Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Frilufsare i fjällen

Sista veckan av sommarlovet åkte sju Frilufsare med två av lokalavdelningens fjälledare på en fyra dagars fjällvandring på Fulufjället.

Vi startade vår vandring vid Fulufjällets Naturrum, där vi började med ett besök för att lära om djurlivet på Fulufjället och se filmen om ”det största regnväder som drabbat Sverige”. Vi gick sedan in till Njupeskärs vattenfall, som är Sveriges högsta vattenfall med en fri fallhöjd på 93 meter. Vi stannade där och lagade lunch och njöt av det mäktiga fallet.  Vi fortsatte vår vandring upp på Fulufället och kunde beskåda vattenfallet från ovan. Målet för dagen var att komma fram till Rörsjöstugan. Några timmar efter lunch var vi framme och reste våra tält. Fiskekort inhandlades och några försökte dra upp fisk till middag, men som tur var hade vi med oss mat för det nappade inte alls.

Nästa dag rev vi vårt läger efter frukost och begav oss mot Harrsjöstugan, lagom till lunch var vi framme och det började regna och blåsa hårt, men som tur var kunde vi sätta oss i värmestugan och tillbringa eftermiddagen där, med bland annat vedhuggning och kortspel. När regnet slutat reste vi våra tält och fick en fin kväll. Sven fick upp två öringar som vi stekte och åt direkt från stekpannan.

Morgonen därpå var det åter fint väder om än lite blåsigt, vi packade med oss lunch och fika i våra ryggsäckar och gjorde en dagstripp till norska gränsen, Riksgränsröse 130, 1033 meter över havet. Det blev en heldagstur med både fågelskådning, leta dricksvatten och praktisk användning av karta och kompass. Väl tillbaka vid våra tält lagade vi middag och några passade på att fiska. Det var en magiskt fin kväll som vi firade med chokladpudding, marshmallows och kex till efterrätt. Alla somnade sedan med lätthet!

Sista dagen, hela gänget hade fått bra rutin på att packa ihop lägret. Två timmar efter väckning var frukosten uppäten och allt hoppackat! Vi vandrade tillbaka mot Njupeskär och hittade snö och ett snöbollskrig utbröt omgående. I närheten fanns ett fint vindskydd där vi fixade iordning vår lunch. Någon timme senare var vi tillbaka vid parkeringen igen. Vi bytte om och åkte tillbaka mot Södertälje.

Det var en fantastiskt rolig och äventyrlig upplevelse för barnen (även för oss ledare) - barnen ville ha mer av allt, fler nätter och längre vandring, vi får se vad vi hittar på till nästa resa!