Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Vandringsrapporter 2023

Här kan du läsa beskrivningar om ett urval av årets vandringar.

Så är vi igång med årets natur och kulturvandringar.

Tisdag 18 april, INSPEKTIONSVANDRING STYGGBERGET - HEDARNA

Första ledarledda vandringen på lågland har börjat. Med start söder om Kungsberget var planen att gå via Långbodarna till Hedarna, titta på märkning, eventuella hinder med mera. Så blev det inte! Mycket snö/is på leden och ännu mera på de skogsvägar vi behövde begagna oss av gjorde att vi fick ta till plan B. Så med inkallade Lars-Ove Skogh som extra guide gick färden istället på nya stigar till Älgshorn Sjön, en av alla pärlor i området. På vägen dit bar snön/isen oss 19 vandrare rätt bra, värre var det då vi vände näsan hemåt mot bilarna igen. Som tunga älgar trampade vi igenom blöt snö mer än en gång, under stor munterhet. De fyra hundarna i sällskapet trippade dock irriterande lätta ovanpå underlaget.

Sjön vi rastade vid "ägs" av Real Fishing som planterar ut fisk samt säljer fiskekort. Ett rejält tilltaget vindskydd fanns där, vi hittade platser i backen ovan sjön där solen frikostigt värmde.  Passerade Laxbäcken  på tillbakavägen, den porlade och hintade om en snar vår. Gamla älgspår anades, tjäderspillning och fågelsång. De  dryga sex km pulsande kändes som en lagom start. Vid pennan, Ildri

Lördag 6 maj, FÅGELVANDRING I GYSINGE

Ett trettiotal hugade fågel- och naturintresserade vandrare mötte upp denne fina fina vårdagen där Olof Borgh lotsade oss genom dagen. Starten gick över de gamla järnvägsbroarna till Seveds kvarn. Vi fick användning för både öron och ögon, en hel del fåglar såg/hörde vi, de vackra släntarna efer gamla järnvägen låg delvis oversållade med blåsippor, otroligt vackert!  Något färre fåglar än tidigare år kan bero på den sena och kalla våren, men första gången för en del av oss att beskåda sjöorren ute på Dalälven.
Efter lunchen förtsatta vi längs Dalälven på delvis nötta stigar med mycket ytliga rötter växelvis på spänger. Många intryck och kanske lite trötta ben, men det var det värd. Vid pennan, Ildri

Söndag 14 maj RUNDTUR I KRATTENS EXOTISKA SKOGAR

Dagen startade  på Gästrikeleden i Kalvsnäs, passerade Gropbacka i lättgånget terräng fram till Kratte Masugn. Ett tjugotal vandrare hängde med genom järnriket som imponerade med riklig blomning denna tid på året, häggens tid är nu även om infon om järnhanteringen stod på dagordningen. Vid pennan, Ildri

Tisdag 16 maj HÖGBO BRUK-LÖVTJÄRN

Det blev en tur Högbo - Lövtjärn tur/retur idag, runt 7 km. Även de med elrullstol kunde hänga med, och en nappade på erbjudandet, övriga åtta tog sig fram till fots Framme vid Lövtjärn vilade vi blicken utöver vattnet medans lunchmatsäcken avnjöts. Vi konstaterade att vårskogen är fin nu

Lördag 27 maj SKOMMARHYTTAN - LJUSBERGET

Skommarhyttan–Gjusberget tur-retur ca 10 km idag, pingstafton. I strålande försommarväder följde vi Maria genom gröna beteshagar, en mångfald av blommor, doft från syrener och kvitter från trädgrenar. Längs med Stillaren för att ta oss upp mot Gjusberget där lunchen avnjöts. 31 på två ben, fyra hundar som inte hade något emot många på leden. Tillbaka till Skommarhyttan valde vi andra sidan av sjön, väl framme fick vi berättelsen av Kristina om ortens betydelse för jernhantering för flera hundra år sedan

Torsdag 1 juni KVÄLLSVANDRING TILL VALLUDDEN

13 glada tvåbeningar och två lika glada fyrbeningar hängde med på vandring i kväll till Valludden vid Ottnaren.
Där väntade Tony på oss och berättade historien om stugan som tidigare var ett torp och flyttades till nuvarande platsen och även annat intressant om trakten runtikring, Stort tack för det Tony! Det var väldigt uppskattat av alla som var med . Vid pennan, Maria H

