Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Varumärkesbygge - vår profil

Vad kan man göra för att synliggöra Friluftsfrämjandet och vad vi står för inom sin egen lokalavdelning? För att inte våra många olika lokalavdelningar i landet skall jobba på varsitt sätt, så finns det bra sammanställd information om vad man bör tänka på när man representerar Friluftsfrämjandet och när man kommunicerar som en Friluftsfrämjare.

Stora delar av informationen är hämtad från Friluftsfrämjandets hemsida och Blå Boken. Läs mer om avd Blå boken är och hur ni kan ha nytta av den under punkt 1.

1, Varför gemensam profil och vad är Blå boken?

På Friluftsfrämjandets webbplats kan man läsa:
”Man brukar säga att ett varumärke är omvärldens samlade uppfattning om ett namn eller en viss företeelse. Genom allt vi säger och gör påverkas varumärket, vilket leder till att vi förändrar det både medvetet och omedvetet.”

Friluftsfrämjandet har centralt tagit fram ett dokument, en vägledning: ”Blå boken”. Den finns att läsa och ladda hem på webbsidan. Logga in på www.friluftsframjandet.se och välj Verktyg & Materialbank. Klicka sedan på Marknadsföring och därefter Grafisk manual. Den Blå boken finns att ladda ner i dokumentrutan till höger i bild.

”Ett varumärke är summan av alla intryck, tankar och känslor som omvärlden associerar med Friluftsfrämjandet. Blå Boken är Friluftsfrämjandets varumärkesplattform som vi använder gemensamt för att forma mottagarens intryck. Den ger oss redskap för att bygga en sammanhängande helhet.” www.friluftsframjandet.se

2, Att stärka Friluftsfrämjandets identitet.
Genom att känna till innehållet i boken och använda det i den egna rollen drar var och en sitt strå till stacken. När kommunikatörer följer den grafiska profilen skapas synlighet och igenkänning. När ledare och funktionärer har på sig profilerade kläder och sätter upp flaggor så syns vi ännu mer samtidigt som vi stärker vår gemenskap. Och när ledord som lust, kunskap, och tillgänglighet får genomsyra allt så blir det lättare att engagera ännu fler.

Då finns en blå tråd som kan, och ska, kännas igen överallt.

3 Profilkläder
När ni representerar Friluftsfrämjandet, gör det gärna i våra blå profilkläder som finns tillgängliga att köpa i webbshopen på www.friluftsframjandet.se. En väst är lätt att använda och kan bäras utanpå de flesta andra plagg, svala som varma. Dessutom är den inte lika storlekskänslig och kan användas av flera inom samma förening.

4 Brev och Trycksaker
Även när vi kommunicerar i skrift behöver vi göra det likadant i hela föreningen. Det finns två typsnitt som används inom Friluftsfrämjandet och det är bra att veta när man skall använda vilket. Den ena heter NewsGothicMTStd och används i marknadsföringsmaterial, inbjudningar och all annan extern kommunikation. Men undantag för typsnittet Arial som är det som används på webben. Arial används även i intern kommunikation då det är lättillgängligt för alla. (NewsGothic går också bra att använda internt.)
Arial finns redan på alla datorer, men NewsGothic kan man behöva ladda hem tills in dator, och det kan man göra på www.friluftsframjandet.se, klicka på Verktyg & Materialbank och därefter Marknadsföring följt av Typsnitt.

Här kan man även ladda hem mallar för Inbjudan, Wordmall och Verksamhetsberättelser etc.

5, Färger och logotyper
Blått är alltid bra, och vill man använda exakt rätt blå färg så heter den:
PMS 660
CMYK 75, 47, 0, 0
RGB 64, 126, 201


Dessutom finns den 7 accentfärger som passar att användas tillsammans med den blå färgen. De finns beskrivna på hemsidan under fliken Marknadsföring och Färger.
Färgkoderna kan vara bra att använda när ni vill ta fram egna trycksaker. Använder ni de här koderna så kan datorn återskapa exakt rätt Främjarblåa färg.

Logotyper finns också att ladda ner på hemsidan, under fliken Marknadsföring följt av Logotyper. De lågupplösta kan fungera fint på er webbsida medan de högupplösta passar till trycksaker. Här finns logos för Strövare, Skogsknopp, Barnskridsko och alla andra verksamhetsgrenar.

Har man inte tänkt på de här bitarna kan det vara mycket nytt att ta in – men också väldigt roligt att jobba med. Kom ihåg att alla gör så gott de kan under de förutsättningar de har, och att om ni skulle vilja ha hjälp på vägen så finns vi på regionkontoret här för er!