Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Ute på färd i en kanadensare – vad behöver du veta för en säker tur?

Att vara trygg på vattnet innebär att ha koll på sina egna och gruppens färdigheter och begränsningar. Det handlar om att skapa sig en förståelse för väder, vind och färdväg. Lika viktigt är det att veta hur man utför en kamraträddning, paddeltekniken och andra praktiska saker som är viktiga att tänka på ur säkerhetssynpunkt.

Färd efter förmåga

Det finns alltid risker med varje äventyr – inte minst på vattnet. Ledarna är ansvariga för att förbereda en säkerhetsplan för turen med deras erfarenheter som grund. Med säkerhetsplanen som bas utgår varje tur efter gruppens förmåga som anpassas efter den mest ovana eller otrygga.

Turens upplevelser trumfar sjömil som turens mål så var tydlig med målsättningen för turen så att alla har samma förväntningar. Gruppen tar sig ut tillsammans och passar på att ta pauser under turens gång, för att njuta av turen och fylla på krafterna. Känner du dig osäker att paddla när det blåser går det bra att ta en fika och vänta tills det mojnat. Hittills har ingen drunknat av en kopp kaffe på tur och det är mycket trevligare än att blåsa bort eller välta.

Att paddla i vind, vindfärja och trimning

  • Det finns en föreställning om att kanadensare inte går att paddla i vind och vågor. Det går visst, men det kan vara tungt och ibland svårt. Som nybörjare kan det räcka med 2 m/s för att det ska kännas äventyrligt nog, en van paddlare kan ta sig fram i 4-5 m/s. Allting beror helt på färdvattnet, vinden och strömmarna får olika påverkan beroende på var du paddlar. Är det på en smal älv eller en liten sjö? Eller är det ett större vatten där vågorna har mer tid att byggas upp även i lägre vindhastighet? Om det går gäss, alltså vita vågtoppar, är det bäst att avvakta en stund. Håll ett öga på väderleksrapporten inför turen.
  • Att vindfärja innebär att ta hjälp av sidvind vid passage. Säg att vinden kommer från vänster och du ska tvärs över. Då tar du helt enkelt sikte en bit vänster om ditt mål och paddlar med kanoten i sned vinkel mot vinden, vinden kommer då att sakta trycka kanoten åt höger och du slipper paddla i en vid båge för att komma dit du vill. 
  • Det vinden alltid gör med kanoten, är att den tar tag i den lättaste stäven, alltså den ända på båten som ligget högst över vattnet, och pressar den bort från vindriktningen. Det betyder att om du paddlar i motvind, vill du ha förstäven lite tyngre än resten av kanoten och tvärtom i medvind så att du inte behöver korrigera kursen så mycket. Om du paddlar i sidvind vill du ha jämnvikt i kanoten. Att förflytta tyngdpunkten i kanoten på det här viset kallas för trimning.

Kallt vatten

Rent krasst så är det kallt i svenska vatten nio månader om året – och de andra tre månader är det svalt. När vattnet hålla kyliga temperaturer är det bra att hålla sig nära land. Längre passager, alltså längre sträckor mellan tvåpunkter, kräver större försiktighet och kunskap i gruppen. Läs på och diskutera kring nedkylning, hypotermi och kallvatten-räddningar innan ni ger er ut.

Kruxet med mobiltelefonen

Mobiltelefonen ska alltid vara med ut på tur. Förvara mobilen vattentät och håll den nära kroppen – gärna i flytvästen. Om någonting skulle hända är det viktigt att kunna kontakta SOS. Telefonerna är dock vattenkänsliga, laddar snabbt ur i kylan och har varierande täckning vilket gör att nödsamtal och GPS-positioner inte alltid är pålitliga. .

Sjömanskap, att paddla i grupp och färdvatten

Att färdas i grupp är säkrare än att paddla ensam, särskilt som nybörjare. Oavsett kunskapsnivå så är det viktigt att hålla ihop gruppen på vattnet, vilket kan vara en utmaning i sig. Vid tunga passager i motvind är det ännu viktigare och det kan vara en fördel att helt enkelt surra ihop två kanoter, med ena främre fören – förstäven parallell med den andres akter, för att få mer stadga och flyt-kraft. Att hålla ihop gruppen innebär också att ni blir mer synliga för större båtar. Håll er på rätt sida i ev. farleder – högertrafik gäller på sjön och lämna alltid företräde om ni korsar dem. Tänk att ni inte syns så se till att hålla avstånd till övrig båttrafik.

På strömmande vatten är det viktigt att lyssna. Ett starkt brus innebär att du närmar dig en fors eller kraftverksdamm. Vid älvkanterna finns ofta bakvatten att ta in i. Fåran är ofta djupast i mitten på raksträckorna och längst ut i kröken där den böjer sig. Partier med små, ständigt skvalpande vågor innebär att vattnet passerar ett grund med sten. Vill du paddla fors – gå en kurs först eller paddla med någon som kan. Om du ändå inte kan hålla dig – börja med att bära förbi och leka nedanför forsen, det ger dig en viss grunduppfattning om hur kanoten beter sig i strömmen och hur du tar dig ur den.

Kamraträddning

En effektiv kamraträddning är gjord inom loppet av 5 minuter. Detta kräver att räddarna är i närheten av den badande kanoten, därför är det också viktigt att hålla ihop gruppen. Det finns många olika sätt att kamraträdda och självrädda, det bästa är att gå en kurs med lokalavdelningen, eller att leka och testa själva en varm dag då det är lugnt på vattnet. Målet med en kamraträddning är att de badande snabbt tar sig tillbaka upp i en tömd kanot. Hur det gick till är underordnat.

Klicka dig vidare för att lära dig mer om kamraträddning, självräddning och första hjälpen i kanoten.

Ordförklaring

Stäv – En Kanadensare har två stävar och de är den främre (fören)och bakre ändan (aktern) på båten.

Riktningar i båtens färdriktning:

Akterut – Bakåt

Förut – Framåt

Stybord – höger

Babord – vänster

Lä – där det blåser från

Lovart – där det blåser mot

Reparations-kittet:

Silvertejp – Går att användas som snabblagning till alla kanottyper.

Leukoplast, tunt tyg och schellack löst i t-röd – bästa sättet att laga en dukad träkanot. Hett tips är att schellacken blir ful om den blir fuktig innan den torkat.

Najtråd – Till att surra trasiga sitsar, relingar etc.

Legobit i matchande färg – Som du kan smälta ned och laga en plastkanot. Eller för att skoja till det och lägga i färdkamratens känga.

Kom ihåg: Det är lättare att torka vadarskor ute än att laga kanoter. Blir det för grunt – hoppa ur och vada med kanoten.

Vatten & paddling

Fler paddeltips

Hitta äventyr på vatten

Visar 0 av 0 äventyr Hittar du inte det du söker? Gör en avancerad sökning.