Lördag 3 juni VANDRING I BRO SKOGAR (STORVIK)

För två veckor sedan vandrade vi i häggens tid, i dag var det dags för syrenens tid. Med start i våtmarken vid Vassäng följde vi olika stigar genom Bro skogarna fram till Skatfors. Längs med turen passerade vi rester/minnen från tidigare gruvbrytning, till ex koppar- kvarts- och mangan-förekomster. Gruvhålen är numera inhägnade och skyddar både djur och människor från att försvinna ner i djupa schakt. 10 km mätte första turen i juni, 28 personer gjorde Friluftsfrämjandet Sandviken sällskap. Vi fick även en utförlig och intressant orientering om våtmarkens betydelse för miljön innan start just vid Vassäng av Anders Ivasson, ordförande för Bro byalag Vid pennan, Ildri

Söndag 11 juni RESECENTRUM -HÖGBOLEDEN-TUNASJÖN

Med start vid Resecentrum följde vi  delvis  Högboleden för att sedan ta av västerut mot Sunnanäng. Här var det både de med el- rullstolar och de utan som följdes åt fram till lunchen vid Tunasjön. Rastplatsen är trevlig med bord och bänkar så alla fick sittplats Sträckan fram och tillbaka blir ca 9 km. Vid pennan, Ildri

Söndag 18 juni MACKMYRA BRUK TILL SLÄTTANS FÄBOD

Söndagen den 18 juni var startplatsen för dagens vandring Mackmyra. Vi var 17 vandrare som med Pia som ledare, gick från Mackmyra parkering till en början längs Gavleån men efter ett tag följde stigen norrut in i skogen. Ganska snart kom  vi ut på den väg som en gång i tiden varit transportväg mellan Mackmyra bruk och lastskajen
vid Håde järnvägsstation. Efter ett par kilomoters vandring på grusväg tog vi in på mindre körväg och passerade några fäbodar, som tidigare tillhört bönderna i Västbyggeby. Efter ytterligare kilometer på grusväg passerades ”Bäckvägen”, vägen mellan Högbo och Valbo, och så var vi inne på Bäcks fäbodväg. I dessa trakter hade
Bäcks bönder sina fäbodar och Slättans färbod, som var vårt lunchmål uppenbarade sig ganska snart. Det visade sig vara Pias sommarparadis. En fäbod med stugor varsamt renoverade i gammal stil men för ett bekvämt boende. Några droppar regn och vi började en ”myggig” återfärd till Mackmyra. Efter 14 km och intressant fäbodhistorik var vi tillbaka i Mackmyra./ Kristina

Onsdag 9 augusti    KVÄLLSVANDRING TILL SJÖBERGS FÄBOD

Regnet hängde i luften då nio personer tog turen på 9 km från Stensätra över skogen till fäboden. Att komma till en fäbod en sommarkväll sätter fantasin i sväng och kastar en lite tillbaka i tiden. I år hade vi turen av att mötas av ägarinnan med öppen stuga, den sprakande elden kastade skuggor i de små rummen, som en kontrast till en mulen himmel utanför. Två med el-rullstolar gjorde oss sällskap, en mysig kväll. Rapport från Kristina

Lördag 12 augusti    LÅNGVANDRING ÅMOT-KROKSJÖN

Mycket vatten i skog och mark gjorde starten av vandringen både spännande och lite osäker, skulle det gå att genomföra hele sträckan? Jodå, sju tappra trotsade det blöta underlaget och tog hela turen fram och tillbaka. Stora delar av stigarna liknade mest små bäckar, på vissa ställen fick vi ta omvägar. Trots det var humöret på topp och det blev en bra vandring, Under själva turen var det uppehåll = bra väder. Nöjda med dagens utmaningar och något blöta om tassarna åter till bilarna utpå eftermiddagen efter 16 km.
Vid pennan, Bengt

Söndag 20 augusti   RUNT VÄSTERHÄLLARNA I JÄRBO

"Strax sydväst om Järbo i Sandvikens kommun ligger Västerhällarnas naturreservat. Det cirka 200 meter höga berget Västerhällarna ingår till stor del i naturreservatet. Här breder gamla tallskogar och klapperstensfält ut sig och berget är ett populärt utflyktsmål både på sommaren och vintern. I den gamla vackra tallskogen på berget finns det gott om 200–300 år gamla senvuxna tallar. Berget ligger under högsta kustlinjen och de renspolade hällarna, klapperstensfälten och strandvallarna som man finner här påminner om att havet en gång täckte berget".

