- Meny: Förskola och skola Förskola och skola
Första hjälpen i naturen - enklare skador
En stukad fot, ett skavsår eller ett skärsår. Med lite kunskap går det att ta hand om de flesta enklare skador själv.
Friluftsliv är för det mesta säkert. Men visst kan oturen vara framme och då är det bra att kunna lindra besvären. Den kunskapen ger dessutom eleverna trygghet och insikt om hur skador kan förebyggas.
Ladda ner fakta till eleverna om enklare skador (pdf)
Enklare skador i naturen och hur de kan behandlas:
- Ytliga sår: Rengör noga med tvål och vatten. Lufta om möjligt. Använd plåster eller kompress för att skydda mot smuts.
- Stukning: Vanligast i fot- eller handled. Håll kroppsdelen högt och linda hårt med elastisk binda, direkt efter skadetillfället. Minska trycket efter ca 15 min.
- Lättare brännskador: Svalka med vatten minst 15 minuter, om möjligt. Täck med kompress, rör inte huden.
- Skavsår: Rengör, lufta och skydda. Sätt på skavsårsplåster vid behov. Skavsårsplåster kan också förebygga, liksom tejp och dubbla strumpor.
Djupare sår som blöder kraftigt: Stoppa blödningen! Håll ihop såret, tryck hårt och linda ordentligt med förband, tröja eller liknande. Håll kroppsdelen högt. Ring 112 om blödningen inte upphör.
För att lära sig att hantera fler olyckor och skador, hänvisar vi till andra källor, till exempel Olyckor & skador - 1177.
Aktivitet: Första hjälpen-stationer
Här får eleverna lära sig att hantera vanliga skador, vid olika stationer. Antalet stationer kan anpassas till lektionstiden. Räkna med ca 15 min/station.
Förberedelser
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ladda ner instruktioner Första hjälpen: 4 stationer (pdf).
- Ni behöver, för respektive station:
- Sår: vatten eller sårtvätt, kompress, bandage (gasbinda eller liknande), halsduk, tejp, fuskblod (valfritt)
- Stukning: elastisk binda eller liknande
- Brännskada: vatten, luftigt förband, kirurgtejp
- Skavsår: kirurgtejp eller liknande, sax, skavsårsplåster (valfritt)
Alla stationer: Gärna sax och något att ta tid med.
Genomförande
- Aktiviteten kan genomföras med en vuxen/station eller att eleverna arbetar självständigt vid stationerna.
- Grupperna roterar mellan stationerna och följer instruktionerna.
- Samla klassen och reflektera. Vad var lätt eller svårt? Hur kändes det att hjälpa en “skadad” kamrat? Hur kommer du reagera i en riktig situation?
Variationsmöjligheter
Kombinera aktiviteten med att eleverna får leta upp stationerna med hjälp av en karta.
Aktivitet: Första hjälpen-stafett
Eleverna får lära sig om vanliga saker i ett första hjälpen-kit. Med en stafett aktiverar vi flera sinnen och rör på oss!
Förberedelser
- Ordna material som finns i förbandslådor, till exempel plåster, kompresser, elastiska bindor, sårtvätt, tejp, skavsårsplåster med mera. Ha flera exemplar av varje sak, beroende på hur många grupper ni är vid stafetten.
- Ni kan även ha med lite andra saker som normalt sett inte ingår i ett första hjälpen-kit, till exempel toalettpapper, handdukar, gummiband, lim, plastpåsar eller liknande.
- Bestäm ett lämpligt ställe för stafetten.
Genomförande
Genomgång med eleverna vad olika saker i förbandslådan används till.
- Stafetten: gruppindelning, startlinje, en hög med alla saker en bit bort, och ropa ut ett scenario i taget. Eleverna ska då (en från varje grupp) hämta lämpligt material bland sakerna. Förslag på scenario - Någon har..:
...skurit sig på en kniv och det blöder mycket
...ramlat och fått ett stort skrubbsår
...bränt sig på kokande vatten
...stukat foten
...och så vidare
Gör pauser och diskutera vilket material som eleverna hämtat.
Säkerhet
Inga kända risker.
För att lära sig att hantera fler olyckor och skador, hänvisar vi till andra källor, till exempel Olyckor & skador - 1177.
Dela
Tre goda skäl att bli medlem
Ta del av det roliga
Nyfiken på oss? Följ gärna med någon av våra 6500 ledare ut i naturen – för upplevelser, glädje och gemenskap. Varmt välkommen att bli medlem!
Bli medlem