Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Fjällvandring med TVM augusti 2020

Efter förberedelser under våren bland annat i form av informationsmöten och testvandring på Sörmlandsleden gav sig sju av SödertäljesTVM:are och tre ledare till Jämtlandsfjällen för fem dagars vandring och äventyr.

Lördag
Vi samlades i god tid innan avfärd på Stockholms Central för gemensam resa till Storulvån. För många av deltarna var det första gången att åka nattåg, spännande och lite pirrigt. Resan upp gick fort och de flesta kunde sova bra, även om det knirrade och knarrade en hel del i kupén på vägen upp.

Söndag
Efter en kort bussresa från Enafors sammanstrålade vi på Storulvåns fjällstation med Sven, Fredrik och Sigge som hade vandrat från Vålådalen veckan innan. Det fanns gott om tid att justera packning och bekanta sig med fjällstationen innan det var dags för avfärd. I väntan på att Storulvåns lunchbuffé skulle öppna gick vi ner till den raserade bron över Handölan och passade på att prata om hur man gör ett säkert vad.

Efter lunch började vandringen mot Snasahögarna via Blomsterstigen, rakt uppför hela vägen. Efter drygt 3 timmar och +300 höjdmeter nådde vi lägerplatsen som låg vackert på en platå strax öster om Getryggen.

Lite senare på kvällen gjorde några av deltagarna en topptur till en närbelägen klippa med fin utsikt över lägerplatsen och runtomliggande fjäll, medan andra valde att spela kort och mysa i lägret. Väderprognosen för nästa dag visade på fortsatt vackert väder och vi beslöt därför att ligga kvar och göra en topptur med lätt packning på någon av Snasahögarna nästa dag.

Måndag
Lagom till frukost bröt de första solstrålarna in över lägret, nästan som på beställning. Dagens mål var att bestiga Sönnertvärklumpen, 1412 m. Det blev en svettig vandring uppför berget trots lätt packning. Efter +519 höjdmeter nådde vi toppen med en magnifik utsikt över Jämtlandsfjällen. Vi spanade och försökte sätta namn på alla fjäll som vi kunde se. Helags, Sylarna, Lill- och Storsnasen, Getryggen och många fjäll på norska sidan.

Lunch intogs på toppen i lä från vinden. Turen fortsatte sedan nenför  norra sidan av Sönnertvärklumen med siktet inställt på Snasahögarnas vindskydd. Den norra sidan av fjället var stenig och besvärlig att vandra ner från. Vi beslöt att gå en omväg ner i sänkan mellan Sönnertvärklumpen och Lillsnasen för att slippa snö och sten som låg framför oss. Därifrån var det enkelt att gå upp till vindskyddet som låg mycket vackert för sig själv vid en liten tjärn. Det varma vädret och den kuperade vandringen inbjöd till bad, så vi gjorde ett längre stopp vid tjärnen och några passade på att svalka sig i det klara och kalla vattnet. När lägerplatsen och tälten kom inom synhåll fick deltagarna gissa avståndet hem med löfte om ett pris till den som kom närmast rätt avstånd. Väl framme var det dags för middag och vid genomgången inför morgondagen delades första pris ut, en godispåse som mottogs med förtjusning.

Tisdag
Nu var det dags att bege sig mot Blåhammarens fjällstation. Före avfärd fick deltagarna en genomgång i karta och kompass, och vi tog ut riktningen till en tjärn på Blåhammarfjället som vi skulle använda som riktmärke.

IMG_5882.jpg     IMG_5885.jpg

Lägerplatsen hade vi i förväg bestämt till Blacktjärnarna, ca 1.5 km sydväst om Blåhammarens fjällstation och på lagom avstånd för att slippa trafiken av vandrare på Jämtlandstriangeln.
När lägret var rest promenerade vi till fjällstationen för att att handla och fika. Läsk, kaffe, kaka och godis intogs med god aptit innan vi lämnade stationen för att bestiga Blåhammarkläppens topp som ligger strax sydväst om stationen. Därifrån fanns det mycket att spana på i björkskogen nedanför, kanske björn? Dagen innan hade vi nämligen hört att några fjällturister larmat fjällräddningen för vad man trodde var björn som rört sig utanför tältet. Det visade sig senare vara renar... men kanske ändå att det fanns någon därnere i skogen som fjällräddningen missat??

Efter spaningen gick vi tillbaka till tälten. Solen värmde fortfarande skönt och några passade på att ta sig ett dopp i en av tjärnarna före middagen. Sedan blev det kortspel för några medan andra valde att ta en kort promenad och kasta "macka" i en av tjärnarna före läggdags.

Onsdag
Nästa dag hade vi gott om tid på oss till nästa lägerplats. Efter sovmorgon och frukost visade vi deltagarna hur det går till att fälla ett tält i hårt väder och packa ner det snabbt. Dagens etapp gick över Ulvåskaftet i riktning mot Ulvåtjärn. På väg över fjället upptäckte vi ett litet "vattenfall" där vi tog en längre rast för dem som ville svalka fötterna i det forsande kalla vattnet.

IMG_5907.jpg     IMG_5908.jpg
Turen fortsatte sedan i riktning mot Ulvåtjärn, en fin vandring över fjället i lätt nedförslut. Framme vid Ulvåtjärn passade vi på att bada vid den långa sandstranden som löper längs med sjön. Lägerplatsen upprättades strax norr om Ulvåtjärn, även denna plats vackert belägen vid en tjärn med fin kvällssol. Efter middagen genomförde vi en övning att vada över strömt vatten. Övningen genomfördes i Storulvån som ringlade sig fram ett stenkast från lägret. Deltagarna fick prova på att ta sig över strömmande vatten på olika sätt. Därefter blev det lägermys, tjejerna valde att spela kort medan killarna var nyfikna på att lära sig några knopar.

Torsdag
Sista dagen började med tidig väckning för att vi skulle hinna tillbaka i god tid till Storulvåns fjällstation. För första gången under veckan var alla deltagare klara att ge sig av på utsatt tid. Dagens etapp gick på leden i snabb takt. Strax innan vi kom fram till Storulvån tog vi en kort samling där alla fick tillfälle att reflektera över vad man tyckte var bra under veckan och vad som kunde förbättras.

Därefter blev det dusch, ombyte och gemensam lunch innan det var dags att kliva på bussen till Enafors. Tågresan hem gick fort och stämningen i våra kupéer var på topp, alla reste hem fyllda av många upplevelser och erfarenheter. Väl framme på Stockholms Central mötte deltagarnas föräldrar upp och fick lyssna på ivriga berättelser om upplevelserna på fjället när vi skildes åt i den mörka Stockholmsnatten.