Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Genomförda vandringar

Vi i vandrargruppen vill gärna inför 2018 dela med av oss några fina vandringar vi gjort under 2017. Vi kan rekommendera er övriga alla dessa turer och om ni undrar över turerna så tveka inte att höra av er!

Efter hand som vi är ute och vandrar kommer vi att skriva kort om turerna!

2018

Vandringen den 19 september utgick från Skärsnäs by, belägen på vägen mellan Arkelstorp och Lönsboda. Skärsnäs är också namnet på det naturreservat som breder ut sig väster om byn och ligger utmed Immeln.

Vi kunde följa Immeln på lantliga grusvägar och njuta av ängar, gamla äppelträd ( se dem !) och skogar med blandning av såväl löv-som tallträd. Äldre gårdar med stenlador gav oss en bit historia – förmodligen var det gott om djur och beten en gång i tiden. Var finns lantbrukarna idag ? Länsstyrelsen Skåne hade satsat på två nya vindskydd utmed Immeln och där tog vi en längre paus i sol men lite blåst.  En grupp tyska ynglingar hade bundit ihop 3 kanadensare och satt någon typ av segel i mitten och försökte segla ut på Immeln. Vi kunde under vandringen också konstatera att någon form av maskin-, bil-  o traktorkyrkogård höll på att skapas. Hur många år hade de legat och hur lång tid skulle det ta innan naturen begravt dem i grönska ?

Att svampsäsongen inträtt var tydligt. Förutom de granna flugsvamparna så gjordes fynd i slutet av vandringen – gula kantareller!!

Vi var denna gång 17 vandrare som hade en lätt vandring i ett vackert och omväxlande landskap. Vår fotograf Brigitte står för bilderna, tack !

Vandringen den 27 mars var unik skulle man kunna säga. Vid vandringen i mars 2017 kunde vi bla sitta i gräset och fika vid Gudahagen…Näsum.

Igår invigde vi tarpen som sattes upp på knölig mark i skogen mot Tararp. 13 kilometers snöväder med viss yra, tarpen gav oss lite vindskydd.

Det som brukar vara lätt uppförsbacke på grusunderlag … kändes tyngre MEN med rosenkinder, snö i håret och på ryggsäckarna och många skratt så tog vi oss runt och tillbaka till bilarna vid ruinen Långasjönäs. Mormors bakeri i Nötabråne stängt om tisdagar o måndagar. Kan varmt rekommenderas andra dagar.

Vandringen den 28 februari planerades och leddes av Brigitte Thierfelder. Vandringen började vid Mörrums kyrka och fortsatte sedan mot golfbanan och Vittskövle. Därefter mot Forneboda och åter mot Mörrum via Å-kroken. Det blev en behaglig vandring om ca10 km, raster  vid lämpliga platser. Det tidigare svårbedömda underlaget denna vinter gjorde att stigar i skogen undveks i planeringen men när väl den 28 kom så hade det varit möjligt…

Den 31 januari – vandring om ca 9 km fr Hemsjö, bron över Mörrumsån och upp mot Öjamåla by.

Målet var Öjasjön – en liten pärla men kanske ej så bekant. Fin rastplats med utsikt över sjön där fiske kan bedrivas. Efter den stora matsäckspausen gick vi en slinga i den vackra tall- och granskogen som numera Julius Mattssons stiftelse sköter. På Google kan man läsa mer om denne iderika man Julius.

Slingan har ett antal informationsskyltar som berättar om skogen och om Tulpan Olas koja.

Åter till Hemsjöbron och en avstickare, en mindre stig  ut på ”nabben” i Mörrumsån. Denna stig följde vi mot Kungsforsen som visade sig med det mäktiga fallet i både omfång och ”röststyrka”. På andra sidan forsen flöt Mörrumsån i sin kanal, mycket vatten men lugnt. Det av meteorologerna utlovade regnet kom när vi skulle hem. Blev en lyckad vandring ! Finns bilder skickar dem i separat mail.

2017

Februari – Salsjön – Järnavik, ca 10 km. Vi följde i princip Blekingeleden hela tiden, Varierande landskap. Lätt sol när vi satt på berget i Järnavik och tittade ut mot havet. Kräver bil vid såväl start som mål.

Mars – utgångspunkt Marieborg, Svängsta och sedan en tur kring några mindre sjöar, nosade på Ebbarp, åter Marieborg, ca 10 km.

