Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Vandringsrapporter 2022

Här kan du läsa beskrivningar om ett urval av årets vandringar.

Så är vi igång med årets natur och kulturvandringar.

Första turen, onsdag 27 april   Inspektionsvandring Åmotan – Långbodarna tur retur ca 10 km. Runt 10 plusgrader i luften, solen kom och gick. Sträckan var mestadels upptorkat och fin att vandra på, bara ett par ställen med blöthål där det gick att ta sig förbi torrskodd på sidan. det var flera som hade laddat för premiärturen, 27 vandrare samt två hundar mötte upp, jättetrevligt!

Det var Kristina som ledde vandringen, vi kollade att märkning och framkomlighet var OK, även att det var rent och snyggt vid rastplatserna. Framme vid Långbodarna stundade medhavd lunch, oj vad gott det smakar ute i naturen. Vi känner oss alltid välkomna där, slår oss ned där det går att sitta mellan gamla byggnader och solvarma trappor.Stugorna tillhörde Norrbergs by, som mest var det tio stugor med fäbodliv över sommaren, i dag används de som sommarstugor.

På tillbakavägen stannade vi till på Hedarna där det finns ett vindskydd med tak över eldplatsen, mycket praktiskt. Där blev det tid för eftermiddagskaffe innan vi fortsatte. Ett stopp till, det vid gamla Klysnedammens brandfält från 1993 då skogen brann. Området har sedan fått utvecklats fritt och skogen fått nytt liv. Då var det bara sista biten kvar till Åmotan och bilarna, alla med tillbaka, rätt nöjda med en fin dag ute efter Gästrikeleden. // Ildri

Lördag 7 maj Fågelvandring i Gysinge

Vandring i Gysinge via Sevedskvarn tillsammans med femton likasinnade, spanande efter fåglar.

Startade i ösregn och sex grader, avslutade med solsken och betydligt varmare
Olof Borg och Peter Ahlin berättade vad vi såg och hörde, havsörnen blev kungen för dagen, annars såg vi storskrake, tärna, mås, kanadagås, knölsvan, sångsvan och änder i massor.
Av de små pippin visade sig drillsnäppan, ladu- och hussvala som jagade insekter lågt över Dalälven. Vidare större hackspett, spillkråka och i buskar och snår sjöng taltrast, koltrast, bofink, olika mesar, sädesärla, en gulärla (!) trädkrypare, gransångare och lövsångare. Kikaren användes flitigt, härlig dag 🐦🦤🦢🦆🌞  // Ildri

Lördag 14 maj vandring i Årsundaskogarna
I dag tog Maria Hedqvist oss med på en riktig "njutarvandring" i Årsunda- skogen. Start ca fyra km in på Boviksvägen med kursen satt mot Lammsjön, därefter vidare på olika skogsvägar till vi kom upp på Risbergsåsen och vindskyddet. Rullstensåsen/ klapperstensfältet som finns där sedan många tusen år tillbaka var intressant att gå omkring och titta på. Spår efter vågor som slog mot stranden från det tidigare inhavet ger oss kunskap om landhöjningen som ger oss dagens landskap, något Maria också berättade om.
Varför njutarvandring, undrar kanske någon ? Jo, hela turen gick på gamla skogsvägar av grus/gräs, der vi till antalet trettio personer fick möjlighet att vandra bredvid varandra, prata, kommentera det vi såg och hörde, inte bara koncentrera oss på steniga, smala stigar😊 På hemvägen plockade vi skräp, sånt går det tyvärr alltid att hitta. Maria informerade om kommunens hemsida där det finns möjlighet att rapportera in nedskräpning i naturen.
Bortsett från det, en toppenfin vårdag med blåbärsris i blom, humlor som surrade, fågelkvitter - men ingen gök, men härligt att lägga i minnesbanken

Drygt 40 vandrare gick ledda av Friluftsfrämjandet från olika håll upp till Lenåsen. På samma sätt kom cyklister från 3 eller till och med fyra olika håll. De mest långväga hade cyklat från Storvik.
Henning Eneström från Göranssonska stiftelserna öppnade bandet och invigde vindskyddet. Göranssonska stiftelserna har betalat vindskyddet som också står på deras mark.
Själv fick jag äran att tacka av B-O Blomqvist som varit en eldsjäl för Gästrikeleden i ett halvt sekel och som var med och grundade leden. B-O är också initiativtagare till att vindskyddet kom hit.
Inga-Greta Andersson kulade för att visa hur platsen en gång använts.
Järbo IF hade serverade dricka och hamburgare, men även det som inte får missas nämligen kolbullar.
Vid pennan, Joakim Helmbrant

Lördag 28 maj Upplandsleden Marma - Ålvkarleö
Dagens vandring upplandsleden från Marma till Älvkarleö längsmed Dalälven. 9 deltagare i lätt regn , 13 km, noterad av Jeanette

