Logga in på Mina sidor
Bli Medlem

Sandviksåsen

Koordinater som tar dig hit: Lat. 59.663705 Long. 17.522553

Längs den långa Upplandsåsen finns det många fina naturområden. Ett av dem är Sandviksåsen i närheten av Häggeby på Skolosterhalvön. Här sträcker sig åsen som högst 50 meter över havet och var, likt andra höga punkter längs Mälaren, en gång en plats för att försvara sjövägarna. Idag är åsen täckt av gles barrskog medan det nere vid strandkanten är lite tätare blandskog.

Vid parkeringen i reservatets södra ände har det tidigare varit ett grustag och här går du direkt på stenarna. Uppifrån toppen på det gamla grustaget från du en fin utsikt över Mälaren och en liten bit bort längs åsryggen finns det rester av en fornborg från järnåldern. Längs vattnet ligger det flera omkullvältna träd. I den norra delen av reservaten kan du se spår av hur mycket högre vattennivån var en gång. Här hittar du också en rastplats med en liten eldstad. Du kan stanna här för en fika, göra upp eld och grilla eller kanske ta ett dopp på den lilla stranden.

Från parkeringen kan gå en 3 km lång stig som är markerad med ledmarkeringar. Den går upp på åsen och följer åsryggen. Förbi fornborgen och bort till reservatets norra ände. Där vänder stigen och går längs vattnet tillbaka till parkeringen. Längs stigen finns det flera bänkar att ta en paus vid. Stigen är för det mesta smal, men förutom när den går upp och ned för åsen är den väldigt plan och lätt att gå.

Du kan åka till Sandviksåsen med både buss och bil. Med bil så kör du mot Skokloster. När du kommer ut på Skolklostervägen tar du första vänster mot Häggeby kyrka. Vid kyrkan tar du vänster och i andra korsningen tar du höger. Följ sedan vägen. Det finns en liten parkering precis vid reservatet. Med buss åker du med buss 311 till antingen hållplatsen Häggeby kyrka eller Vreta. Sedan är det ca 2 km att gå.