Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Vandringsrapporter 2021

Här kan du läsa beskrivningar av ett urval av årets vandringar.

Se där, då har vi startat årets vandringar, indelade i små grupper med en ledare i varje grupp. Dom två första vandringarna fick ställas in pga Corona
Onsdag 19 maj var det Lenåsleden som fick besök med start från Fäbodleden upp till Lenåsberget. Vi tittade på platsen där Eskil Finne enligt historien var den förste svedjefinne som med sin familj slog sig ned och brukade skogen och jorden. Här kommer under sommaren att placeras ut ett vindskydd och eldstad samt info om platsen. Vi återkommer med mera om detta framöver. Vandringssträckan mätte runt 11 km. // Ildri

Söndag 23 maj med start på Gästrikeleden nedanför Rönnåsstugan vandrade vi Häståsslingan i fint vandringsväder, runt 10 grader och svag till måttlig vind. Rast vid Åbergs Fäbod som numera är en övernattningsstuga, vidare över Häståsen (292 m ö h) där den som vill kan testa på sin höjdskräck genom att klättra upp i det mååånga meter höga brandtornet. Liss-Tansen är ett perfekt ställe för lunch, vatten, fåglar och skir grönska ramar in stunden. Häståsslingan är som namnet avslöjar en rundslinga så fortsättningen går över OL-Larsbergen och skrönan om bondmoran som föll för frestelsen att tjuvmjölka trollkonans ko Ludafot. Som hämnd tog hon bondmorans son Olof som dock tillåts att visa sig tre torsdagar i följd mer och mer likt ett troll innan han helt försvann. Det sägs att vandrar du över berget en torsdag natt kan du få ett skymt av den sorgsna Olof som letar efter sin familj . . .
Efter 16 km var vi tillbaka i Rönnåsen där några tittade på klapperstensfältet och andra tog sista fikastunden vid Rönnåsstugen. // Ildri

Lördag 29 maj. Väldigt fin tur på Mattön idag, med många stopp där vår guide för dagen berättade många intressanta saker om området vi befann oss i. Och vädret var på sitt allra bästa humör ☀️🐛🌳🐞 - Stort Tack Jenny från https://nedredalalven.se/
// Maria

Lördag 5 juni vandrade vi Kungsberg - Ulvtorp efter Gästrikeleden med temat "Äta ute" Väl framme i Ulvtorp möttes vi av uppdukade attiraljer av allahanda prylar för att fixa sin mat ute. Även tips på både det vi kan köpa och det man kan torka/förbereda hemma. Joakim Helmbrant visade tips på det han brukar ha med sig, Christer och Mona Olsson visade även prov på allt vad som går att torka, alternativ bara rulla in i folie och ta med för att lägga på glöden. Christer och Mona kan du läsa mera om på Grillplatser.nu // Ildri

Söndag 13 juni samlades vi vid Storviks Järnvägsstation för vandring till Skatfors. Innan start fick vi en intressant berättelse av Ronald Hansson om byggnader och aktiviteter på orten i forna dager. Tydlig märkning gör att du lätt hittar genom centrum, via Parkbadet ut på motionsspåren och vidare till Skatfors. Ett mysigt ställe att inta sitt kaffe eller lunch, sträckan mäter runt 8 km tur/retur. // Ildri

Onsdag 16 juni, Kvällsvandring Skatfors - Hohällan. Alltid en trevlig och mysig tur upp på Hohällan där egen matsäck avnjuts med skogens alla ljud som förstärks i kvällens stillhet. // Ildri

Lördag 19 juni, Högboleden från Resecentrum i Sandviken till Kvarnströmmen, 10 km tur/retur. Två personer med permobil/el-stol följde med oss, så trevligt då leden är anpassat för aktiviteter med hjälpmedel. Dagen innan mättes hela 33 varma grader upp i området, tacksamt att vi endast fick runt 20 plus på vår tur. Även den här leden är tydligt märkt genom stadsparken, under E16 och vidare bitvis följer den Jädraån som glittrar i lövverket. Tanken är att kunde komma med buss eller tåg, stiga av för att så starta vandringen. Vill man, går det att vandra till Högbo (11 km) vi nöjde oss med halva sträckan, efter att ha avnjutit lunchen och svarat på Kristinas frågor om hur länge olika material ligger i naturen innan det försvinner☹️ tog vi fatt på returen.

