långholmen, Reimersholme och längs med Söder till Årsta holmar, där vände vi tillbaka till Långholmen via Pålsundet. Efter bad och lunch besökte vi Stadshuset och tog Karlbergskanalen tillbaka till startplatsen. Vi mötte rekordmånga kajak-paddlare, SUP-paddlare och fritidsbåtar, och stockholmarna verkade ha "gått man ur huse" för att ta vara på det vackra vädret.

4/6-2021 Kvällspaddling Ekoln
Njutarpaddling från Krusenberg till Morga hagar hälsar Sara Berglund.

10/5-2021 Måndagspaddlingar
Fartlekar på Valloxen varje måndag under våren.

2/1-2021 Isbrytare på Valloxen
Mellansäsong...mellan kajak och skridskor. Tidig kajakpremiär i år, Valloxen 2 jan, kollar isen som är på gång i vikarna. Estelle o Erik testkör med lagom antal lager under torrdräkten. Mörkret föll tidigt... hälsar Estelle