Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Att köpa begagnad cykel

Det är ofrånkomligt att en del saker slits på en cykel. Men det finns också mycket på en cykel som håller väldigt länge om det skötts om ordentligt. Här ger vi tips till dig som köper begagnat!

Det finns alltid goda anledningar att köpa begagnat – prisskäl, återbruksskäl och till växande barn. Det finns mycket på en cykel som vid en första anblick kan se bra ut för ögat, men som senare visa sig vara både slitet och trasigt. Därför bör du vara vaken när du handlar begagnat. Välj inte bara efter helhetsintrycket med en blänkande ram och fräscha däck – det finns en hel del viktigare saker att ta reda på. Här är några tips på vägen.

Aluminium, stål och kolfiberram

Ramar i aluminium
Ramar i aluminium är vanligast och har generellt en bra livslängd. Att de är slitna i lacken bidrar inte till en sämre funktion. 

  • Aluminium rostar inte, däremot kan det oxidera, särskilt om cykeln använts vintertid på saltade vägar. 
  • Håll utkik för bucklor – de kan leda till en försvagad ram. Det vanligaste är att över- och underröret får ta emot en del stryk från krascher. 
  • Området runt drivlinan kan också vara skadat efter att kedjan slagit mot bakgaffeln. Om kedjan skavt bort färgen är det ingen fara. Men ibland uppstår ett så kallat chainsuck, som betyder att kedjan hoppar av och låser sig mellan ramen och klingorna eller kassetten. Om det hänt ofta och med stor kraft finns en risk för att ramen skadats på djupet. 
  • Aluminiumramar kan spricka i svetsarna, antingen för att de är av dålig kvalitet eller för att de belastats hårt. Hårfina sprickor i lacken, i anslutning till svetsarna, kan antyda om större defekter i metallen. Kolla särskilt runt sadelklämman.

Stålramar
Stålramar är inte så vanligt på mountainbikes numera, men generellt gäller samma råd som för aluminiumramar. Stålramar kan rosta över tid – ofta inifrån på ett sätt så att rören till slut går av. Men det brukar ta ganska många år innan det händer, åtminstone med ramar av god kvalitet. 

Kolfiberramar
Ramar i kolfiber har fått ett rykte om sig att vara känsliga för slag. Det stämmer att kolfibret kan spricka och vara känsligare – men samtidigt går kolfiber att laga till skillnad mot ramar i stål eller aluminium. Om du inte kan eller vågar laga själv så finns det några verkstäder runt om i landet som specialiserat sig på att laga kolfiber. Resultatet brukar bli mycket bra, men tillverkarna godtar sällan reklamationer efter att en ram lagats på egen hand. Det bör du tänka på om du köper en defekt kolfiberram som du planerar laga och återanvända. 

Den ofrånkomliga nötningen

Oavsett hur en cykel sköts är det ofrånkomligt att den slits genom att bara användas. Alla lager har en livslängd, liksom drivlinan. Och att byta lager, kedja, kassett kan både vara kostsamt och lite besvärligt om du inte har alla verktyg och rätt kunskap. 

Hjulen
Däck slits naturligt och behöver bytas när mönstret nötts ned – så det är inget att haka upp sig på om du köper en begagnad cykel. 

På en mountainbike kan fälgarna ta en del stryk. Så länge det rör sig om mindre avvikelser går det att rikta med hjälp av en ekernyckel – lätt fixat av en kunnig mekaniker. Om en fälg däremot blivit ordentligt skadad är det svårt att få hjulet i balans. Snurra hjulen och kolla om fälgen är rak, eller knäpp på ekrarna och lyssna om spänningen är likvärdig. Om hjulet är rakt men några ekrar är stenhårt spända kan fälgen varit rejält deformerad – då är risken stor att du får problem med skevt hjul. Kolla också fälgsidorna så att det inte finns några bucklor.

