
- Meny: Förskola och skola Förskola och skola
Beredskap - Kommunikation
Vid en kris är det viktigt att du kan hålla dig informerad om vad som händer, vad ansvariga myndigheter gör och vad du förväntas göra. Då kan det behövas lite ny teknik, som solceller. Eller gammal teknik, som en radio!
Aktivitet: Använd en radio
En radio är värdefull ifall mobilnätet ligger nere. Här får eleverna lära sig hur en radio fungerar, något många unga idag inte vet.
Förberedelser
Ni behöver:
- En eller flera mindre radioapparater (vevradio eller batteridriven).
- Frekvensen till Radio P4, skriven på papper.
- Något att fästa pappret med.
- En karta (enkel handritad eller riktig) för att hitta pappret med frekvensen.
Bestäm var stationens samlingspunkt ska vara och sätt upp lapparna med rätt frekvens på lämpligt avstånd från stationen. Att ha lappar som eleverna ska leta upp är självklart inget måste men ger extra rörelse och träning i kartläsning.
Genomförande
- Samla eleverna (grupp eller enskilt) och ge dem kartor för att hitta lappen med rätt frekvens.
- Be eleverna memorera frekvensen eller ge dem en lapp att anteckna på.
- Eleverna återvänder och försöker ställa in radio P4.
- Diskutera gärna radio kontra mobiltelefon (till exempel att batterier i en radio räcker längre och radio P4 är Sveriges beredskapskanal, en förhållandevis säker källa).
Aktivitet: Viskleken
Den klassiska leken där deltagarna sitter i ring, viskar en mening till varandra och ser hur den förändras. En bra utgångspunkt för att diskutera hur information kan spridas och förändras.
Förberedelser
Skriv ner några meningar med varierande längd och svårighetsgrad. Exempel:
- Katten jagar möss.
- Jag tappade min mössa i skogen.
- När strömmen försvann tände vi ficklampor.
- Samarbete och stormkök underlättar om det blir ett långt strömavbrott.
Genomförande
- Sitt i en ring (ca 10 deltagare brukar vara lagom).
- Första personen får en mening av ledaren eller hittar på en själv.
- Meningen viskas en gång i örat på nästa person.
- Viskandet fortsätter runt hela ringen.
- Sista personen säger högt vad som hördes.
- Jämför med ursprungsmeningen – blev den ändrad?
Prova igen med en ny mening och prata om hur information kan förändras och spridas som ”rykten”.
För eleverna på temat kommunikation::
- Lite fakta och tips
- Instruktioner till aktiviteter
- Frågor
Förslag på fler aktiviteter
- Eleverna får skriva ner tre olika telefonnummer de skulle vilja kunna ifall de inte har sin mobil. Be dem att lära sig numren utantill, förhör varandra och diskutera valet av nummer.
- Skapa en fungerande “off grid”-lösning med solceller, batterier (12 V) med mera. Perfekt som aktivitet inom ämnet teknik (Tk).