Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

• Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Vandring

Kom med Sjuhärads Lokalavdelning ut och vandra i vår vackra natur!

Söndagsvandringar i Sjuhäradsområdet

Häng med ut på vandring i vår vackra natur! Varje söndag, i ur och skur, från början av januari till och med mitten av maj går vi en tur på ca 10 kilometer runt om i Sjuhärad.

Tid & plats

Vi startar vanligtvis i Borås med samling kl. 09:30 vid parkeringen på Pulsen Astern (mitt emot badhuset i Borås). Därifrån samåker vi till startpunkten för dagens vandring. Ingen anmälan behövs, det är bara att dyka upp. Och du hittar oss lätt: vi känns igen på våra kängor och ryggsäckar!

Vi går i ett lugnt tempo och tar alltid en rast. Så ta med fika!

Vårens vandringar

"Vårteminens" vandringsprogram börjar den 13 januari och löper på med vandringar varje söndag fram till och med maj:

Januari:    13, 20, 27
Februari:   3, 10, 17, 24
Mars:        3, 10, 17, 24, 31
April:         7, 14, 22, 28
Maj:           5, 12, 19 & 26 (gökotta kl. 08:00)

Frågor? Kontakta Monica Mery 070 664 43 54, Lena Barrstrand 033-14 01 83 eller Inger Gustavsson 033-10 03 11.

Övriga vandringar i Sjuhärad Lokalavdelning

Vi vandrar inte bara på söndagar med Borås som utgångspunkt. Ett antal gånger på vår och höst ger vi oss också ut vid andra tider, men oftast på helgerna. Vi går då både långt och kort, men vi försöker anpassa svårighetsgranden så att alla kan hänga med. Håll utkik bland våra aktiviteter och på vår Facebook-sida så får du reda på när vi ger oss ut. Du kan också kontakta Ulf Andrén vars uppgifter du hittar under rubriken "Kontakta oss" här till vänster i menyn.

Här hittar du alla våra planerade aktiviteter!

Alla våra vandringar sker i sammabete med Studiefrämjandet! Vill du veta mer om dem? Klicka på deras logga här nedanför.

"Spontanvandringar" utöver programmet

Håll utkik här efter vandringar som kommer till utöver programmet.  Av och till händer det att någon med kort varsel tar initiativ till äventyr i skog och mark.

AXPLOCK aktiviteter 2019

Utflykt Kristi Himmelfärdshelgen

Ännu en Kristi Himmelfärdsutflykt, för vilket år i ordningen har vi nog tappat räkningen på. Tradition sedan länge. Vi – ett gott gäng på 25 personer – vandrade och cyklade på Österlen med Smygehuks Fyr som nav. Fyren, eller rättare sagt fyrvaktarbostäderna, är idag ett STF vandrarhem och vi hade det alldeles för oss själva, med andra ord gott om utrymme för gemensamma middagar, musik med sång och quiz om kvällarna. Vi har förmånen att ha en alldeles egen dansbandsmusiker, ett proffs, i gänget. Den första kvällen berättade vandrarhemsvärden om fyrens långa historia och om sin kärlek till platsen. Men huvudsaken var förstås vandringarna och cykelturerna. I dagarna tre vandrade vi och cyklade i omgivningarna. Den första dagen var något av en uppvärmning efter en lång bilresa från Borås till Smygehuk. En och en halv mils cykeltur och sju kilometers vandring i vardera riktningen. Vädret var till att börja med fint, men de sista vandrarna strävade hemåt i motvind och kraftigt regn. Men det finns ju inget dåligt väder … Andra dagen bjöd på trolsk dimma över strandängarna i de tidiga morgontimmarna. Efterhand lättade dimman och en vänlig sol lyste över oss. Strandängarna mellan Ystad och Kåseberga är i en klass för sig. Mjuka, böljande kullar, betande djur och en oändlig utsikt över havet. Inte många är ute här, lugn och frid råder. När man kommer till Ale Stenar och Kåseberga är det livligare; massor av folk i rörelse och restauranglivet blomstrar. Långt ifrån det lilla fiskeläge Kåseberga en gång var. Där åt vi en förbeställd lunch och fortsatte sedan utmed stranden till Löderup, där leden viker tvärt in mot Dag Hammarskjölds Backåkra. Tredje dagen innebar ”blandat & gott”, aktiviteter efter tycke och smak, bland annat Torups Slott där det finns gott om vandringsleder. Andra valde att turista i Ystad. Sammanfattningsvis en fin helg!

Såken runt

Extravandring Såken runt /> Andra söndagen i juni upprepade vi en gammal favorit: Sjutton-arton kilometer runt sjön Såken. Ofta har vi gjort den här rundan som en konditionstest inför kommande fjällvandringar. Mycket upp och ner, och på sina håll får man vara noga med var man sätter fötterna. Med tung ryggsäck blir det ungefär lika krävande som uppe i fjällen. Den här gången gick vi bara för nöjes skull, glädjen att vandra och vandra tillsammans med andra. Någon stor ryggsäck behövdes inte, bara ett lunchpaket. Leden är i stort väl markerad och går mest på skogsstigar och ibland små grusvägar. För ögonblicket var det gott om nedfallna träd att kliva över eller krypa under. Ett par badplatser finns, och om man är bekant med trakten kan man göra avstickare till fina utsiktsplatser.

AXPLOCK AKTIVITETER 2018 ....

Till fots & med båt vid Lygnern

Marks Lokalavdelning bjöd in oss till en fin vandring utmed Lygnern. Första etappen på elva och en halv kilometer gick längs östra stranden och snirklade tillbaka över Torrås till Sätila Sand. Där det blev båtfärd över sjön till det berömda Ramhultafallet, för dagen uttorkat, men de imponerande bergsformationerna såg man ju. Efter en spännande ilandstigning via stege, vandrade vi sju kilometer till Sätila Sand, nu på den andra sidan av sjön.

Paddlingspremiär 2018

Sista helgen i april var nio entusiastiska kanotister ute på ett 2-dagars äventyr. Vi paddlade från Rydal – där finns en fin gammal småbåtshamn – uppströms mot Seglora, vände efter någon timme och tog oss småningom via Husån ut på Stora Hålsjön. Första dagen var det alldeles vindstilla och milt, en tveksam sol kom och gick. Andra dagen mest molnigt och lite, lite vind. En sekundmeter. På kvällen var det grillafton och mycket ”tjõt & prat” i stugan som vi hyrt: ”Mormors Stuga” på Stora Hökåsen, på någorlunda bekvämt gångavstånd från stället där vi dragit upp kanoterna.Det här inlägget borde kanske hamna under avsnittet "Kanot", men eftersom vi alla kom från vandringsgänget ....

Gökotta

Årets gökotta firades i Hyssna, närmare bestämt vid Stora Hålsjön. Ingen gök hördes, men vädret var strålande och naturen inbjudande med stora mattor av vitsippor i sluttningarna ner mot sjön. Backsippor fanns det också, fast förstås mer sparsamt. Det dukades i gröngräset med kaffe och dopp - eller kanske snarare smörgåsar.

Utflykt Kristi Himmelfärds-helgen

Ännu en gång hade vi fantastisk tur med vädret under vår traditionella utflykt under Kristi Himmelfärdshelgen. Vi var ett gott och glatt gäng på tjugoen personer vandrade två dagar på Omberg och gjorde Visingsö på cykel den tredje. Utsiktsplatsen på Omberg bjöd på via vyer över Vättern och Tåkern bjöd på vanliga och ovanliga fåglar. Vi hann också med ett besök med guidad tur på Ellen Keys Strand – hennes vackra hem vid Vättern.