Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

SwimRun

Femte säsongen nu! Ok så här är det: Det du nu läser är om en aktivitetsgren som faktiskt är en lugn och avslappnad upplevelse. Namnet SwimRun har funnits med sedan start och vi är först i Sverige med en större klubb och gren inom Friluftsfrämjandet.

Så vad är det då?

Egentligen handlar det om att på en stationär plats jogga lite lätt i ditt eget tempo och sedan göra korta simpass på mellan 80 och 500 m simning. Vi har lagt upp det så att vi joggar tillsammans första varvet och kör lite mer fritt det andra och ibland tredje varvet. Eftersom vi joggar i en fantastisk miljö längs vatten kan man även välja att simma samma sträcka eller tvärtom – när du simmar kan du närsomhelst gå upp på stranden och jogga parallellt med de som simmar. Många gör på det viset. Du kanske vill öva uppstigning upp ur vattnet och direkt jogga, du kan ha lite ont i knä och vill hellre simma eller vad det än kan vara.

Förkunskaper och säkerhet?

Vi ser att du är simkunnig svar ja. Däremot kan du ju ha en anhörig som inte är det men då är säkerheten ditt ansvar. Tex har vi haft barn under 10 år gamla som simmar med men då är de hyfsat simkunniga och deras förälder simmar med. Det kan vara kul att bara vara i detta sammanhang. Många människor har ärt sig simma genom att börja simma i swimrun på sjön i dräkt. Instruktör är legitimerad idrottslärare samt sjukvårdsinstruktör. Säkerhetsnivåerna börjar redan när vi springer och att vi har uppsikt på varandra. Emellertid händer det att det blir ensamsimning tidvis.
 
Det kan räcka att du simmar i någons kölvatten längst bak. Ett sätt att höja din säkerhet är själva våtdräkter. Den ger stor flythjälp och du kan pröva att sträcka dig och flyta i vatten. En del simmar med en flytboy efter sig. Det är ett perfekt flytmedel om man vill ta det lugnt och ger obetydligt motstånd i vattnet. Många simmar med dolme mellan benen och det utgör i sig en säkerhet.Skulle det värsta hända så är det förutsättningen att hitta telefon som är något försvårande. Det är inte alltid telefonen är med i vattnet och därför får man i så fall ta sig till startplatsen eller få hjälp av förbipasserande. 

Om jag vill ta ut mig hårt eller ta det lugnt, hur passar alla in?

Vi har ibland haft människor som kan ta ut sig ganska ordentligt på Simning eller löpning – då får de göra det. På varv 2 och tre kan de sticka iväg. Vad gäller simning så är det så här: De som simmar hårt och kommer fram först de har i regel inget emot att vila ett tag framme. Alltså behöver de som ligger efter - ej känna press. Dessutom så möter vi varandra under varven, så du kan skarva hur du vill. De som vill simma längre tar lätt en liten svängom eller hoppar över ett löppass och simmare istället  vidare till nästa punkt direkt. Vi brukar säga: Simma och jogga i ett socialt och trevligt sammanhang

Tid, plats och utrustning?

Vi kör måndagar 1830 (det går att komma senare men vi gillar att köra när solen är uppe) men kommer även annonsera några lördagar, ibland med familjekaraktär. Tex vattenfys eventuellt kombinerat med Friskis och Svettis Cross. Bevaka främst Facebook men även vår hemsida.

Vi har start- och slutplatsen vid Södrans badplats på en plats bakom Matthias restaurang vid bryggan med livbojen. Det är underbar kvällssol och vi rastar och avslutar med kaffe. Ibland tar någon med sig något gott – det är rejält uppskattat!

 Hur håller jag mig a jour?

Vi kommer främst annonsera ändringar och tillfällen på vår Facebooksida Friluftsfrämjandet SwimRun. Följ den och gilla gärna. Bevaka även tjänsten Mina äventyr på www.friluftsframjandet.se. Ibland förekommer mailutskick. Anmäl intresse på Friluftsfrämjandet för motion och swimrun. Kolla på anslag vid ICA, kajakboden m fl.

Ett exempel på pass:

Jogg ca 500 m.
Sim 200m – upp på en udde och jogg 150 – simmar parallellt med bryggor 80 m joggar 200 m och sedan ner i vattnet och simmar 200 m till mål.
Detta är varv 1. Sedan springer vi ett till.

 

Ta med ombyte (eller cykla hem i våtdräkt)  simglasögon och simmössa. Säg till innan så kan vi ta med dräkt extra dolme eller flytboj. Det finns simmössor. De flesta skor kan man simma med, men våta skor är tyngre att springa med. För att vara helt ärlig så kan du ta nästan vilka gympadojor som helst. De blir blöta och blir ungefär lika tunga. Däremot är det skillnad på grepp på vissa stenar. Medhavda saker förvaras ev. i någon av deltagarnas bil eller bara lämna vidstrandkanten. Man kan också förvara sina saker i en vattentät påse i bälte eller flytboj.


Använd helst swishkontot (0721651215) för betalning. 20 kr för medlem och 40 kr för icke medlem.


Vi behöver fler ledare! Vi vill kunna köra varje måndag under sommaren. Vi tar gärna emot bilder också.

Grenledare: Magnus Karnefors  frilufsare@hotmail.com