Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Sommarfjäll 2021

De svenska fjällen har lockat många till fjällen under de senaste åren och behov finns att lära ut mer om trygg fjällvandring.

Fjällgruppen genomförde under vårvintern ännu en studiecirkel, "fjällcirkeln" för att öka kunskapen om fjällvandring. Som avslutning gick vi en ”fjällvandring på hemmaplan” i Flemingsbergskogen, för att testa utrustning och vandra med full packning, på och utanför led, mycket lyckat.

Magnus går igenom packningen,
här testas poncho

Planeringen av sommarvandringarna började under tidig vår, och intresse fanns bland cirkeldeltagarna att följa med. Utgångspunkten för våra vandringar blev i år Vålådalens fjällstation, en vandring söderut mot Pyramiderna och Lunndörren och en tur västerut mot Stensdalen för våra TVM:are.

Första vandringen, 3-7 augusti:

Från Vålådalens Fjällstation vandrade vi med en vuxengrupp med 8 deltagare samt Fredrik och Sven som ledare.

Pyramiderna beskådas i kvällssolen

Med fint väder blir allt mycket lättare och vi kunde genomföra vandringen som planerat. Vi fick härliga dagar via Pyramiderna, Anahögen 1400 m.ö.h, Lunndörren, Saanta 1230 m.ö.h och tillbaka till Vålådalen. Höjdpunkten  blev dagen i Lunndörrsdalen där vi skådade kungsörn, tog ett svalkande forsbad och upptäckte häftiga turkosa sjöar. Alla nöjda och väl tillbaka till Vålådalen.

Vadning i Lunndörren

Andra vandringen 8-12 augusti:

Magnus anlände med tåg med ungdomarna på morgonen och laddade med en tidig lunch utanför fjällstationen i Vålådalen. Vi började i lätt regn, men vädret var med oss och solen återvände redan när vi skulle slå läger första kvällen. Toppväder den andra dagen och upp mot Kyrkstensfjället, härlig utsikt. Med Magnus som ledare tog några deltagare några toppar till på hemvägen, det blev en härlig dag för alla. Tredje dagen siktade vi mot Stensdalen via Stensdalstugan för lite proviantering. På kvällen blev det vadövning och en liten topptur som fick avbrytas p.g.a en åskskur, så vi fick snabbt ta oss ned till lägret, där solen började torka kläderna igen.

Middagstid i lägret i Stora Stensdalen

Fjärde dagen vände vi österut mot Vålådalen, vi fick en härlig dag till största delen utanför leden, ned genom fjällskogen och fin lägerplats vid ett skogstjärn nedanför Kyrkstenen.

Toppglädje med TVM:are

Femte och sista dagen gick vi en förmiddagstur upp till Kyrkstenen (där legenden säger att ett samepar fick sin son döpt av en förbipasserande karolinerpräst). Sedan vände vi hemåt mot Vålådalen och en välförtjänt våffelbuffé. Alla mätta och nöjda när hemresan påbörjades.