19 - 20 juni, Övernattningsvandring Södra Hälsingland, Kölberget

Vi satte gränsen till minimum två deltagare innan vandringen och vid avfärden från Lidl i Sandviken kl 10 fick vi just två deltagare. Vi parkerade bilarna på en välbevuxen parkering i Gusbo, men med berått mod så körde vi ner och hoppades på att kunna komma upp igen efter vandringen. Vi tog först grusvägarna genom de små byarna Gusbo och Sibo och studerade bergen som vi skulle vandra upp på. Till slut svängde vi upp mot de Hälsingska skogarna. Samtidigt som vi nådde vägs ände och tänkte ta oss en lunchpaus så började regnet strila lätt och vi hade tur som hittade en mycket lämplig plats. Det var infarten till ett slakthus som var väl tilltaget med överbyggt tak och två rastplatsbänkar! Efter lunchen började en stigningen till den lilla sjön Bältobosjön där vi passade på att filtrera vatten eftersom det var sista vattenkällan innan vi nådde toppen där vi hade tänkt tälta. Några av oss tog även ett dopp innan åskan började mullra i fjärran. Det fanns en viss risk för att vi skulle hamna i riktigt oväder enligt prognosen. Väl uppe på Kölberget funderade vi en stund på var vi skulle välja att övernatta. På toppen eller en bit ner på andra sidan vid Rönningstugan. Som tur var valde vi stugplatsen för senare på kvällen blev åskovädret bland det absolut värsta vi upplevt och vi kände oss lyckliga som kunde krypa in i en trygg stuga. Vi hann dock ha det riktigt trevligt, elda utomhus och prata om friluftsutrustning med deltagarna. Vi fick till och med besök av några fler modiga utemänniskor, bland annat några som körde ”Hitta ut”. Sedermera sov de flesta av oss i stugan eller på brokvisten den natten istället för i våra tält. Vi befann oss väldigt nära blixtrarna och att lägga sig under ledande aluminiumbågar var inte tänkbart då vi inte var tvungna till det.

Nästa dag vaknade vi i inlindade av tung dimma. Vi vandrade den korta vandringen ned för berget genom ett  naturreservat med vacker blandskog på bergets brant. Men vilan blev inte lång för väl nere på riksväg 272 började den sega stigningen upp mot Knupbodarna på Digerbergets sida. Vandringen bjöd på fin skogsstig och väldoftande flora. Väl uppe vid Knupbodarna hade vi tänkt oss en skön fika bland den pittoreska bebyggelsen. Det var inte en själ vid bodarna för tillfället och vi förstod snart varför. Knotten hade tagit över fullständigt! Vi tog skydd under stora myggnät och med handskarna på skopade vi upp vatten ur brunnen och klarade av vårt fika på rekordtid. Vandringen tillbaka mot bilarna gick på en rätt så plan del av Hälsingeleden på Digerberget och började slutligen slutta ner mot parkering. Rätt så trötta av den dåliga sömnen och de tyngre ryggsäckarna var vi nöjda med att alla bilar faktiskt tog sig upp från parkeringen utan mankemang. // Olof Larsson

Sista gemensamma vandringen innan sommaruppehållet
Onsdag 30 juni  från Jäderfors idrottsplats – Landtjärn ca 10 km tur-retur i lättgången terräng. Här är vi utanför alla markeringar, följer dels gamla traktorspår för att därefter slå in på stigar där kanske kretur från en svunnen tid har traskat fram. Roligt att bara växla från stig till stig utan målning på träden. Mackan och kaffet smakar alltid gott vid Landtjärn, och jammen blev det några kantareller att plocka påtillbakavägen.//Ildri

