Just nu har vi längre svarstider till vår medlemsservice. 

Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Allmänna villkor för aktiviteter

Dessa allmänna villkor samt arrangörens särskilda villkor är del av avtalet. I vissa fall har den lokala arrangören även ett eget avtal som här kallas arrangörens särskilda villkor. I dessa fall bildar arrangörens särskilda villkor tillsammans med dessa allmänna villkor avtalet. Om de allmänna villkoren och de särskilda villkoren är motstridiga gäller de särskilda villkoren.

En paketresa definieras som en resa som varar minst 24 timmar eller inkluderar övernattning, och som innehåller minst två av följande resetjänster:

  • Passagerartransport (t.ex. flyg, tåg, buss, båt)
  • Inkvartering (t.ex. hotell, vandrarhem)
  • Turisttjänst (t.ex. spa, matlagningskurs, biljetter till evenemang)
  • Hyrbil eller motorcykel (med krävt körkort)
  • Exempel: hotell + konsertbiljett eller flyg + hyrbil (utan boende), om resans längd är över 24 timmar – räknas som paketresa.

Sammanlänkat researrangemang

Om du köper flera olika resetjänster via länk/bokning inom 24 timmar från samma leverantör och de underlättas av den första aktören – kan det räknas som ett sammanlänkat researrangemang. Då är det den första aktören som är skyldig att ha resegaranti för sin del.

Resegarantins giltighet – vem ansvarar?

Skyddet gäller endast vid insolvens eller konkurs hos arrangören; det omfattar alltså inte andra orsaker till inställd eller avbruten resa (t.ex. passagerarförsening, eget återbud).

Vad ingår i resegarantin?

Resegarantin ska täcka:

  • Återbetalning av samtliga förskottsbetalningar (inklusive anmälningsavgifter, administrativa avgifter, etc.),
  • Eventuella kostnader för **hemtransport”, samt
  • Inkvartering om transporten inte kan fullgöras.

Strategier för att ordna resegaranti

Arrangörer kan ordna resegarantin genom:

  • Betalningsutfästelse (bank, försäkrings- eller kreditföretag),
  • Försäkring,
  • Deponering hos Kammarkollegiet,
  • Eller annat liknande åtagande.

Tillsyn och ansökan vid utebliven resa

  • Kammarkollegiet ansvarar för tillsyn och behandling av ansökningar om ersättning vid insolvens.
  • Som resenär kan du söka ersättning via e‑tjänst eller blankett. Ersättning utbetalas endast om arrangören faktiskt har ordnat tillräcklig resegaranti.

 

Kontakt

Kontakta oss på medlemsservice så hjälper vi dig! Maila oss på medlem@friluftsframjandet.se eller ring på 08-447 44 50.