Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Genomförda turer

Här visas en översikt över genomförda turer. För vissa turer har vi hela rapporter med text och bilder, medan andra kanske inte dokumenteras alls.

Många vandringsturer finns att läsa och se bilder på våra sociala media.
Facebook: https://www.facebook.com/framjandet/
Instagram: https://www.instagram.com/taby_vallentuna_vaxholm/

Turer 2023

Vi satte upp en serie av vandringar där vi besteg höjder i norrort. Då har vi på två olika turer vandrat upp för Löttingekulle (Täby) och Väsjöbacken (Sollentuna).

Vi har under våren även vandrat en delsträcka av Blå leden, från Kulla vägskäl till Bogesundsslott.

Turer 2022

I november genomfördes en tur i Bogesundslandet, kombinerat Askrikerundan och Stora Slottsrundan. Vi starta i klart väder, men relativt kalla, men sen under vandringen kom den första snön.

Turer 2021

I november-december arrangerade Mats med orienteringskompisen Björn Jacobsson en orienteringskurs, med 25 vetgiriga deltagare. Mesta "teorin" gjordes som hemläxor med praktik och genomgång vid de 4 träffarna, som var 2 innekvällar och 2 heldagar i skogen. Med målsättning att deltagarna skulle lära sig att söka och hitta fina ställen djupt i skogen utan stigar (och hem igen) gjordes övningarna "svarta" redan från start, dvs helt svåra för att noggrannt lära sig tyda höjdkurvor mm. Fokus lades på kartläsning och ej kompass, eftersom troligen hela sverige snart är täckt av noggranna kartor. Här bilder från sista utedagen, vid fina Rövarberget i Vallentuna, en dag som började med 0-gradigt och duggregn, dimma och blixthalka. Vi tog tillvara dagen på bästa sätt, ända tills det började skymma. Nästa kurs kanske blir om nattorientering...

15 september genomförde Caroline en Barfotavandring med 4 deltagare, vilket passade ganska bra i och med att det var mitt i veckan på kvällen och man inte hinner gå särskilt långt. Vi gick mestadels små slingriga stigar och stiglöst en runda genom skogen vid Lahäll i Täby (skogen tillhör egentligen Danderyd). Mitt under vandringen stannade vi och satte oss mitt bland blåbärsrisen i skogen och efter intagen matsäck började mörkret falla över oss. Sista biten av vandringen fick vi öva våra sinnen lite extra genom att gå i mörker, vilket passade oss bäst trots att vi hade lampor med oss. En annorlunda, men rogivande upplevelse som tog oss nära inpå skogen!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

12 september genomförde Caroline med hjälpledaren Sofia Gustafsson en Lätt Familjevandring med 10 deltagare runt Mörtsjön (dryga 3 km) i Täby. Temat för vandringen var SAGOR och vi hade förberett med en handritad barnkarta och digital tipspromenad, för att hålla nyfikenheten och humöret uppe hos de yngre deltagarna. Efter ungefär halva vandringen, med flera sagostunder längs vägen, stannade vi vid vindskydd intill sjön Fjäturen. Där fick vi både regn & solsken på oss medan vi intog vår matsäck. Någon hade även svamplycka på turen. Roligt när familjer får upptäcka ny natur och stigar runt knuten!

22 augusti genomförde Caroline med barnledaren Johanna Strand en Familjevandring för nybörjare med 24 deltagare på Råholmen (2 km) i Vaxholm. Vi hade förberett med en handritad barnkarta och sedan vandrade vi familjevis på Safari och tittade på djur längs stigen, för att hålla nyfikenheten och humöret uppe hos de yngre deltagarna. Halvvägs satte vi oss mitt i en liten glänta i skogen för att njuta av vår medhavda matsäck. Vi hade även med oss Natur-utmaningar och gav en del tid till att utforska denna fantastiska plats innan vi körde naturbingo på vägen tillbaka. En tur med en blandning av välbekanta ansikten och flera nya. Underbart med mångfalden i dessa möten!