Söndag 8 augusti, Västerhällarna i Järbo
Med Ove som extra guide på vandringen blev det en tur som visade på det vi andra inte hittade till, nämligen där den gamla nedbrunna scoutstugan hade stått. Grillplatsen och rester av flaggstången finns kvar. Också här vandrade vi utanför Gästrikeleden på väl uppmärkta andra stigar att följa, // Ildri, Kristina

Vardagsvandringen, tisdag den 10 augusti, gick på Fäbodleden med start vid Lappkåtan, 8 km från Högbo i riktning mot Järbo. Sol och lämplig temperatur lovade oss 15 vandrare en fin tur, vilket det också blev. Sträckan mellan Lappkåtan och väg 302 bjuder inte på så många fäbodar. Vi kunde lokalisera fyra av vilka två, Vällings fäbod och Stekebodarna fortfarande finns medan två bara är utvisade med en plakett. Vällings fäbod är i närheten av sjön Vällingen, som ligger alldeles nedanför Lappkåtan och är en av de sjöar här i trakten som på hösten tidigt erbjuder fin skridskois. Efter nästan tre kilometer, passerades Stekebodarna och därifrån är det inte långt till Vettsjön på vars kant vi gick i nästan en kilometer och kunde blicka ut över vattnet. Lunchen intogs vi kanten av sjön med glittrande vatten och näckrosor. Vandringen tillbaka till Lappkåtan hade samma fina väder som vid starten. Åter vid Lappkåtan kunde vi konstatera att sträckan vi gått blev ca 9 km. // Kristina

Söndag den 15 augusti, Upplandsleden Marma – Älvkarleby 13 km.

Vandringen startade vid Marma badplats, där det blåste ordentligt så vi 17 vandrare, tog oss så snabbt som möjligt in på leden för att få lite skydd mot vinden. Så småningom var det dags att lätta på klädseln men snart var regnkläderna på och så blev det sol och bort med regnkläderna. Ja lite så var det från och till under vandringen. Några större mängder regn blev det aldrig. Lunchen intogs vid Tensmyra grillplats. På färden mot Älvkarleby gick vi genom Gropholmarnas fina naturreservat. Efter fem timmars vandring var vi i Älvkarleby, målet, och kunde betrakta den nu torra men steniga älvfåran, som varje år fylls på ” Fallens dag”. En mycket vacker, trevlig och lättgången vandringssträcka hade avverkats. // Kristina

Lördag den 21 augusti, ändrat vandringssträcka

I årets vandringsprogram annonserades Kungshögslingan 16 km till den lördagen den 21 augusti. Vid rekognoseringen torsdagen den 19 augusti, dagen efter århundradets regnväder i våra trakter, kunde konstateras att leden var oframkomlig även med gummistövlar. Vandringen på lördag ändrades till 15 km i Högbo, efter samtal med både ledvärden och skogsförvaltaren i Högbo om att leden var gångbar. Vi var åtta vandrare som med en viss spänning tog oss an slingan. Skulle vi kunna gå hela slingan eller… Efter fem km blev det förmiddagsfika vid vindskyddet på Gästrikeleden och lunchen intogs i vindskyddet innan Blixtabackarna.  Den tyngsta delen återstod med alla backar upp och ner men även här gick det bra både med orken och med farmkomligheten. Endast en plats var översvämmad men där kunde vi gena genom skogen. Sista fikat intogs vid Kolmilan. Inga större naturupplevelser men vi var nöjda med den motion vi fick och de som aldrig hade gått slingan var glada över att ha fått lära känna det berömda 15 km skidspårets sträckning.// Kristina

Fredag/lördag 27/28 augusti Övernattningsvamndring i Gästrikland

Sista helgen i augusti genomförde Friluftsfrämjandet en övernattningsvandring till hemlig plats. Den hemliga platsen var det nya vindskyddet på Lenåsen. Eftersom syftet primärt var att övernatta i naturen var själva vandringen knappt 6 km enkel tur.

Fredagen började i regn, men tre deltagare valde att delta. Påklädda med regnkläder gick vi de 6 kilometrarna i regn på stigar som i princip var bäckar.

Väl framme avtog regnet och det blev uppehåll. Vid målet som var Lenåsen slog vi läger. En deltagare sov i hammock, en i tält och en sov i vindskyddet. Tack vare det fina vindskyddet, eldstaden invid och vedförrådet blev vandringen trots vädret mycket lyckad.

