Logga in på Mina sidor

Vandring hösten 2021

Rapport från vandringar

Glöggvandring 27 nov 2021
Vitt eller grönt på Friluftsfrämjandets glöggvandring till Ramsjöhult den 27 nov? När vi vandrade på fina stigar i skogen var det så vackert och grönt av mossan på marken. På kalhyggen och andra öppna ytor var det rimfrost, som färgade landskapet vitt. Jag tror att det blev oavgjort.

Hursomhelst var det en fin vandring för ett gäng främjare, som gick från Jättorp till Ramsjöhult till stor del på den gula vandringsleden. Vi stannade till vid rester av Stensjö Soldattorp nr 16. Storleken på stengrunderna talar för att det var en stor boplats. Rester efter byggnader var markerade av kulturstubbar. Kulturstubben är drygt en meter hög och fungerar som markör för forn- och kulturlämningar.

I skogen var det lä och skönt medan det var lite dragigt där det var öppet. Bävern hade jobbat och dämt upp bäckar, så det var lite blött. Men tack vare att Anders hade fixat till en provisorisk bro kom vi över en bäck utan problem.

Framme vid Ramsjöhult tog Nisse och Yngve emot oss med varm stuga, glögg och pepparkakor. Så lyxigt att få sitta inne och trivas tillsammans med trevliga vandringskamrater.

När vi kom tillbaka till bilarna hade vi gått ca 10 km. Nöjda och belåtna önskade vi varandra God Jul och såg fram emot fina vandringar nästa år.
Sven Envall
_________________________________________________________________

Vandring 30 oktober 2021 - se bild ovan
Lördagen den 30:e oktober möttes vi upp vid Röda Ladan för vidare transport till Kurortsvallen i Bie där de sista deltagarna sammanstrålade med oss andra. Vi började vandringen genom att följa elljusspåret vid Kurortsvallen för att efter ca. en och en halv kilometer avvika från spåret och in på sträckningen för Kurortsloppets 10 km slinga.

Denna slinga är tydligt uppmärkt med orangea markeringar likt den färg som Sörmlandsleden är uppmärkt och det kändes bitvis som om att det var Sörmlandsleden vi följde. Efter cirka tre kilometer passerade vi gården Basthagen där vi gjorde en utstickare från Kurortsloppets 10 km slinga för att passera gården Boda. Vidare tog vi oss fram mot Långbergsgruvan, en gruvby med anor från 1600-talet. Där återfinns ett antal gruvhål och ett tiotal gamla husgrunder. En av deltagarna visade oss ett gammalt solur som fanns inristat på en sten i området.

Härifrån följde vi sedan återigen Kurortsloppets 10 km slinga och passerade kontroller i loppet med namn som Spången, Surhålet, Blåbärsriset och Gurklisten.

När vi passerade Husby upplyste en deltagare oss om ett mycket spännande träd vid Husby som vi passade på att titta på. Vandringsgruppen som vandrar på tisdagar hade tidigare i veckan passerat Husby och sett detta träd. Trädet var hamlat och mitt i trädets förgreningar fanns en uteplats som de boende i Husby säkert hade mysiga kvällar vid. (Se bilden)

På vägen tillbaka mot Kurortsvallen och våra bilar följde vi den sista biten av elljusspåret. Vandringen blev 11,8 km lång och vi kan pricka av hela elljusspåret och större delen av Kurortsloppet, alltså en vandring i löpningens tecken!
//Andreas
_______________________________________________

Höstvandring 2:a oktober 2021
Lördagen den 2:a oktober möttes vi upp, 11 personer vid Röda ladan. Himlen var grå och väderprognoserna tidigare i veckan indikerade att det kunde komma skurar under dagen. Vi hade alla bestämt oss för att möta hösten med en vandring för att se hur skog och natur klädde sig i den färgsprakande höstskruden.

Med bil tog vi oss till Forssjö och naturmuseet strax utanför vid Askersunds gård och Sörmlandsledens etapp 28 och tillhörande rundslinga, 28:1. Väl på plats kunde vi beskåda resterna av kolmilor och en lin-grop.

Vi påbörjade vandringen som skulle ta oss upp över en rullstensås, förbi vulkanitblock och en riktig urskog. Vi bjöds på en hel del berättelser om etapp 28 då vi hade etappansvarige med på vandringen. Snart nog kom vi fram till Hönstorpasjön där ett skärmskydd med grillplats låg, det var dock för tidigt för att inta den första matsäcken så vi fortsatte vandringen.

Efter att vi intagit matsäcken invid en stor rullstensås passerade vi de s.k. Lisstorpsblocken, några jättelika stenar, som bildades i samband med ett vulkanutbrott i Strångsjöområdet för cirka 1900 miljoner år sedan. Vandringen tog oss vidare till Viggarens strand och en övernattningsstuga, tyvärr huserade stugan en större mängd slöa getingar som några av oss fick en närkamp med.

Efter att ha passerat en underbar urskog var vi tillbaka vid vår utgångspunkt i närheten av Askersunds gård. Vädret bjöd på uppehåll och en mycket behaglig temperatur för en vandring men det blåste en del när vi gick uppe på rullstensåsen och längs en kraftledningsgata.

I det stora hela, en underbar höstvandring!

//Andreas Peterzén
_____________________________________

Vandring 11 september
På "Vandringens dag" den 11 september arrangerade Friluftsfrämjandet och Svenska turistföreningen en gemensam vandring. Det var en vandring som började där etapp 24 och 25 av Sörmlandsleden möts. Vi började på etapp 25 och efter ungefär en kilometer kom vi fram till Vigors kyrka som är ett ett mycket stort klippblock (se bild ovan). Enligt upgift är höjden på blocket 7 meter, längden 8 meter och bredden mellan 5 och 6 meter! Enligt sägen är det en gammal offerplats och vid sidan om den stora stenen ligger ett antal mindre klippblock som ska härstamma från det stora "altaret". Mäktigt är det och högst upp växer det små träd.

Vi fortsatte söderut i fin och lättgången skogsterräng och valde rundslingan som leder upp på en utsiktsplats. Numera är skogen hög så någon utsikt är det inte tal om, men en stunds vila tog vi innan vi gick nerför berget och var tillbaka där etapp 25 övergår i etapp 24.
Lundsjön som vi strax såg på vår vänstra sida låg alldeles stilla när vi gick genom hagen. Här stannde vi och tog fram förmiddagsfika ur ryggsäckarna.
Efter välbehövlig vila följde vi leden vidare där terrängen nu blev kuperad och gick över stock och sten, men som  efter några kilometer övergick i en alldeles stilla björkskog.
Vid en öppen plats som vi förstod varit ett boställe tog vi nästa längre rast.
Efter att hittills gått i varierad skogsterräng blev det nu stig, grusväg och slutligen en bit på asfaltsväg innan vi var tillbaka vid bilarna och startplatsen för vandringen.
Det har varit en alldeles vindstilla, ljummen höstdag som började med lätt dimma som solen inte lyckades bryta igenom. Några få regnstänk fick vi på oss vid en av rasterna.  Längden på vandringen var ungefär 11 kilometer.
Vi tackade varandra för en fin dag och planerar för ny vandring nästa år på "Vandringens dag" som är andra lördagen i september.