Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Så vässar du din åkteknik i långfärdsskridskor

En god åkteknik gör underverk för hur din upplevelse ute på isarna blir. Med bra teknik orkar du mycket bättre och får mindre besvär. Och det skadar ju inte att det också är roligt med teknikträning. Här går vi igenom grunderna!

Med en bra åkteknik skapar du de allra bästa förutsättningarna för dig själv att få en underbar tur på isen.Tack vare att Friluftsfrämjandet i likhet med andra skridskoklubbar använder en turgradering, är det lätt att välja grupp efter hur långt eller snabbt du vill åka. De flesta går ofta på det säkra framför det osäkra och nöjer sig med att stanna kvar i den grupp man känner sig trygg med att man inte sinkar efter.

Men bland flera av våra grupper har det blivit allt vanligare att man erbjuds att prova att åka i en snabbare grupp, i kombination med lite enklare tips om hur du kan förbättra din åkteknik. Ibland arrangeras också rena träningsläger, som på Runn vid Falun eller på närliggande bandybana där bara fokus ligger på att utveckla åktekniken. För att det är roligt!

För den som är någorlunda van och trygg med att åka i grupp fem eller grupp fyra brukar det handla om dessa saker att träna på för att få upp farten för att platsa i grupp tre:

Grundposition

Du ska stå med böjda knän och lätt krummad rygg. Om du svankar med ryggen kommer du snabbt bli uttröttad. Med vad som ser ut som lite dålig hållning får du i stället lägre tyngdpunkt och en mer avslappnad grundposition. Du ska böja på knäna och krumma precis så mycket att du inte ser tårna.

Tyngdpunktsförskjutning

Många tänker sig att ett skridskoskär ser ut som det skär man oftast tar med vanliga skridskor för hockey eller bandy. Det är ett ganska brett skär snett utåt som innehåller ett tydligt frånskjut bakåt. På långfärdsskridskor tar du den typen av skär bara precis i starten eller vid en plötslig acceleration.

Det normala skäret på långfärdsskridskor ska likna det som används av dem som åker fort på bana. Där går trycket bara ut åt sidan och du använder kroppens tyngd som en pendel att flytta fram och tillbaka, från sida till sida, aldrig upp och ner. Höften rör sig helt parallellt med isen. Ju mer du böjer på knäna desto längre och kraftigare frånskjut får du.

Stora D

Det optimala skäret kan beskrivas som att du försöker rita bokstaven D på isen. Du skjuter ifrån helt rakt ut åt sidan, trycket ska ligga mitt på foten. För att lyckas med det kan du tänka hälen – det är lätt hänt att man trycker till med tån, men det ska du inte göra.

Därefter lyfter du hela skenan rakt upp, avvecklingen. Den ska lämna isen parallellt med isen. För sedan foten lugnt och fint tillbaka i en en stor halvcirkel. På slutet har du böjt knäet så pass mycket att det är i 90 graders vinkel. Samtidigt befinner du dig i en glidfas på det andra benet som sedan börjar att trycka ifrån och komma allt längre ut. Så sent som möjligt ska du nu sätta i skridskon igen, så nära den andra foten som möjligt, den så kallade hälkyssen. 

Denna till synes mycket enkla procedur går att förfina och utveckla till fulländning på många olika sätt. Vägen dit går ofta via att koncentrera sig på någon enskild liten del av det perfekta skäret. Nöta den delen, ta nästa del, och sedan sätta ihop delarna till ett nytt, lite snabbare, lite snyggare skär. Inte för att det är nödvändigt utan för att det är roligt. Ta det i små steg, och ha inte bråttom, så kommer du märka att du utvecklas!

S-format skär

Man kan titta på sitt skär i synnerhet en dag då det ligger lite, lite snö på isen. Då ser du dels om du gör en snygg isättning utan skrap och dels om du avslutar utan en tåfjutt. Men framför allt kan du se om du lyckas få till något som ser ut som en svag S-kurva. Man kan starta skäret på ytterskär och få en perfekt S-kurva. Få av oss gör det egentligen. Men att komma nära är oftast gott nog. Hur som helst ska du eftersträva att avsluta skäret med en kurva in mot mitten. Då får du mer kraft, mer att trycka ifrån mot och du ökar farten framåt – även om det är lätt att tänka att det skulle få motsatt effekt att styra in mot mitten. 

Prova dig fram, träna med dina kompisar, be din ledare bedöma din teknik och ge dig tips på förbättringar. Eller åk precis som du vill, fult eller snyggt, långsamt eller fort. Att få göra det är också ett av Friluftsfrämjandets signum.

Spellista på youtube

Det finns gott om bra filmklipp som du kan ha nytta av inför en dag då du tänker dig att förfina din teknik. Dessa tre har blivit några av den senaste tidens klickmonster:

Tips och teknik

På friluftsfrämjandets youtubekanal hittar du instruktionsfilmer och tips. Lär dig göra en snökantsforcering!

Långfärdsskridsko på youtube

Hitta skridskoäventyr

Visar 0 av 0 äventyr Hittar du inte det du söker? Gör en avancerad sökning.