Just, det, där samlades tolv personer vid Järbo IF för att ta oss an dagens vandring. Disig morgon gled utöver dagen över i en ljusare tillvaro. Det nya fina vindskyddet med eldstad under tak (!) inbjöd till ett kort stopp för förmiddagskaffe. Luftig skog med en hel del blåbär - och de som plockar. Vi tittade på och läste om alla de "delvis barkade" träden som enligt info skall simulera skogsbränder. Det i sin tur bör gynna mångfalden för insekter, fåglar och flora. På baksidan av berget valde vi stigen upp över stenhällarna som fortfarande ligger synliga, häftigt att tänka på att där sköljde vågorna över berget en gång för länge sedan. Rastplatsen uppe på Västerhällarna inbjöd till lunchpaus, skogen runt om växer upp mera och mera så sikten blir allt mindre, men mysig plats där det finns tillgång till ved för en brasa. Så var det bara två km kvar av milavandringen, med klapperstensfältet på vänster sida ned mot bilarna och hemfärd. De två fyrbenta kompisarna vi hade i följe såg ut att gilla turen, de med.

Vill nämna att vid rekning inför söndagen var det nedskräpat vid nya rastskydded, så även uppe på berget där soptunnan var överfull. Pia & undertecknade påtalade detta för Järbo Föreningsallians som håller till i lokaler på Järbo IF. Heder och elloge till dem, på söndag var det nystädat och tomma soptunner, noterade vi !!

Vid pennan, Ildri

Lördag/Söndag 19-20 augusti ÖVERNATTNINGSVANDRING

Turen gick från Ulvkisbosjön till vackra Oppsjön där övernattningen skedde. Från början var tanken  att gå Kungshögsslingan, men det ändrades då en bro regnade bort. Vi hade tur med vädret och de fem deltagarna, två kvinnor och tre män därav en yngre än 15 år njöt av turen // Joakim

Lördag 26 augusti VALLBYHEDEN-SÄLGSJÖN- VALL KALKBROTT

Lördag den 26 augusti blev det en rundtur i Torsåker. Vi var 10 vandrare som med start vid Vallbyheden tog oss mot Valls kalkbrott. Kort paus vid Igeltjärnen, där en grillplats finns, och därefter ett besök vid det vackra kalkbrottet.
Brytingen av kalk upphörde på 1950 talet och sedan har det använts som lager för träkol. I dag är kalkbrottet vattenfyllt och upp till 30 m djupt. Det syns som ett 500 meter långt och upp till 30 meter brett dagbrott. Vandringen fortsatte till Sälgsjöns vackra badplats, där vi njöt av en lång lunch i det sköna vädret. Turen från Sälgsjön mot Vallbyheden, där vi hade bilarna, gick till största delen på små skogsvägar där vi kunde ta oss fram nästan torrskodda efter den regnperiod som vi hade haft veckorna innan vandringen. Framme vid bilarna kunde vi konstatera att vi gått 10 km. /Kristina

Söndag 3 september MACKMYRATUR

Efter ett antal regniga dagar lyckades vi pricka in en dag med uppehållsväder.

Fokus för dagen var en guidning runt Mackmyra bruk där Rickard Klingberg, en av de ättlingar som idag äger och driver bruket som deras förfader Olof Elfbring köpte år 1814. Bruket, med anor från 1500-talet, har en historia inom både järnbruk, jordbruk med djurhållning och mejeri, kvarn samt egen elektrisk kraftstation. Idag bedrivs främst skogsbruk men även andra verksamheter som uthyrning av bostäder, stall, islandshästar, golfbana och tidigare även säte för Mackmyra Svensk Whisky. Herrgården började byggas år 1797 och stod klar 1812. Här finns också det gamla mejeriet Till Mackmyra bruk hör också en stor engelsk park, anlagd på 1820-talet och där man kan se många ståtliga gamla träd samt ett lusthus från 1831. Vi fick också höra om Mackmyrastrejken 1906.

