Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Fjällvandring i Jämtland juli 2017

I mitten av juli 2017 åkte vi med en grupp till Jämtland för årets fjällvandring. Vi startade i Vålådalen och avslutade i Storulvån. Tio av oss bodde i STF-stugor och tre tältade. Som vanligt bjöd veckan på äventyr, väderväxlingar, kämpaglöd och många skratt.

Följande rapport är baserad på deltagarnas egen dagbok som vi turades om att skriva under veckan.

Dag 1. Vålådalen – Stensdalen 14 km

Väderutsikterna var sisådär, och eftersom det regnat mycket i Jämtland under veckorna innan vi kom var det blött och lerigt i björkskogen där vi gick de första 1 ½ dagarna. Vi kunde dock njuta av mängder av orkidéer och Kung Karls spira under vår vandring. Första kvällen efter både sol, blåst och regn, nådde vi fram till Stensdalens fjällstuga – STFs moderna flaggskepp som inte liknar någon annan fjällstuga. Meningarna går isär om denna moderna skapelse, men den fyller sin funktion. Några av oss fick dock nöjet att njuta av nostalgin i den äldsta stugan med vedkamin och torkhiss i taket😊. Ett bastubad med dopp i ”poolen” som höll strax över 0-strecket i forsen var pricken över i!

Dag 2. Stensdalen – Gåsen 14 km

Den ursprungliga planen var sedan att gå till Vålåstugan och sedan Gåsen. På grund av det ihärdiga regnandet tidigare var vattenflödena mycket höga, och då det var två osäkra vad på sträckan beslöt vi att istället gå direkt till Gåsen dag 2. Det var en vacker men kall morgon och efter några kilometer kom vi upp på kalfjället. Utsikten var storslagen, och jackorna åkte av i värmen. Så fick vi plötsligt en lektion i fjällvädrets växlingar: på någon minut växlade det från sol och skönt till storm, hagel och snöblandat regn. Vi kämpade tappert att ta på regnkläderna i stormen, lade oss ner för att ta skydd en stund men gick sen vidare. Solen kom tillbaka och när vi rastade vid vindskyddet kunde vi njuta i solen. En liten stund, sen var det dags för regn- och stormbyar igen! Men solen kom tillbaka och vi kämpade tappert uppför. Många var trötta och nertyngda av sina (lite för tunga) ryggsäckar. Men till slut, efter en tuff krävande dag där vädret varit mycket omväxlande liksom naturen med björkskog, kalfjäll porlande åar och många små vad, kom vi fram till Gåsenstugorna. Vi hade haft en väldigt fin dag, vi hade sett lappspira, purpurbräcka, fjällviol, fjällglim mm.

Dag 3. Gåsen, vilodag

Eftersom vi ”hoppade över” Vålåstugan, fick vi en vilodag på Gåsen. Den startade i regn och blåst och tjock dimma med endast 2 plusgrader utomhus. Vi tog det lugnt på morgonen men efter frukosten vågade åtta djärva vandrare sig ut på blomstervandring trots regn och rusk och dimma Vi gick inte långt men såg många fina fjällväxter, vackra tuvor med fjällglim, mängder med fjällsippor och många flera arter. Vi skrämde upp en liten fågel från sitt rede med sex mörkfärgade ägg som låg dolda under riset av dvärgbjörk, troligen ängspiplärka. Regn, dimma och kyla höll i sig men en grupp tog en tur även på eftermiddagen.

Dag 4. Gåsen – Sylarna 17 km

Nästa dag var det tidig start då vi hade 17 km att gå till Sylarna och en tid att passa för middagen. Det var mycket uppför men vi gick i rask takt. Efter ca 4 km kom vi till vadet över Gåsån som vi förberett oss på. Det iskalla vattnet gick över knäna på några av oss (delvis beroende på var vi satte fötterna) men oavsett stövlar, uppkavlade byxor eller i bara trosorna kom vi över utan incidenter och vi var en erfarenhet rikare! Vädret och underlaget var – som vanligt – omväxlande med regn, dimma och sol men vyerna fantastiska. Vi kämpade på och var efter den sista jobbiga stigningen framme vid Sylstationen redan vid 4-tiden! Efter bastun var det skönt att sätta sig vid dukat bord och avnjuta renskavsgryta mm.

Dag 5. Sylarna - vilodag

Den planerade vilodagen på Sylarna bjöd på strålande väder, vi vaknade till en dag med klarblå himmel och vi njöt av frukostbuffén framdukad i matsalen. Ledarna bjöd på ”fria aktiviteter”, vilket innebar att två i gruppen beslöt att bestiga Storsylen 1762 m och fick en fantastisk dag och upplevelse. Det var stora snöfält, brant och blockterräng. De kunde njuta av utsikten och skriva in sig i loggboken. På vägen ner träffade de på två andra ur gruppen som tog sig upp till ”förtoppen” 1624 m och tittade på den imponerande utsikten innan de började gå tillbaka. Flera av oss andra tog förmodligen ”årets långsammaste fjällvandring”. Vi var ute 7 timmar och gick nog ca 7 km! Vi strövade, tittar på blommor, vi fotograferade, pekade, pillade. Vi tog en fikapaus och en lång, skön lunchpaus utsträckta i sluttningen. Inga hotande regnmoln som störde. När vi bestämde oss för att gå tillbaka ”rinner” plötsligt renar ner från fjället till vänster om oss, en hjord på flera hundra renar kommer. Vi hör renskällor och grymtande. De samlas alla på en brant snölega, det var fantastiskt vackert att se. På kvällen när vi alla samlats igen lagade vi tillsammans fiskgryta och njöt av sista kvällen, en kväll som lockade några till en kvällstur.

Dag 6. Sylarna – Storulvån 17 km

Sista dagen och vi vaknade till ännu en härlig fjällmorgon med klarblå himmel med några små molntussar som svävade över Sylmassivet som badade i sol, en vind svepte in från sydväst. Det var många vandrare på gång denna morgon men flertalet var på väg mot Blåhammaren och svängde av vid skiljet. Eftersom det är relativt lättgånget på denna sträcka och vi hade så fint väder gick det undan bra. Vi kunde unna oss en lång lunchrast utsträckta i sluttningen och njuta av solen och den sista dagens vyer över Sylarna och Blåhammaren – och slutmålet Storulvån.

Några kilometer från Storulvån tog vi ett sista stopp då vi passade på att göra en utvärdering av veckan. Vädret hade ju varit ”all inclusive”, men det rår vi ju inte över och det är ju också en del av det fantastiska med fjällen. Vissa administrativa problem – Länstrafiken som inte kom med bussen i Undersåker förrän efter lång väntan och diverse telefonsamtal och inte minst de bokade och betalda rummen i Sylarna som inte fanns – detaljer som gav ledarna härds bigt -  javisst, tungt – javisst men det positiva övervägde. Alla hade lärt sig något att göra bättre till nästa gång. Ledarna kommer ihåg (förutom ovanstående problem) den positiva stämningen och kämpaandan och en härlig, disciplinerad och rolig grupp. Efter denna lyckade vecka i Jämtlandsfjällen ser vi alla fram emot nästa vandring!