Mars – 29 mars. Mot Näsum och Pisleö, naturreservat. Följde leder, mindre vägar mot Gudahagen och sedan åter Pisleö. Pisleö kan ståta med ett rikt fågelliv lite senare under våren. Gudahagen ligger på en liten kulle i landskapet, fin vy över Ivösjön. Gudahagen en gammal kultplats.

April – Mot Kylinge och vägen mot Näsum. Vi stannade vid P-platsen Skinsagylet, naturreservatet till höger på gränsen Blekinge och Skåne. En slinga på ca 2 km tog oss upp mot toppen och därifrån hade vi en fin utsikt över Pukavikbukten. Åter P-platsen och vidare genom Drögsperyd, mot Skåneleden där den går över vägen innan avfart mot Näsum. Vi följde leden norrut och kom upp på höjder där vi kunde blicka ut över Sibbarpsdalen. Vi fortsatte leden mot Östafors.  Åter utgångspunkten på delvis asfalterad väg, gång o cykelbana. Blev ca 13 km vandring.

Maj – Gö naturreservat vid havet. Lätt vandring, 10 km, över stenhällar, ängar. Fågelrikt i skog och hav. Ca 10 km

Maj 31 - äventyrligt värre! Vi hade fått tips om en ravin Snittingskåret som man kan nå via Djurtorp, Törneryds-området. Denna ravin var överväxt och gömd bakom ett antal granar men vi hittade den! Klev ned i ravinen och kunde gå ca 75 m sedan klättring upp utmed brant men överkomligt. Denna vandring började vi vid Riksdags-mannagården, gick upp mot sjön Trehörnan där vi vände. Sedan bil ned mot Djurtorp. Smal skogsväg i 3-4 km .

Augusti, den 30, – sommarens hetaste dag!? Vi åkte ned mot Åhus och området s om Täppet. Följde sedan havet antingen barfota i strandkanten eller i skor i vegetationen några meter fr stranden. Kusten här känd för alla sina ålabodar, fisket idag?. Vi rastade en stund vid Yngsjö havsbad men den stora rasten blev när vi kom till naturreservatet Gropahålet.  Hålet ligger ca 150 m fr stranden. Här syns tydligt höga sanddyner, lågväxt tall och andra arter i floran. Gropahålet är verkligen värd en utflykt och vill man inte vandra så kan man parkera vid Gropahålet. Vår vandring fortsatte över träbron söder om G, vattnet en utvikning av Helge å. Mot Nyehusen och målet Friseboda, ett annat naturreservat. Sträckan vi gick ca 14 km i värme och sand. Vi hade parkerat bil här också.

September – vi vandrade först genom Almö naturreservat. Bilar behövde parkeras dels vid bron men också mer norrut P-platsen närmare golfbanan. Efter Almö, gick vi över till Tromtö naturreservat med olika markerade vandringsleder. Naturreservaten har olika karaktär – från ene bevuxen mark och stenhällar till blandad lövskog på Tromtö. Ca 13 km.

Oktober – Västerut mot Nyteboda – väster om Olofström och i Harry Martinssonbygd. Stora Nyteboda ett intressant naturreservat, höga tallar! Bra markerad led, Blekingeleden. Efter denna etapp, c 3 km, avvek vi fr leden och gick över stora vägen och in mot en halvö, hus, skog och änsgmarker. Denna ”halvö” ligger i norra delen av Immeln. Vi kom sedan ut på vägen och följde den till Harry Martinssons hus, Nytebodaboden. Fick en fin avslutning med kafferast på bryggan, Sjöboden (kanske bekant från Nässelfrossans aktiviteter och Kvällseko, musik o sång om tisdagar under sommaren, det ekar ut mot sjön ). Lätt vandring ca 13 km.

November -vi skulle åka upp mot Hemsjö och vandra till Öjasjö, Öjasjömåla. Finns där en mycket vacker slinga i skogen, 2 km bra markerad som också ger info om Julius Mattssons stiftelseskog.  Riktigt busväder gjorde att vi fick ändra vår plan, blev Hokarundan, Nytorpet.

December – lätt vandring med Nytorpet som utgångspunkt. Sedvanligt julbord i ett vindskydd!

Vill du veta mer – välkommen att kontakta någon av oss!