Söndagen den 29 augusti, Årsunda

Nu var det dags för påhälsning i Årsunda skogarna. Perfekt vandringstemperatur och inget regn på gång. Vi var 12 vandrare som startade vandringen vid stora sandtaget i närheten av motorbanan i Årsunda. Via sandtaget och över Vänmuren, där torvbrytning skett, blev det vandring på osynlig stig fram till ett ödetorp därifrån vi följde det gamla skidspåret mot Hornbergs klack. Efter ca 5 km och uppe vid vindskyddet på klacken var det dags för lunch. Efter lunchen fortsatte vandringen nerför på motsatta sidan så att det blev en slinga som knöts ihop vi ödetorpet där eftermiddagsfikat intogs. Pratet för dagen var svamp. Skogen var full av delikatesser och intresset för svamp stort. I dag var det tillåtet att plocka, eftersom vi inte var flera i gruppen. Stora fyndet blev Svart trumpetsvamp, den största jag sett. Ett glatt vandrargäng avslutade efter ca 10 km. Intressant att se deltagarlistan: Två deltagare från Ockelbo, två från Gävle, två från Storvik, två från Hofors och fyra från Sandviken. // Krstina

Onsdagen den 1september, Söderåsen

Söderåsen består av leder med olika färger, som var och en ger vandraren olika upplevelser. Vandringen, denna dag ledd av Ronald, började med en lättgången sträcka längs Åstjärnen innan färden började gå uppför och vi insåg att det gäller att hålla ögonen öppna för vilken färg just den led hade, som vi gick på. Klapperstensfält, ormbo (markerat 3 m bort) och ibland mycket fin utsikt var upplevelserna på vår vandring upp till platsen för lunch, ett vindskydd med bord och ett större älgpass. Vandringen fortsatte nerför till Valls kalkbrott och eftermiddagsfikat intogs vid Igeltjärns grillplats, som tyvärr var väldigt skräpig när vi kom dit men i mycket finare skick när vi gick därifrån. Efter en vandring på ca 8 km med toppbestigning var vi 14 deltagare tillbaka vid bilarna och mycket nöjda med den fina dagen. // Kristina

Söndagen den 5 september, Sjöbergs Fäbod

Söndagen den 5 september fick Sjöbergs fäbod besök av Friluftsfrämjandet. Vandringen startade vid Stensätra idrottsplats och gick över Mosskrikens Indian och Western camp ut till skidspåret, som ledde oss till skogsvägen fram till Sjöbergs fäbod, ca 3,5 km från start. En grilleld hälsade oss välkommen. I väntan på lämplig glöd berättade Ewa Eklund om fäbodlivet och om att skolbarn varje vår i maj får komma ut till fäboden en dag och uppleva fäbodliv från gamla tider. En verksamhet, som Ewa deltagit i under 25 år!  Vistelsen på fäboden avslutades med att alla skrev sitt namn i fäbodens gästbok. Vi var 17 vandrare, 2 cyklister och 1 med permobil.   // Kristina

Lördag 11 september, långvandring Lostigen runt

I vackert höstväder gav sig elva hugade vandrare från Gästrikland ut i grannlandskapet Dalarna för att gå Lostigen, en 18 km lång vandringsled runt sjön Logärden.

Lostigen är en ganska kuperad vandringsled trots att den runt en sjö. Man passerar en del fäbodar och så klart även sjön, där det vid varmare väder går bra att bade på flera ställen