Söndag 5 juni, Häståsslingan i Ockelbo
I vackert försommarväder startade 18 hugade vandrare från Rönnåsen mot Åbergs fäbod där vi gjorde en kort rast. Olov som ledde vandringen hade fixat koden till stugan, så vi kunde titta in. Den som vill kan boka stugan för övernattning på sin vandring.  Sen bar det uppför i terränget mot Häståsen, 292 moh och det gamla brandbevakningstornet som lockade till klättring och fin utsikt- nåja - några vågade provade på.
Vidare neråt och på fina skogsstigar, fortfarande på Gästrikeleden - kom vi fram till Liss-Tansen där det alltid är matrast. Nu lämnar vi Gästrikeleden för Häståsslingan tillbaka över OL-Larsbergen, ymning blåbärsris har gått i kart, det ser lovande ut för skörden senare i sommar. Att du kommer fram och börjar vandringen mot berget märks, kort men brant så är du uppe på getryggåsarna med skarpa kanter och branta sidor där du tittar ned på trädtopparna. Ett stopp på berget där Ildri berättade sägnen om pojken Olov som blev bergtagen och försvann för att aldrig mera komma hem, därav namnet.
Turen fortsatte över Klapperstenfältet, för 10 000tals år sedan var det här en havsstrand. Vi hade vandrare med oss som aldrig hade sett, och inte visste om klapperstensfälten i våra områden, kul att kunna visa upp detta.
Efter 15 km och ett antal timmar i anspråk rundade vi av dagens vandring, lite trötta men nöjda.

Lördag 11 juni Gästrikeleden Styggberget - Hedarna
Några hade mött upp vid Lidl, ännu flera väntade vid starten för vandringen, strax före Härnen. Vi följer Gärtrikeleden söderut, passerar snart Laxbäcken, på höger sida Styggberget, efter en stund har vi Skorvberget till vänster om oss,  ingen bergbestigning den här gången. Stigen blir nu stenigare i det blockiga terränget, bra träning för balansen. De röda stugorna vi skymtar genom det gröna är Långbodarnas Fäbodar, i dag fritidsboende. Här hälsas vi numera inte välkomna av råmande kor men hundar som talar om att här kommer främmande. Vi fortsätter vidare söderut och passerar Långbofly, sjön glittrar i solen och det doftar av blommande skvattram. Det finns även näckrosor i sjön, dom kan du se om du passerar senare på sommaren.
Hedarna, med vindskydd och eldstad under tak är målet för matrasten. Till vår glädje är det snyggt och rent runt platsen, inte ett enda skräp ligger kvar. Men så sitter det en handskriven uppmaning om att "ta med skräpet hem" skrivet av ett barn, BRA !!

Här vänder vi tillbaka mot Härnen, ett stopp vid Klysnedammens brandfält gjordes där Kristina berättar historiken från branden 1993. Runt 11 km lång blir denna sträckan tur/retur, i dag var vi 20 personer som hängde med, även två hundar gjorde husse och matte sällskap. Skogsstjärna, ekorrbär, blommande lingonris, midsommarblomst, liljekonvaljer var några av artene vi noterade, fåglarna sjunger fortfarande för fullt och skogen fylls av ljuva dofter.

Lördag 18 juni, Högboleden till Kvarnströmmen
Start på leden från Resecentrum Sandviken till  Kvarnströmmen tur/retur. Så kul att av de 18 som hängde med kom fyra i permobil eller rullstol. Högboleden är tillrättalagd för många typer av aktiviteter.med breda stigar, i år har leden delvis fått nytt bärlager. Det är en vacker led som går fram till Högbo där den ansluter till Fäbodleden eller Gästrikeleden. Vi hade  Kvarnströmmen som slutmål där bänkar och bord finns utställda, perfekt för en matpaus tillJädraåns  brus i öronen. Hängbron över ån där är också fin som bakgrund. Att leden används flitigt märkte vi, möte med både ridande, cyklister, löpare och vandrare, när alla tar hänsyn går det utmärkt. Med mycket vattengltter gjenom trädkantade brinkar rullade/gick vi tillbaka mestadels efter Jädraån och sedemera kanalen som följer oss till slutmålet.

