Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Grannar

Samarbete och gemenskap är alltid viktigt – och är ännu viktigare vid kriser. Vem i ditt närområde skulle kunna hjälpa dig? Och vem kan du hjälpa?

Aktivitet: Lokala kartan

Eleverna tränar på att skapa en egen karta (kan relateras både till ämnet idrott och hälsa samt geografi).

Förberedelser

Leta upp en riktig karta över området att ha som referens. Anpassa nivån på uppgiften till eleverna (alltifrån en enkel skiss till en detaljerad och skalenlig karta).

Ni behöver:

  • Papper och pennor
  • Skrivunderlägg
  • Linjaler om kartan ska göras skalenlig

Genomförande

  1. Ge instruktioner till eleverna om hur de ska rita kartan (område, detaljer, storlek, skala?). Helst området där de bor. Visa gärna ett exempel.
  2. Samla information genom att titta på riktiga kartor eller promenera i området.
  3. Eleverna ritar en karta och markerar viktiga platser, till exempel grannar, kommunhus, skola, affär.
  4. Diskutera: Var kan man samlas om något händer? Vem bor nära som du kan vända dig till?

Aktivitet: Sten till sten

En samarbetsövning där eleverna i grupp tar sig från punkt A till B genom att endast gå på föremål de får av läraren (papper, tygbitar, stenar eller liknande).

Förberedelser

Ni behöver:

  • Något att markera start och mål med.
  • Föremål som eleverna ska gå på.

Genomförande

  1. Rita en enkel karta över området där du bor. Märk ut viktiga platser, till exempel grannhus, kommunhus, skola, affär.
  2. Diskutera: Var kan man samlas om något händer? Vem bor nära som du kan vända dig till?

Förslag på reflektionsfrågor efter att gruppen klarat sig till andra sidan:

  • Hur samarbetade ni för att ta er framåt?
  • Vad var svårt och hur löste ni det tillsammans?
  • Var det någon som tog ledarrollen? Hur fungerade det?

För eleverna på temat grannar och beredskap:

  • Lite fakta och tips
  • Instruktioner till aktiviteter
  • Frågor

Hämta elevblad grannar (pdf)

Förslag på fler aktiviteter

  • Diskutera: Vem skulle du kontakta vid ett långt strömavbrott? Vem i din närhet känner du? Hur kan man lära känna sina grannar bättre?
  • Hemuppgift: Bekanta sig med någon granne. Förslag:
    - Eleverna går till olika grannar och berättar att de arbetar med hemberedskap i skolan.
    - Fråga grannen vad hen skulle göra om det blev strömavbrott under en hel vecka. Ställ gärna frågor utifrån de fem delarna i det här materialet.
    - Fråga vad grannen skulle kunna hjälpa till med och vad grannen skulle behöva ha hjälp med.
    - Anteckna och diskutera senare i klassen.