Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Tips och råd för säker undervisning utomhus

Att ta ut eleverna i naturen har många fördelar, men i början är det lätt att fastna i säkerhetsaspekterna. För tänk om något händer? Bara lugn, med lite planering går det att göra de flesta utomhusaktiviteter i skolan väldigt säkra.

Många utomhusaktiviteter i skolan är väldigt säkra. Ska ni ut på en kort utevistelse i närområdet kanske det inte behövs några särskilda förberedelser alls, medan det kan behövas noggrann planering för längre turer. Du som lärare avgör vad som passar bäst i just ert fall.

Här är några saker som är bra att fundera över innan du tar med dig eleverna på längre utflykter.

Formulär att fylla i vid behov:

Gruppen och svårighetsgraden

Känner du eleverna? Känner du till eventuella svårigheter med gruppen eller enskilda elever? Kom ihåg att anpassa nivån till deltagarnas förmåga. Om du eller gruppen är ovan, välj enkla aktiviteter, för att sedan öka svårighetsgraden successivt.

Platsen

Välj en plats som ni kan ta er till under rimlig tid och på ett säkert sätt. Finns det risker i området, såsom trafikfaror, djupt vatten eller stor skog att gå vilse i? Var tydlig med reglerna om det finns risker i området.

Medföljande vuxna

Ofta ökar säkerheten om ni är flera vuxna på plats, men inte alltid. En tydlig ansvarsfördelning bland de vuxna är viktigt och att de fungerar socialt med gruppen. Medföljande föräldrar kan vara en tillgång, men bör inte ges för stort ansvar då det är skolan som är juridiskt ansvarig. Elever kan med fördel ges olika ansvarsuppdrag, däremot inte ansvar för säkerhet. 

Säkerhetsregler

Fundera över vilka regler kring säkerhet som ska gälla, utifrån vilken grupp du är ute med och vilken plats ni är på. Om eleverna får vara med i utformningen av reglerna ökar chansen att de följs. Låt gärna eleverna fundera över frågor som:

  • Vad kan hända?
  • Vad gör vi om det händer?
  • Hur undviker vi att det händer?

Ni kan också sätta regler kring:

  • Hålltider
    Sätt gärna tydliga tider för start/avslut.
  • Längre vandringar
    En ledare först, en ledare sist är bra för att hålla koll på gruppen
  • Var i området eleverna får röra sig
    Ska de hålla sig inom synhåll? Inte gå nära vatten?
  • Gruppindelning
    Hur stora ska grupperna vara? Ska eleverna ha olika ansvarsområden
  • Användning av utrustning som kniv och stormkök
    Ni kanske vill utfärda ”knivbevis” för att se till att eleverna har rätt kunskap innan de börjar tälja? 

Läs mer: Affisch - Tälj på rätt sätt

Skador

De flesta skador som uppstår ute i naturen är mindre sår, brännskador och stukningar. Ett litet första hjälpen-kit räcker oftast vid klassutflykter. Utflykten kanske kan bli ett perfekt tillfälle att träna på första hjälpen?

Väder och kläder

Det är få dagar om året i Sverige som vädret utgör en allvarlig risk (förutom i fjällen där det krävs mer kunskap). Men för att utevistelsen ska bli ett så positivt och lärorikt tillfälle som möjligt behöver vi vara rätt klädda. ”Kläder efter väder” är en gammal klyscha som håller än. Om ni känner att vädret blivit sämre än väntat och ni inte har rätt utrustning för en längre utflykt, överväg att ställa in och välja en annan dag eller ordna med bättre klädsel.

Bra att tänka på:

  • Använd ”lager på lager-principen” för att lättare anpassa klädseln efter temperatur och aktivitet.
  • Håll huvud, händer och fötter varma vid kall väderlek.
  • Välj om möjligt material som ventilerar ut fukt.
  • Vid kallt och blött väder är material av ull och syntet att föredra.
  • Vid risk för väta kan ombyte och plastpåsar att sätta på fötter i en våt sko vara ovärderligt.
  • Ryggsäck underlättar mycket. Skydda den vid behov mot regn eller packa ombyteskläder i plastpåsar.
  • Om eleverna inte har regnkläder kan ni göra tillfälliga regnponchos av stora sopsäckar.
  • Kläder är ofta bästa skyddet även mot stark sol och insektsbett.

Tips: Färdigpackad ryggsäck

Ha gärna en färdigpackad ryggsäck på skolan, så slipper ni planera packningen varje gång ni går ut på kortare turer. Den kan innehålla sådant man ofta behöver ha med sig, som förbandslåda, toalettpapper och soppåsar.

Mat och dryck

Matstunderna är bland det bästa med längre utevistelser – och en viktig motivation för eleverna. Även den enklaste måltid kan bli till en höjdpunkt. 

Läs mer: Tre enkla tips - laga mat med barnen

Ur ett säkerhetsperspektiv är dryck viktigare än mat. Fundera över hur mycket dryck som ska tas med. Kan ni fylla på vatten under utflykten? Behöver ni vatten till matlagning?

Trafik

I många områden är trafiken den största faran, inte naturen eller stormkök. Fundera över färdvägen och platsen och bestäm med eleverna om vad som gäller.

Hantera eld

Eld är spännande och en väldigt bra källa till kunskap inom olika ämnen, som kemi, historia och hem- och konsumentkunskap. Bästa sättet att undvika brännskador är att öva på att hantera redskapen. Ordna träningstillfällen på skolan innan ni ska göra upp eld eller använda stormkök under en utflykt. Kort checklista:

  • Välj ett säkert underlag (grus eller sand)
  • Ha brandfilt eller liknande tillgängligt
  • Ha en hink med vatten i närheten
  • Ta reda på om eldningsförbud råder, till exempel på Eldningsförbud - Krisinformation.se eller med appen Brandrisk Ute.

Läs mer: Göra upp eld ute

Aktiviteter vid vatten

Om utflykten innehåller moment i eller nära vatten behövs extra eftertanke och förberedelser. Var särskilt tydlig kring vilka regler som gäller.

Bad är många barn och ungdomars favoritsysselsättning ute i naturen. Om eleverna ska bada måste vuxna övervaka badningen. Många skolor har numera ”1 vuxen/5 barn” som regel, men det varierar. Läs gärna MSB:s folder Säkerhet vid bad med barngrupp innan utflykten.

Växter och djur

Ytterst få växter och djur i Sverige utgör någon stor fara för människor. Att plocka ätbara växter, bär och svampar är en rolig aktivitet men grundregeln är att vara säker på vilken art det handlar om. Läs mer om ätbara växter hos Naturskyddsföreningen.

Getingar, bin och fästingar anses vara de farligaste djuren i Sverige, även om dödsfall är mycket ovanliga. Om någon fått ett bett som leder till stor svullnad, speciellt vid mun och hals, ring 112.

Fästingar sprider också otrevliga sjukdomar som borrelia och TBE. För att undvika bett ger heltäckande, mörka kläder ett bra skydd. Lär gärna också eleverna att undersöka kroppen efter att ha vistats i riskområden, och hur man avlägsnar fästingar.

Mygg och knott är inte farliga men kan förstöra en annars trevlig utflykt. Skyddande kläder och myggmedel hjälper.