Lördag/Söndag 18-19 juni, Övernattningsvandring på Lostigen
Övernattning Logärden- fantastiskt område,trevligt sällskap inga konstigheter: Få deltagare, det finns plats för flera nästa gång. Vid pennan, Olof Larsson

Onsdag 6 juli, Oppsjötrakten
Vandring till Oppsjötrakten, en av de mera okända delarna av Sandvikens kommun. Fantastisk fin tur genom vacker skog, porlande bäckar och rester från malmbrytning. 16 personer avslutade vårens vandringar på Gästrikeleden, en del med ett dopp i Oppsjön. Den som hittade och ledde vandringen var Joakim Helmbrant.
Vid pennan, Ildri

Onsdagen den 10 augusti fick Sjöbergs fäbod kvällsbesök. Vi var elva vandrare och tre rullstolsburna, som kl 17
samlades vid bommen i Vallhov för att ta oss an den ca 2,5 km långa sträckan fram till fäboden. Som vanligt vid
våra besök hos Sjöbergs är vädret det bästa tänkbara. Vi sitter på tunet och ser ut över åkrar och skogsbryn
med stugan intill så fint prydd med röda pelargoner. Ewa Eklund berättade om att fäboden har blivit en del i
skolans undervisning, då elever i de lägre åldrarna en dag i maj får vistas på fäboden och lära sig utföra en del
av de sysslor som förekom där. Efter att vi avnjutit vår medhavda matsäck och skrivit våra namn i fäbodens
gästbok var det dags för återfärd. Detta var den andra vandringen i år, där även rullstosburna kunde delta.                       Vid pennan, Kristina

Lördag 13 augusti Vandring i Torsåker ca 9 km. En av de varmare dagarna i augusti stod vi fem kvinnor och lika
många män på parkeringen i Malmjärn för att ta oss upp till Klocksberg ca 4 km. Ronald, dagens ledare, ledde
oss genom en omväxlande vacker terräng i till en början i svagt motlut men mot slutet brant uppför till toppen
på berget. Att Torsåker är en vacker byggd kunde vi konstatera, där vi stod och hade milsvid utsikt. Lunchen
intogs nedanför toppen i lite skugga. Efter lunchen fram till Gammelgården hade vi en behaglig vandring svagt
nerför, där vi passerade stugan, som varje år blir en tomteverkstad och dit barnfamiljer en kväll i december tar
sig för att barnen ska få se hur tomtarna jobbar för att bli klara med alla julklappar till jul. Vid Gammelgården i
Torsåker, som är ditflyttad från Stenshyttan, hade vi en längre vattenpaus innan vandringen fortsatte ner mot
startplatsen vid Malmjärn. Vid pennan, Kristina

Söndag 21 augusti, vandring från Rökebo till Rosenbergsstugan tur retur ca 13 km. I en lättgången terräng,
rustad för både vandring och cykling, var vi 15 vandrare som ”över lingonröda tuvor och villande mo” och
ibland på skogsvägar tog oss till Rosenbergsstugan, där en till vandrare anslöt till lunch. Rosenbergsstugan har
rustats både på utsidan, med ny grillplats och bänkar, och på insidan med nymålade väggar och numera också
fungerande eldstäder. På tillbakavägen passade vi på att ta vårt eftermiddagsfika vid Lövtjärn, innan vi tog oss
an spurten. En fin vandringsdag, där det hittades både kantareller och blåbär och konstaterades att lingonåret
blir fint.Vid pennan, Kristina

Lördag/Söndag27-28 augusti, Övernattningsvandring vid havet

Övernattning Norrsundet- skulle regna massvis på natten med varning på SMHI så vi gjorde om till endagsvandring och klarade oss från regn. Fick kritik för lång omväg vid bilförflyttningarna p g a att vi gick från A till B. Svårt att skapa någon annan intressant endagsrutt i Norrsundet tycker jag. Andra kanske hade varit nöjda med en liten rundtur runt byn bara. Det var i övrigt mycket rolig stämning i gruppen med både svampplockning och havtorn hälsar Olof Larsson

Söndag 4 september vandring i gruvmiljö, Hofors

Ingen vandring efter Gästrikeleden, men en mycket intressant vandring på nya stigar. Startade vid Råbacka där Eva mötte upp för att visa oss vägen vidare. Historisk vandring där spår av forna tiders malmbrytning så långt tillbaka som mitten av 1600-talet finns kvar. Handgrävda kanaler visade behov av vatten för olika ändamå, otaliga gruvhål, de flesta idag inhägnade med höga staket, bra då tragiska olyckor har hänt med folk som har ramlat över kanten. Väl framme vid Stollen/ Storberget väntade en grilleld med frestande korvgrillning som Främjandet bjöd på. Där fick vi också en ingående och berättelse om hur arbetet kunne gå till vid malmens brytning och transport i en tid där både muskelkraft och uppfinningsrikedom var nödvändig. En stuga innehållande utställing från dessa år fann många av oss 24 deltagarna väl värd att titta in i. Vandringen fortsatte upp mot klätterväggen där andra rasten intogs. Ingen hade rep ock karbinhakar med sig , hi hi... så klättringen får anstå. Gör gärna ett besök till Stollen/Storberget med möjlighet till guidning i gruvgångar, barnen brukar finna det mycket spännande.

