Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

"Begränsat utdrag ur belastningsregistret - varför och hur?"

2024-01-31

Varför arbetar vi med begränsade utdrag ur belastningsregistret?

  • Vi arbetar med utdrag för att skapa ökad trygghet för barn och unga i vår verksamhet genom att minska risken att drabbas av sexuella övergrepp, sexuell exploatering och barnpornografibrott.

  • Beslutet om uppvisande av begränsat registerutdrag togs på Friluftsfrämjandets riksstämma 2018.


Vem ska uppvisa utdrag och när?

  • Alla personer i Friluftsfrämjandet som är över 18 år och har direkt och regelbunden kontakt med barn och unga ska begära ut och visa upp ett begränsat utdrag ur belastningsregistret.

  • Det gäller såväl ledare som hjälpledare, funktionärer och anställda. 

  • Utdraget ska begäras ut och visas upp vart tredje år.


Vem gör vad när det gäller utdragen?


Bra att veta

  • Utdraget begärs enklast ut som digital post och förmedlas vidare till ansvarig i lokalavdelningen via mejl. Alternativt laddar man ner blanketten 442.14. Du hittar ytterligare information från polisen här.

  • Utdraget är giltigt i max ett år. 

  • Det fysiska registerutdraget har en vattenstämpel och är sidmarkerat, det kan därför öppnas innan det visas upp för lokalavdelning eller region. Registerutdraget (blanketten) skickas automatiskt hem till folkbokföringsadressen.


Hur markerar vi att utdraget visats upp?

  • När ledaren har lämnat in sitt begränsade utdrag ur belastningsregistret letar du upp ledaren i medlemssystemet. Om du har en styrelseroll i din lokalavdelning hittar du en kryssruta för utdrag ur belastningsregistret som du klickar i.

  • I enighet med GDPR kommer du enbart kunna bocka i om ledaren har uppvisat sitt begränsade utdrag, inte om det innehåller något.

  • Notera att utdragen ska lämnas tillbaka efter att de visats upp.


Vad gör vi om utdraget visar något?

  • Skulle vara så att det finns en dom eller anmärkning i det begränsade utdraget ur belastningsregistret så ska de utsedda personerna meddela lokalavdelningsstyrelsen.

  • Det är lokalavdelningens styrelse som ansvarar för att meddela ledaren att de kommer att ta bort barn- och ungdomsledarmarkeringen i ledarregistret, samt förhindra regelbunden kontakt med barn och ungdomar i verksamheten i enlighet med våra stadgar, styrdokument och uppförandekoden. 

Här kan du ta del av styrdokument om begränsade utdrag ur belastningsregistret och få fler tips i arbetet.


Hur kan vi arbeta med utdrag ur belastningsregistret?

Följande tips är från olika lokalavdelningar:

  • Erbjud de ideella att komma en specifik dag och visa upp registerutdrag för en person som sitter på en bestämd plats. Detta kan till exempel göras i samband med ett styrelsemöte, en kick-off eller en after work framför brasan.

  • Ge nya ledare sitt profilmaterial i utbyte mot uppvisande av utdraget.

  • Skapa ett dokument i Teams för dem som ansvarar för arbetet med utdragen till exempel styrelsemedlemmar och grenledare.