Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Att cykla i naturen – och vara vän med allemansrätten

Inte störa, inte förstöra – det är essensen i vår fantastiska allemansrätt, som ger alla möjligheten att röra sig nästan fritt i naturen. Men förutom rättigheterna ingår även en del skyldigheter. Som cyklister måste vi visa hänsyn mot både naturen, markägaren och andra som rör sig i närheten.

Att ta sig fram i naturen på cykel är underbart – och det är såklart viktigt att vi alla som vistas i naturen är med och tar hand om den och också skapar ett härligt och respektfullt klimat för varandra.

Det finns inte något generellt förbud mot cykling enligt allemansrätten. Däremot kan kommunen eller polisen lokalt reglera cykling, tillexempel på motionsspår, ridvägar och vandringsleder. Även i nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling.

Vad är viktigt att tänka på när du cyklar i naturen?

Anpassa körstilen beroende på underlagetDet har gjorts ett antal undersökningar runt om i världen för att mäta slitaget från cykling i naturen. Ingenting visar att det belastar mer än till exempel vandring. Men cyklister bromsar ibland på ett sätt som lämnar tydliga spår efter sig – därför är det viktigt att vi anpassar körstilen beroende på underlaget och sladdar på rätt sätt!

Sänk farten vid möten och bidra till ett trevligt möte
Cyklister rör sig ofta både snabbt och tyst – då är det lätt hänt att man råkar skrämma någon man hinner ikapp. Kom ihåg att uppträda vänligt och sänk farten vid möten. Det gäller särskilt vid möten med hästar och hundar som lätt kan skrämmas av cyklister – men också fotgängare. Och det är såklart alltid härligt med ett trevligt bemötande i skogen. 

  • Vid gruppcykling kan den som ligger först informera mötande om hur många cyklister som kommer att passera. Den som ligger sist i gruppen kan berätta att alla har åkt förbi.
  • Använd ringklockan för att göra dig hörd på avstånd, så slipper du höja rösten. Dock inte för möten med hästar som kan skrämmas av ringklocka. Här gäller det att sakta ned och få kontakt med ryttaren innan du cyklar vidare.

Egna MTB-leder
På flera platser runt om i världen finns särskilda leder för mountainbike, ofta byggda med doserade svängar, hopp och utmaningar. Genom dem kan cyklisterna vara i ett område där de inte stör andra. Även i Sverige börjar den typen av cykling att bli vanligare, där flera kommuner och destinationer erbjuder markerade cykelleder. Riktigt gjorda cykelspår dras med hänsyn till att undvika partier där vatten kan bli ståendes och utformas på ett sätt där inverkan i naturen blir så liten som möjligt.

Vad säger allemansrätten om elcyklar?
Enligt Transportstyrelsen räknas en cykel med elassistans som cykel om den är konstruerad sä här:

  • Elmotorn assisterar cyklandet genom att den aktiveras när du trampar. Motorn ersätter alltså inte trampandet och cykeln är inte utrustad med gashandtag för att reglera effekten.
  • Motorns kontinuerliga märkeffekt får högst vara 250 watt och får inte ge något krafttillskott i hastigheter över 25 kilometer i timmen.

Om en cykel med elassistans går ifrån dessa krav anses fordonet inte längre vara en cykel, utan kommer troligen att definieras som ett motoriserat fordon. Då gäller andra krav och förutsättningar för att den ska kunna användas i trafik eller natur.

I motsats till Transportstyrelsen väljer Naturvårdsverket att definiera elcyklar som ett ”motoriserat fordon” – då får den inte användas där allemansrätten råder. Det bör tilläggas att färdas i naturen med hjälp av elcyklar är relativt nytt – nya och tydligare regler kommer sannolikt att växa fram.

Det finns inte några undersökningar som visar att elcyklar (med godkänd effekt) ger ett högre relativt slitage på naturen. Däremot kan slitaget beskrivas som ökande utifrån att den cyklade distansen kan vara längre bland de som använder elcykel. Elmotorcyklar, i likhet med vanliga motorcyklar, sliter mer på naturen då effekten och vridmomentet är betydligt högre än en vanlig elcykel.

Friluftsfrämjandet driver inte aktivt intresset för elcykling, men det betyder inte att det finns ett motstånd till assisterad cykling. Som alternativ till bilen är elcykeln fantastisk för vardagspendling. Om elcyklar kan öka tillgängligheten för fler att rekreationscykla är det också positivt. Om en grupp består av både muskeldrivna och elassisterade cyklister är det däremot viktigt att farten styrs av de kämpar med egna ben, annars uppstår snart en splittring som inte medför något positivt.

 

Slutligen, varmt välkommen ut tillsammans med oss – flera av våra äventyr hittar du här nedanför.

 

Låt äventyret börja.

Hitta äventyr på cykel

Visar 0 av 0 äventyr Hittar du inte det du söker? Gör en avancerad sökning.

Cykel

Mer om cykling