Logga in på Mina sidor
Bli Medlem

Vandringar hösten 2023

Höstens vandringar 19/8, 22-24/9, 21/10. 11/11, 2/12

Glöggvandring lördagen 2 november till Ramsjöhult (se bild ovan)
Andra december genomfördes den traditionella glöggvandringen till främjandets Ramsjöhult. Den här gången blev det en vandring på Sörmlandsledens rundslinga som bjöd på ett fantastiskt fint vinterlandskap, lite småkallt så det var skönt att komma in i stugan och mötas av en värmande brasa, glögg och pepparkakor. Efter en stunds vila och medhavd matsäck så vandrade vi vidare på den norra delen av slingan på vår väg tillbaka till bilarna. En vandring på drygt 8 km.

Vandring lördagen den 11 november startade i Björneberg. Efter allt regnande den senaste tiden fick vi "trixa" oss förbi ett antal vattensamlingar som bildats på stigen mot Jägartorp. Därefter gick vi på grusväg söderut, vidare genom Tisnarebadens stugområde, vek av norrut mot Tislången. Där var det dags för rast och fika. Vi satt alldeles vid vattenbrynet och kunde njuta av utsikten över den nästan spegelblanka sjön.
Vandring nov Tisl.jpg
På väg tillbaka passerade vi Mörkhulta, Rostorpsstugan, Mogetorp och Riddarstugan innan vi var åter i Björneberg. En vandring då vi fick uppleva höstens tystnad och lugn i naturen. Och även se en flock med sidensvansar!  Sträckan vi gick blev ungefär 10 kilometer.

Vandringshelg i Tiveden 22-24 september 2023

På fredagkvällen den 22 september var vi tio stycken som åkte till Svenska Turistföreningens vandrarhem Tivedstorp som ligger i hjärtat av Tiveden och har anor från 1600-talet då nybyggare från Finland kom, avverkade skog och började odla upp mark. Gården består av flera hus med rum för boende. Efter att alla deltagare hade installerat sig träffades vi för gemensam måltid och information om Tiveden och lördagens vandring.

Många förknippar Tiveden med nationalparken men området är större. Det som brukar räknas för Tiveden är området mellan Askersund - Karlsborg - Hova - Laxå, mycket ungefärligt.

På lördagsmorgonen åkte vi bil till Ösjönäs, som ligger vid sjön Stora Trehörningen. Vi gick den väl markerade leden runt sjön. Terrängen var varierad, lättgången stig, uppför och nerför, stenar, rötter, vackra vyer över sjön, särskilt när vi kom upp på Stenkällehuvud. Efter besök på Naturum vid nationalparkens huvudentré gick vi någon kilometer för att rasta på en udde vid Älgasundet.

Vid Vitsand fascinerades vi av den långa sandstranden innan vi tog en avstickare till Vitsandsgrottorna. Några av oss klättrade in och upp i grottorna!

Rast nummer två tog vi vid rastplatsen Käringaudden. Hittills hade vi haft ett fint vandringsväder, växlande molnighet, runt 15 grader och svag vind. Men nu var regnet på ingång, på med regnkläder. Det var ett bra beslut för innan vi var åter vid Ösjönäs hade vi förutom duggregn, fått en kort hagelskur över oss! Åter till Tivedstorp för vila, dusch och en kopp kaffe framför brasan.

Söndagen bjöd på en vacker, solig morgon.

Efter utcheckning delade vi upp oss. Några valde att gå Trollkyrkorundan som beskrivs som en ganska lång och krävande led. Den ledde oss in i gammelskogen och in på en riktig berg-och dalbana-vandring. Upp och ned gick stigen  genom Tiveden typiska sprickdalslandskap, över karga berg och fuktiga sänkor.  Vi besteg Stora Trollkyrka och Lilla Trollkyrka med sin fina utsikt över Vättern. Övriga åkte till Ösjönäs för vandring runt Blanksjön. Turen gav flera vackra vyer ut över sjön, både när vi var uppe på en höjd och när vi satt vid strandkanten och fikade.

Efter avslutade vandringar träffades vi för gemensam avslutning innan bilarna styrde mot Katrineholm. Flera av deltagarna uttryckte att de gärna återvänder till Tiveden med dess vackra natur.

Anders och Gerd Rehnberg

__________________________________________

Höstens första vandring 19 augusti
"Friluftsfrämjandet i Katrineholm startade höstterminen med en vandring som tog sin utgångspunkt på Sörmlandsleden etapp 28. Påkopplat etappen finns en rundslinga (28:1) om 11,5 km som var dagens tur.

Nio vandrare och två ledare samlades vid Röda ladan lördagen den 19 augusti för samåkning till startplatsen Askersund, Forssjö. Här finns resterna av en uppbyggd kolmila och kolarkoja med beskrivning samt en tjärdal i genomskärning.
Efter ett par kilometer kommer vi till ett vindskydd, vackert beläget vid en sjö. Här tog vi ett kort stopp för att fylla på vätska. Vandringens första fikarast intogs i mossbeklädd skog, där vi också fick det glada beskedet om att Sverige gjort mål i bronsmatchen.
Längs med sträckan finns flera sevärdigheter som till exempel de så kallade Lisstorpsblocken, några jättelika stenar, som bildades i samband med ett vulkanutbrott i Strångsjöområdet för cirka 1900 miljoner år sedan.
Lunchmatsäcken intogs vid Gustav Höglundsstugan vid sjön Viggaren. Vem denne Gustav var har inte gått att få reda på.
Denna sträcka räknas som lätt med få höjdskillnader, perfekt om du är nybörjare i vandringssammanhang.
Strax innan vi kom tillbaka till startplatsen samlade vi ihop oss och tackade varandra för en trevlig tur."