Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Så gör du om du går vilse i naturen

2020-07-06

Nu är det många som är ute på alla fina stigar i naturen – Friluftsfrämjandet delar med sig viktiga tips på vad du behöver tänka på innan du ger dig ut, vad du gör om du gått vilse och hur du förbereder barnen redan hemma.

–Det är så härligt att se att många hittat ut i naturen – dessutom många som kanske inte riktigt är så vana av att vara där. Förutom att fräscha upp sina allmansrättskunskaper kan det vara läge att påminna sig om hur man förbereder sig själv och sitt sällskap på vad man bör tänka på innan man ger sig ut, och vad man gör om man skulle råka gå vilse, säger Cajsa Rännar, friluftsexpert på Friluftsfrämjandet.

Innan du ger dig ut är det bra att ha koll på området du ska röra dig i. Kolla en fysisk karta eller i mobilen.

–Se på kartan om du kan se några tydliga avgränsningar. Sjöar, kraftledningar eller annat som tydligt syns i naturen. Väl ute kan du förhålla dig till dessa, så du inte hamnar för långt bort. Berätta alltid för någon vart du ska. Är ni fler som ska ge er ut, bestäm en plats där ni kan mötas en speciell tid. På dessa två sätt blir ni snabbt saknade ifall ni inte kommer tillbaka på utsatt tid, säger Cajsa Rännar.

Klä dig så att du syns. Med i packningen behövs en visselpipa, vattenflaska och en laddad telefon.

–Visst är det skönt med digital detox i naturen, men att ha en laddad telefon är en viktig säkerhetsaspekt. För att kunna kolla på en digital karta och se var du är, skicka koordinater till någon därhemma, för att ringa sitt sällskap eller efter hjälp i ett nödläge, säger Cajsa Rännar.

Om du går vilse

Om du skulle råka villa bort dig, finns det några saker som är viktiga att tänka på. Kom ihåg minnesregeln STOP. Det står för – Stanna, Tänk, Orientera dig, Planera.

–Att komma på att man inte vet var man är kan kännas riktigt läskigt. Så börja med att Stanna upp, och ta några djupa andetag för att lugna känslorna. Tänk – kanske kommer du på var du är, eller kan ringa ditt sällskap eller någon där hemma. Orientera dig – hör du någon väg eller vattendrag? Ser du några av de landmärken du identifierade på kartan innan? Och använd kartan i telefonen! Planera – vad behöver du göra nu? Sysselsättning är ett bra sätt att lugna nerver, men kom ihåg att inte irra runt utan håll dig på ungefär samma plats, säger Cajsa Rännar.

Förbered barnen

Är man ute med barn i naturen bör man redan hemma prata om vad de ska göra om de råkar tappa bort sina föräldrar. Se till att barnet har en visselpipa i fickan och att de blåser i den ifall de kommer bort. Visselpipeljud hörs långt, tröttar inte ut rösten och är en tydlig signal efter hjälp för omgivningen. Ha den inte på ryggsäcken, eftersom barnet kan ha förlagt den någonstans.

–Som barn ska du stanna på samma plats, och krama ett träd! Bokstavligen faktiskt – en skog känns ju ännu större när man är liten, så att ha något nära hjärtat har en lugnande effekt. Dessutom gör det att du stannar upp. Bygg något som syns från luften – det ger något att sysselsätta sig med, och få bort de jobbiga orostankarna. Och kom ihåg att vuxna kommer hitta dig snart – du är alltid saknad, säger Cajsa Rännar.

Kontakt:

Cajsa Rännar, chefredaktör Magasin Friluftsliv
070 306 25 28
Cajsa.rannar@friluftsframjandet.se

Om Friluftsfrämjandet

Friluftsfrämjandet är en demokratisk, partipolitiskt och religiöst obunden, ideell organisation som genom friluftsliv verkar för folkhälsa, livsglädje och respekt för naturen. Med över 108 000 medlemmar är Friluftsfrämjandets Sveriges största friluftsorganisation.

www.friluftsframjandet.se

 

Fakta

Innan du ger dig ut

  1. Kolla karta – identifiera ledmärken, sjöar, riktmärken som blir naturliga avgränsningar
  2. Ta med laddad telefon
  3. Berätta vart du ska
  4. Bestäm en mötesplats
  5. Ta med visselpipa

Prata med barnen innan

  1. Stanna där du är
  2. Krama ett träd (stannar, lugnande att få något nära hjärtat)
  3. Blås i visselpipan (i fickan, inte ryggsäcken)
  4. Bygg något som går att se från luften (sysselsätta sig, ägan sig åt något,
  5. Vuxna kommer att hitta dig snart

Minnesregeln STOP

Stanna – och ge hjärnan nya problem att lösa. Som att kasta kottar på träd. Det hjälper dig att kontrollera känslorna, inte få panik och kunna fatta bättre beslut.

Tänk – få en klar bild över situationen. Kanske kommer du på var du är, eller att du har mobiltäckning och kan ringa efter hjälp.
Orientera dig – var är du, ser du landmärken, hur har det sett ut tidigare, vad har du med dig?

Planera – vad behöver göras nu? Sysselsättning är ett bra sätt att lugna nerver.