Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Turingeleden

Turingeleden i Nykvarn går mestadels genom fin skog, och hälften av rundslingan går längs sjön Turingen. Vandringen är knappt 5 km lång och relativt lätt men det finns några branta backar. En kortare variant finns där man slipper backarna.

Starta vid Vidbynäs golfbanas parkering och gå vägen mellan de röda och vita husen till grinden till Bolby hage, där fåren betar sommartid (de stör inte dig om du inte stör dem). Följ sedan de röda markeringarna, gå gärna motsols, då kan uppförsbackarna kännas lite lättare. Efter ca 2 km kommer du till en parkering där leden vänder. Gör gärna en avstickare längs markeringen ner mot sjön, där finns en rastplats med utsikt över sjön. Gå sedan upp igen och fortsätt tillbaka. Du kommer ner till sjön igen och på den sista km finns två vindskydd och en extra grillplats. Fortsätt sedan längs sjön tills du kommer till den lilla badplatsen.

Om du vill göra en kortare tur kan du svänga av på den blå stigen efter en knapp km, då blir turen enklare och knappt 2 km lång, du kommer ner till sjön och passerar vindskydden och grillplatserna.

Mer info: broschyr Turingeleden

Hitta hit: E20 till Nykvarn, sväng höger sedan vänster på Gamla Strängnäsvägen. Efter en dryg kilometer sväng höger till Vidbynäs golfbana.

Foto: Turingeleden vid Turingen, Eva Gruvstedt

Uppdaterat 2024-03-03

Åter till Vandringsledarnas pärlor

Bli medlem

• Delta på tusentals äventyr över hela landet
  • Erbjudanden på resor, upplevelser och utrustning
  • Magasin Friluftsliv – 4 nummer per år
  • Stöd vårt arbete för allemansrätten och friluftsliv