Fjädringen
Om delar kring fjädringen börjar glappa lits dem och du kan tvingas köpa dyra reservdelar. Kolla så att innerbenen till gaffeln inte är för repiga, då kan inte packningen håll tätt, även om den är ny. Fjädringen bak är mer komplex med leder och länkage för hela upphängningen. Det mesta går att byta, men det kan bli kostsamt, så ha med det i beräkningarna om du köper en begagnad heldämpad cykel. 

 

Vad är ett rimligt pris?

Om cykeln är originalutrustad är det enkelt att ta reda på nypriset. Be om att få originalkvittot – kanske finns garantier kvar om cykeln inte är för gammal. Räkna på vad som eventuellt behöver bytas och lägga på det på priset, så ser du om det känns rimligt mot vad cykeln kostar helt ny. 

Beroende på hur sliten cykeln är det svårt att ge riktlinjer för vad en begagnad cykel ska kosta. Det är mycket upp till din magkänsla. Om du är osäker kan du alltid kasta upp frågan på ett forum eller kolla med någon cykelkunnig i din omgivning. 

En avgörande faktor för om barn ska fastna för cykling är att cykeln verkligen fungerar och att storleken är rätt. Det gäller särskilt i mountainbike där kraven är större än vid vanlig vardagscykling. Det kan bli dyrt att köpa nya cyklar varje år för att barnen växer – då är begagnat ett bra alternativ. 

Flera butiker runt om i landet börjat med ett system där du kan få tillbaka upp till 50% av nypriset om du köper en ny cykel. Genom det kan kostnaden hållas på en rimlig nivå, barnen har alltid fräscha prylar i rätt storlek och du har professionell hjälp nära till hands. 


Så kontrollerar du om cykeln är stulen

Tyvärr är cyklar väldigt stöldbegärliga. Att medvetet köpa stöldgods är förbjudet, och att omedvetet köpa en stulen cykel är inte heller bra. Var vaksam när du köper begagnat, särskilt om cykeln avviker för mycket mot originalet. 

  • Alla cyklar har ramnummer, som oftast sitter på undersidan av vevhuset. Kolla att inte ramnumret är bortslipat eller övermålat. En anmäld stulen cykel är oftast registrerad hos Polisen. Om du är misstänksam bör du höra av dig till Polisen och uppge ramnummer och eventuellt andra kännetecken. 
  • En del cyklar märks med andra typer av stöldskydd, utöver ramnumret. Sök efter alternativ märkning och kolla upp mot det aktuella registret om cykeln är anmäld stulen.
  • Var noga med att du får korrekta kontaktuppgifter, ID och kvitto av säljaren, både när du själv köper cykeln och från när säljaren gjorde inköpet. 
  • Är det en standardcykel brukar låsen vara uppklippta eller urborrade och det kan lämna spår efter sig. Undersök därför eventuella bryt eller slipmärken som kan vara spår av ett borttaget lås. 
  • Är cykeln ommålad eller har en spretig komponentuppsättning bör du vara skeptisk. Det kan betyda att cykeln är ett hopplock av flera stulna cyklar. 
  • Om du köper en dyrare cykel är det normalt att säljaren har full koll på detaljerna. Om säljaren famlar med okunskap och felaktig information bör du vara skeptisk.
  • Om priset på cykeln är anmärkningsvärt lågt kan det bero på att den är stulen.

 

 Lycka till med cyklelinköpet – vi ser fram emot att ge oss ut tillsammans!

Låt äventyret börja.

Följ med oss ut!

Följ gärna med oss ut för att lära dig ännu mer, upptäck var den bästa cyklingen finns och dessutom i härligt sällskap! Välkommen till en värld av upplevelser på en mountainbike. Låt äventyret börja.

Hitta cykeläventyr

Hitta äventyr på cykel

Visar 0 av 0 äventyr Hittar du inte det du söker? Gör en avancerad sökning.

Cykel

Mer om cykling