Logga in på Mina sidor
Bli Medlem

Kristihimmelfärdscykling i Nora-trakten

På cykel i Nora-trakten Kristi Himmelfärdshelgen 25-28 maj 2017

Vi var 15 personer som träffades vid 13-tiden på Sundby stugby strax utanför Nora. Efter inkvartering i respektive stuga, blev det en cykeltur på 7 km in till Nora. Halva sträckan var en lång, härlig nedförsbacke. Där gick vi en stadsvandring som avslutades på café med fantastiska våfflor med tillbehör bla den goda Noraglassen. Medlemmarna i Friluftsfrämjandet i Haninge brukar inte ha svårt att hitta ”smultronställen” vad gäller caféer. När vi satt i oss godsakerna, var det dags att börja ”klättringen” uppåt, dvs den långa, härliga utförsbacken som nu blivit en lååång uppförsbacke!

Dagen därpå bjöd på strålande solsken, precis som dagen innan och vi började trampandet norrut på Norasjöns östra sida. Cykelturen tog oss runt Norasjön och bjöd på rejäla backar såväl uppåt som neråt. Den som tror att Nora-trakten är flack tror fel. Utsikten över sjön och mot Nora var fantastisk. Första stopp blev vid Järleåns Naturreservat. Här blev det en promenad ner till den vackra Långforsen och sedan fortsatt promenad i det vackra landskapet innan det var dags för lunch. Vi stannande till vid Hammarby bruk, som är ett av Sveriges äldsta järnbruk. Gruvan var troligen i drift så tidigt som 1150 och fram till 1923. Ytterligare stopp blev det på den västra sidan av sjön och denna gång i ”Rosenträdgården” en vacker visningsträdgård väl värd ett besök.

Dagen avslutades som gårdagen med cafébesök, vilket var välbehövligt efter dagens tur och med tanke på backen hemåt!

På kvällen blev det grillning nere vid sjön och senare lite ”allsång” efter bästa förmåga.

Så blev det dags för dagarnas längsta tur i 28-30 grader och sol från en molnfri himmel. Vi började med att återigen cykla in till Nora för att ta oss ”uppåt” väster om Nora. Turen benämns ”Gruvrundan” och anses lätt, vilket inte alla kunde hålla med om. Återigen många långa backar. Vårt första stopp skulle bli ”Carls schakt” och eftersom det var dåligt skyltat så missade vi det. Däremot missade vi inte Bälgsjön där några av oss tog ett uppfriskande bad innan vi fortsatte mot nästa delmål, som var ”Klacka Lerbergs gruvpark”. Här skulle vi inta vår lunch. Efter en lååång nerförsbacke såg vi skylten som visade att vi skulle ta av till vänster och vara framme efter en km. När vi cyklat två km förstod vi att det var fel. Vi vände tillbaka och frågade ett par, som låg och rensade en rosenrabatt, var gruvparken låg. Det visade sig

att detta par var engagerade i ”Konunga-stollen” som är ett spel som äger rum en gång varje år. Mannen vars namn är P-A Larsson, konstnär, musiker och diverse annat är han som dragit igång det hela. Han frågade om vi ville ha guidning, vilket vi tacksamt tackade ja till.

Det blev en fantastisk upplevelse. Om vi inte hade cyklat fel hade vi inte fått veta något om vare sig gruvparken eller spelet. Den fortsatta cyklingen blev lite jobbigare eftersom det var väldigt varmt. Vi beslutade att ta en annan väg än vi tänkt från början. Detta för att slippa uppförsbackarna från Nora. Svårt att säga om det var bättre eller sämre. Likafullt backar!

Middagen intogs gemensamt på den intilliggande golfrestaurangen, där vi för övrigt ätit frukost varje morgon.

Söndagen ägnades åt frukost och städning och sedan tackade vi för oss och var och en tog sig hem efter några härliga och roliga dagar. Vi avverkade drygt 10 mil dessa dagar.

Stort tack till Margaretha Larsson, Börje Jungeteg och Rune Andersson som planerat och rekat årets Kristi Himmelfärdscykling.