21 augusti genomförde Caroline med barnledaren Johanna Strand en Lätt Familjevandring med 20 deltagare på Lilla Ladviksrundan (ca 4,5 km) i Vaxholm. Vi hade förberett med en handritad barnkarta och uppsatt tipspromenad om Allemansrätten, för att hålla nyfikenheten och humöret uppe hos de yngre deltagarna. Mot slutet stannade vi vid vindskyddet för att njuta av matsäck med vacker utsikt över vattnet. Där fick barnen även öva karttecken och leta ledtrådar i naturen. Många nya möten var roligt!

En vandrings/kajaktur gjordes på Åland, med toppbestigningar av Orrdals klint, Kasberget, Getaberget, Jomalön och Gamlan. Landskap som höga kusten ungefär.

Söndagen 30 maj träffades ett trevligt gäng vid Runristningar vägskäl för att utforska Skohalvön i rask takt. Vi vandrade genom kulturmarker, i gammelskogar och forcerade snårig mälarterräng. Lunchen intogs med vidunderlig utsikt över Ekoln. Lätt solsvedda anlände vi barockslottet Skokloster som var turens slutpunkt. Vädret visade sig från sin allra bästa sida med strålande sol och klarblå himmel. Ledarna Rickard Nilsson och Anna Larsson tackar för en trevlig vandringsdag

Maj

I helgen gicks en historievandring med den kunnige Per Iko som skötte historieberättandet och Caroline W som kökarl. Start vid Jarlabankes bro via Vallentunasjön och Arkils tingstad till Vallentuna kyrka. Arkils tingstad med stenanläggningar från slutet av vikingatiden som användes då skålhamrasläkten hade en stark position, men efterföljdes av Jarlabanke. Rosa kottar fick man också se.

Roslagsleden igen, Caroline och Anna Larsson ledde en tur till på Roslagsleden i två olika grupper. Denna gång sträcka 1, men baklänges från Karby gård till Danderyd. Över vikingagravar, runstenar och fina ängar och höjder, med några avstick från själva leden som på sin sydligaste sträcka ju går på ganska bred grusstig, så att fina berghällar också passerades, och alldeles nära slutet, närmast stan, sågs en älg också. Kanske har vi i vår lokalavdelning gått så mycket stiglöst, off-stig, så att man nästan glömt hur man gör. Här på bilden verkar i alla fall folk inte riktigt förstå sig på hur man följer en stig.

Caroline och Crister Bäcklund med 6 deltagare vandrade  Roslagsleden etapp 2, 14 km, söderut, från Angarn till Karby gård i Täby. Fornborg S Rävsta passerades och bronsåldersgraven vid Täbys högta berg, Löttingekullen.

Caroline Winroth gjorde fin ledardebut med fågelskådarvandring runt Angarnssjöängen. En tur runt sjöängen och stiglös extraslinga i skog på norra sidan. C:a 35 olika fågelarter siktades. Stort tack till fågelskådaren Samual Holdar, för berättelser och fotografier.

April

I april hände det roliga att både Caroline Winroth och Rickard Nilsson gick vandringsledarkurs och är nu redo för att hålla vandringsturer då de vill.

Vi hade också en liten mini-ledarvandring och utomhusmöte på berget S om Skavlöten. Caroline, Crister och Mats gick en sväng med karta och sen träffade vi på resten för en stunds diskussion om våra kommande turer, hur vi ska organisera oss och så vidare.

Februari

Tälttur i Florarnas naturreservat med skidor och pulkor.

Turer 2020

Det började med många vårturer i Roslagen 2020, i vildmarksområden, därefter ganska många turer i närmiljön då fler ledare kom in i bilden. Förutom dessa helgdagsturer hölls också några kvällsturer i maj-juni, samt en tälttur i juni Tyrestareservatet och dess brandområde.