Söndag 19 september. Jädraåns finnmarker 15 km lockade 16 vandrare. Start i Jädraås vid Smedjan och hängbron. Efter hängbron kraftigt uppför och därefter passerade vi en ”lingonhed” full med de finaste lingon. Vandringen gick vidare genom Gammelboning, en av de byar som redan på 1600-talet bosattes av svedjefinnar, vidare ner mot bron över Jädraån. Efter att vi gått över bron tog vi av in i skogen mot Ivantjärnsheden, där flygsanden bundits med tallskog, ljung och lingonris. Efter ca 4 km kom vi fram till grusvägen till skogsforskningsstationen som tidigare drevs av SLU. Framme vid stationen gick vi in på en naturstig där informationstavlor informerade oss om skogen. Mycket intressant. Stigen följde Jädraån och efter 7 km kom vi fram till grillkojan, och dags för lunch. Efter lunchen fortsatte färden över Jädraån upp mot Mansikamark och vidare till Ulvtorp, Gästriklands högstbelägna by, där vi intog eftermiddagsfika. Redan 1595 kom den första svedjefinnen till Ulvtorp. Från Ulvtorp kunde vi följa Gästrikeleden ca 3 km fram till målet, hängbron och Smedjan. // Kristina

Lördag den 25 september vandring på Gästrikeleden från Storvika fäbodar till Solbergadalen i Hofors tur-retur ca 15 km. Vi var 18 vandrare som startade vid Storvika fäbodar, där Ronald, vandringsledaren, berättade om att det på platsen funnits ca 30 stugor. I dag finns endast ett fåtal, kvar som används som sommarstugor. Från fäbodvallen går leden mot Granstandastugan över Vikåsen till Gårdsjön, där vi tog en kort förmiddagsfikapaus. Lunchen intogs vid Viby fäbodar. Här finns både vindskydd, grillplats och en brunn med källvatten. Från Viby fäbodar gick vandringen vidare över Kaptensberget till Solbergadalen, där vi avvek från Gästrikeleden och gick ner i Solbergadalens naturreservat. I reservatets branta ravin rinner en bäck och dess sidoflöden gör att marken alltid är fuktig och täcks av frodig mossa. Det sägs att en trollpacka håller till i dalen och bereder trolldrycker av växter som finns där. Vi lämnade dalen och gick tillbaka på leden till Gårdsjön, där vi hade  eftermiddagsfikat.  Solen värmde och glittrade i vattnet och vi vandrare njöt i fulla drag. Inte långt kvar till målet och bilarna. // Kristina

Vandringen den 3 oktober skulle gå på Gästrikeleden från Heden över Mårtens klack till Brattfors ca 10 km. Vid rekognoseringen några dagar innan visade sig att leden inte var gångbar vid Heden efter flera dagars regnande. Turen ändrades till Brattfors-Mårtens klack-Brattfors ca 10 km. I lagom temperatur och halvmulet väder startade 19 vandrare i Brattfors. Leden upp till Mårtens klack är lättvandrad. Till en början rätt plant men så småningom uppför mot vindkraftverken som passeras innan högsta punkten nås, som är 274 m ö.h. Här intogs lunchen. Eftersom det blåste en del häruppe var det skönt med ett vindskydd från vilket utsikten är strålande en fin dag. Färden tillbaka samma väg men helt andra vyer, vilket inte gör vandringen sämre för att det blir tur-retur. Lite regn under vandringen tillbaka till Brattfors försämrade inte den glada stämningen i gruppen. // Kristina

Lördag 20 November. Djurspårvandring Björkmuren - Västerhällarna

Vacker morgon, vindstilla och fem plusgrader. Ingen spårsnö på backen i år men spillkråkan lämnade spår i myrstacken där den letadade föda. I gammal skog syns håligheter i träden efter de som hackande och krafsande söker efter något ätbart. Ove Eriksson, ledare för dagen är bra på visa på sådant. Framme vid Västerhällarna väntade en grilleld, ivriga händer plockade fram sina korvar för att njuta ett varmt måltid. Att sitta vid en eld i skogen, det är livet på en pinne! Behållningen för de 22 personerna i dag var nog ändå de fyra älgarna som på avstånd inne bland träden spanade på oss. En god stund stod vi och betraktade varandra - och det var vi som först rörde oss vidare Årets vandringar avslutades således i och med denna aktivitet, nu samlar ledarna sig för att påbörja planeringen inför nästa säsong. Har du saknat någon sträcka år du välkommen med tips till någon av oss. Tack till alla ni som har hängt med oss i år hälsar Kristina, Ronald, Joakim, Olof, Maria och Ildri