Logga in på Mina sidor

Vandringar hösten 2020

Rapport höstens turer

Lördag 28 november - se bild ovan
Glöggvandring med Friluftsfrämjandet. Traditionsenligt var det glöggvandring till Främjandets raststuga Ramsjöhult lördagen före 1:a advent.I år kom vi inte in i stugan. Men vad gjorde det? Det var en så härlig dag med vinterkänsla. Det hade kommit lite snö och landskapet hade färgats vitt. Temperaturen var kring nollan, det blåste inte och solen visade sig faktiskt lite grann.

Den här gången blev det vandring på del av Ramsjöhults­slingan på Sörmlandsleden och Främjandets leder. Fina, lättgångna stigar. Väl framme vid Ramsjöhult hälsades vi välkomna av Yngve och Nisse med glögg och värmande eldar i eldkorgar.

Vi hade det så bra utanför stugan, men så småningom ville vi vandra vidare. Det blev den norra delen av slingan tillbaka till bilarna. Man kan ju inte ha det bättre än att ge sig ut på vandring tillsammans med glada vandrarvänner. Jag tror att alla tyckte det varit en mycket fin vandring.
Sven Envall

Lördag 10 oktober
Vandring Scoutgården  -  Rökstorp
Friluftsfrämjandet var ute på vandring lördagen den 10 okt. Det blev en tur från Scoutgården ut till Rökstorp vid Forssjösjön och vi klarade oss utan regn på vägen dit. Sträckan från Forssjövägen  upp mot Öster Djulö gick vi på stigen, som tidigare gick i granskogen, och som nu gick på kalhygget och kantades av meterhöga ”kulturstubbar”. Vi behöver nog göra många vandringar där, så att stigen inte växer igen. Vi hittade också tunneln under förbileden och fortsatte  till Rökstorp.

Hemvägen blev lite kortare än tänkt, då det regnade ganska bra.  Trots blötan var vi nöjda med vår vandring på ca 10 km.
Sven Envall

Lördag 12 september
Friluftsfrämjandet och Svenska Turistföreningen i Katrineholm uppmärksammade Vandringens dag, lördag 12 september, genom att arrangera en heldagsvandring.
18 vandrare träffades i Svalboviken på lördagsförmiddagen. Duggregnet hängde bokstavligen i luften så vi rustade oss med regnkläder innan vi startade vandringen. Vi gick på en grusväg några hundra meter tills vi kom fram, så vi kunde ansluta till Sörmlandsledens etapp 23. Efter ungefär tre kilometer kom vi till den lilla sjön Båven. Leden går genom varierad skogsterräng där marken på sina ställen lyste röd av mogna lingon. Med utsikt över sjön tog vi dagens första längre paus för att äta av vår matsäck. Efter rasten gick vi tillbaka ungefär 500 meter och tog nu grusvägen åt nordost till Älgsjödammen.

Där stannade vi till och tittade på den 100 meter långa muren som dämmer upp vattnet i den närliggande mossen. Muren är upp mot två meter hög och fem meter bred. Vi fortsatte på grusvägen som delvis går utmed Älgsjön i ungefär en kilometer innan vi vek av norrut och så småningom kom fram till Sörmlandsledens etapp 24:3. Nu var det dags för nästa rast. När vi rastade vid Båven höll regnet upp.  När vi packade upp fikat nu regnade det lätt på oss. Efter rasten följde vi Sörmlandsleden tillbaka till Svalboviken. Väl framme vid startpunkten tackade vi varandra för en fin dag tillsammans i naturen. Sträckan vi vandrade uppmätte vi till ungefär 11 kilometer. Friluftsfrämjandet och Svenska Turistföreningen hoppas kunna fortsätta att arrangera en vandring tillsammans och lämpligen göra det just på vandringens dag. Vandringens dag som infaller andra lördagen i september varje år.
Gerd Rehnberg

______________________________________________

Söndag 23 augusti
Friluftsfrämjandet i Katrineholm anordnade höstens första heldagsvandring söndagen den 23 augusti. Vi var nio vandrare som mötte upp i Forssjö för vandring på Sörmlandsleden etapp 27 söderut. Efter den senaste tidens värme var det en skön morgon med lite lägre temperatur och svalkande vind. Leden är väl underhållen med varierad vandring bitvis på härligt mjukt underlag. Lingonen lyste röda på tuvorna, en del klara att plocka andra lite halvmogna. Förmiddagskaffet  intogs efter 4 km vandring. Vi fortsatte på sörmlandsleden innan vi vek av på skogvägen mot Fräkenstugorna och så småningom ut på vägen Forssjö-Strångsjö. En kilometer på asfalt innan vi vek av på grusvägen mot Djulö kvarn och vi var strax tillbaka på Sörmlandsleden. Leden passerar en höjd med kala berghällar och några små bänkar, där tog vi en välbehövlig andra rast. Fikade och njöt av vilan i solen innan vi fortsatte tillbaka mot bilarna. Leden är väl upptrampad vilket tyder på att många vandrat där i sommar. Dagens vandring blev ca 15 km.