Efter den intressanta guidningen var det dags för en kortare vandring på fyra kilometer via golfbanan, Mackmyra by och genom Bruksallén och förbi det gamla lokstallet för att slutligen ”ringa in” Mackmyra bruk genom att vandra via den östra parkentrén och sedan avsluta med picknick-lunch inne i parken. Bakom tangenterna, Pia.

Söndag 9 september KUNGSBERG.ULVTORP-LIKKOLAMPI

En fin solig dag med temperatur som kunde bli upp mot 22 grader, lördag den 9 september fick Ulvtorp i Ockelbo kommun besök av 9 vandrande friluftsfrämjare. Vi startade vid Hirkaho vägen nedanför Åsen i Sandvikens kommun och vandrade Gästrikeleden norrut upp mot ”vindsnurrorna” på Åsen, därifrån vi kunde njuta av en fin utsikt mot Kungsberget. På sluttningen norrut nerför Åsen blev det svampplockning av främst kantareller men även andra fina svampar. Nu hade vi passerat gränsen till Ockelbo kommun. Efter många vattenpauser var vi framme i Ulvtorp och Ronto. Ronto, ett finskt ord, betyder en naken kulle. Här finns också ett vindskydd och eldstad. Med fin utsikt avnjöts den medhavda matsäcken. Ulvtorp är en av de äldsta byarna i Gästrikland, med bosättning från slutet av 1500- talet och idag Gästriklands högst belägna bebodda by. Härifrån gick färden tillbaka över en del av Likkolampslingan för att så småningom komma tillbaka till Gästrikeleden och Åsen där vi hade en välbehövlig eftermiddagsfikapaus. Sedan bar det av nerför och nu i Sandviken till bilarna. Turen mätte 11 km. / Kristina

Söndag 17 september HÖGBO BRUK-PERS FÄBOD

Den 17 september var vi 8 damer som från Högbo bruk vandrade till Pers fäbod tur retur i det finaste septemberväder man kan tänka sig. Pers fäbod ligger ca 3,5 km från Högbo. Där fanns tidigare en fäbodstuga som var öppen för besök av vandrare och skidåkare på vintern. Efter en brand återstår numera enbart delar av en stengrund. En lada står fortfarande kvar. Denna dag valde vi att äta vår matsäck på en soligare plats, vilken vi fann på vägen tillbaka. Kort men trevlig vandring på 7 km tur retur./ Kristina

Lördag 26 september SKATFORS-STORVIKA FÄBODAR

Det vackra höstvädret med temperaturer runt 15 grader lockade samma antal som grader, altså 15 tvåbenta och tre fina vovvar med på turen. Vi passerar gamla gruvhål som det finns många av i dessa trakter, Fin skog och tydliga stigar för oss upp mot kanten av Hohällan naturreservat. Gul markering visar vägen upp till rastplatsen, vi fortsätter västerut mot Storvika Fäbodar, där matrast och vila intas. Tre byar samsades en gång i tiden här med fäboddrift i 87 små fäbodar. Idag är de som finns kvar i privat ägo. På returen stannar vi för ett besök vid Karl XII:tall - okänt varför den benämns så- med sin rätt så spektakulära stam. Tallen är fridlyst. Var det lätt motlut på ditvägen gick det lättare tillbaka. Ett kort stopp på ett hygge där bänkar lämpligen var utplacerade lockade både till kaffepaus och fin utsikt.

Vid pennan/ Bengt och Ildri

Söndag 1 oktober ROSENBERGSTUGAN - KROGEN

Kan man gå till krogen på en söndag förmiddag? Jovisst, det går alldeles utmärkt, dit vandrade 17 hugade på en totalt 12 km sträcka, tur/retur. Första budet var att gå till Medskogssjön, det blev lite långt i tidvis blött och besvärligt terräng, därför en korrigering av sträckan. Höstvädret gick inte att klaga på, sol, lagom temperatur och en del vind som jagade insekter bort. Rosenberstugan är en raststuga med grillplats, här finns även plats för tältning. Norrvallsstugan som vi passerade är även den en öppen raststuga med grillplats och bord/bänkar för en paus. Norrvallen var tidigare en fäbod, där fanns ett kolartorp på platsen, tyvärr brann det ned 1988. Vi fortsätter nu på en fin skogssträcka med den porlande, livliga bäcken som sällskap, många korta stopp för fotografering blev det. Bäcken rinner längre norrut ut i Järvsjön. Efter att vi korsat bäcken via en rejäl träbro blir terrängen besvärligare att passera. Sumpigare marker och delvis mycket höstregn sätter avtryck på stigarna. Vi korsar efter en tid Tidernas väg (272) och noterar den gamla kommunstenen från 1943 som markerar gräns mellan Järbo och Sandviken. Vi fortsätter längs Långsjön och in i Ockelbo kommun, nu säger magen att Krogen och lunchen är i sikte. Under 1880-talet fanns här närmare tretti gårdar, en av dom drevs av Per Berggren som forkrog. Det innebar att den alltid stod öppen för malmforornas hästar och kuskar på deras turer till och från Gävle. En kuriosa att veta är att nattlogi kunde betalas i hästbajs (!), det användes i sin tur till framställning av salpeter för krut-tillverkning. Nåja, vi avnjöt lunchen med blicken vilande ut över sjön, en friskus badade, vi andra behöll tröjan på. Tre hundar följde med sina ägare på vandringen, fungar utmärkt när de går i koppel.

Hemvägen valdes delvis på annan stig för att undgå de blötaste ställen, eftermiddagskaffet avnjöts vid Norrvallen, bilarna väntade troget kvar vid starten - men inget hästbajs att betala eventuella rastnotor med. // Ildri

Onsdag 15 november REFLEXVANDRING I ÅRSUNDA

Reflexvandringen blev en repris på förra årets populära reflexvandring i Årsunda och genomfördes en mörk onsdagkväll i november. 28 deltagare med pannlampor vågade sig ut i mörkret där reflexer på träden visade oss vägen. I år var marken täckt av ett tunt snötäcke och vi kunde se en del stjärnor på den mörka himlen. På mitten av turen hade en eld förberetts och vi kunde grilla eller äta annan matsäck. Efter tre timmar nådde vi återigen ljuset vid Årsunda Idrottsplats med löftet att ses igen nästa år. // Maria

Lördag 25 november DJURSPÅRVANDRING I JÄRBO

De två älgarna som stod lagomt gömda i lugna skogen trodde nog inte sina ögon när plutsligt ett fyrtiotal personer dök upp på en lång rad bortanför dom. Ja, så kan man också starta rapporten om årets sista vandring som enligt traditionen avslutade programmet med en djurspårvandring med Ove Eriksson som guide. Under den ca 7 km långa turen i en dm nysno fick vi bland andra se spår av räv, rådjur och hare men också den något sällsyntare skogsmården. Dagens höjdpunkt blev de två älgarna "live". Det blev ett stort intresse vilket innebar 38 personer med start från Björkmuren och tre personer uppe vid Västerhällarna. De sistnämnda välkomnade oss med grilleld, pepparkaka och glögg. Det tillsammans med den medhavde korven att grilla värmde gott i en något kall och blåsig dag. Även denna gången deltog flera nya bekantskaper varav tre engelskspråkiga. // Bengt

SLUTRAPPORT Vandring lågland 2023.

Vandringsåret började i april med snötäckta stigar och slutade i november med ett rejält snötäcke. Alla 21 planerade vandringar har genomförts, varav 1 övernattning, 3 kvällsvandringar och resten heldagsvandringar. Reflexvandringen i Årsunda lockade i år 28 deltagare och djurspårvandringen hela 41. På fågelvandringen i början av maj i Gysinge hade vi 27 deltagare och två fågelguider. Tre vandringar har även varit anpassade för el-rullstol Alla vandringar har kunnat genomföras i fint väder men under sensommar och hösten var det väldigt blött i markerna med översvämningar på många håll efter ihållande regnväder, vilket gjorde att några turer fick ändras eller förkortas. Vid ett par tillfällen har guider anlitats f.ö. har vandringsledarna själva redogjort och berättat om de platser som passerats.

På våra vandringar har vi haft 368 deltagare, vilket i snitt blir 17,5 personer per vandring. Antalet timmar uppgår till 2352.

Vi har under året drabbats av stor sorg då vår vandringsledare Ronald Hansson gick bort i början av maj. Vi minns honom med glädje och han kommer alltid att vara med oss på Hohällan.