Vi vände tillbaka till Råbacka och bilarna med nya intryck och historier att minnas.Vid penna, Ildri

Lördag 10 september, Jädraåns finnmarker

En långvandring på 16 km i trakter som beboddes av svedjefinnar och skogsfinnar från 1500-talet, därav överskriften. Start vid Smedjan i Jädraås, korsade Jädraån via hängbron och vandrade östöver, dels på flygsandåsen för att sedan passera försöksplanteringar gjorda av SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet. Olika trädslag planteras och följs upp för utvärdering med avseende på gödsling, markberdening med mera. Att vandra längs med Jädraån som vi gjorde en del av tiden är en fin upplevelse. Det upplevs som om ån rinner där nede i en ravin, (Jädran) vi går högt där uppe och skymtar vattnet mellan gröngula löv, på vissa branta ställen når inte trädtoppena upp till oss. Så var det finnmarkerna då, vi passerade Gammelboning och Mansikamark för att rikta in oss mot Ulvtorp, en av Gästriklands ändsta finnbyar med anor från slutet 1500-tal. Det var svedjefinnar som slog sig ned först. Vi rastade vid Ronto där ett stort vindskydd med eldstad välkomnade de 11 hugade som hängde med idag.  Efter lunchen vek vi in på Gästrikeleden och följde den tillbaka till Jädraås och Smedjan. Torrt och fint underlag på hela vandringen, kanske kändes inte de 16 km lika långa som vi befarade. Kristina ledde vandringen, Ronald (kökarl) såg till att ingen vek av från gruppen, vid pennan, Ildri

Onsdag 14 september, Jäderfors

Onsdag den 14 september var det dags för en vardagsvandring i Jäderfors. Regn hade utlovats men onsdagen kom och inget regn, vilket vi sex vandrare uppskattade. Bernt Stenlund från Jäderfors guidade oss på skogsstigar, som förde oss till flera historiska platser. Kolning i dessa trakter förekom i stor utsträckning under 1600-1800-talet. Vi fick se och lära oss skillnad mellan liggmila, den äldre typen, och resmila, den nyare varianten. Flera kojruiner kunde vi också upptäcka, som vittnade om att det hade varit en kolarkoja, där kolaren vistades under den tiden kolmilan brann. Vi fick också lära oss hur Jäderforsbönderna med olika lägen eller färger på stenar hade märkt upp gränsen för sin skogsareal. Var korsnäbbarna håller till på vårkanten vet vi alla som var med på turen. Vandringen gick till Landtjärn, där den medhavda lunchen intogs. På stigarna tillbaka till starplatsen, som var vid idrottsplatsen, hittades en hel del nyuppstickande kantareller. En mycket uppskattad vandring av oss deltagare.

Vid pennan Kristina

Söndag 18 september vandring runt Hillesjön, Gävle

Idag vandrade vi runt Hillesjön med Gävle lokalavdelning som värd. Vi var 7 vandrare från Sandviken och 23 från Gävle, alltså 30 stycken totalt. Vandringen gick efter en utmärkt slinga runt sjön och mätte 12 km. Lite snårigt bitvis men inte så blött som vi befarade hälsar Bengt Lindblom

Lördag 24 september vandring på Kungshögsslingan i Harry Hanssons minne

Kungshögsslingan- många från trakten, roligt med många nya, det annonserades i Österfärnebo  men det stod inte längd på sträckan i annonsen. Två  personer fick gena lite men alla kom fram i tid, en lång sträcka på 18 km.

Några år i början av 1960 var Bårhällarna sommarviste för Harry Hansson från Fors. Där hade han sitt tält och där finns ännu många minnen från hans tid. Harry Hansson dog 2021 och hans gravsten står efter leden, men Harry är begravd i Gysinge. Minnen efter honom finns i form av installationer gjorda i sten och trä i närheten av leden.

På vandringen deltog 12 personer, den äldsta 83 år. Sträckan på ca 17 km gick över Rödängsgruvorna upp över Bårhällarna och Kungshögshällarna, ner till Kungshögsfäbodar och vidare efter en kort tur in i Dalarna till målet vid Ulvkisbosjön. Trevlig vandring i fint väder.

Vid pennan, Olov Larsson, Joakim Helmbrant

Söndag 2 oktober vandring Fjällberget - Stenshyttan

Dagens vandrg från Fjällberget, Hofors till Stenshyttan/Dammsjön samlade 17 deltagare + en vovve, 12 km. Höstfärgerna tävlade om att överträffa varandra . Björktjärnen och Djuptjärnen förstärkte intrycket med träden som speglade sig i blankstilla vatten.🍂🍂 Framme vid Stenshyttan vandrade vi åter på historisk mark, runt 1560 fanns en hytta här som drevs av två bergsmän, drygt tjugo år senare även en hammarsmedja. Kristina visade på och berättade om den gamla byskolan, ett klassrum där barnen i olika åldrar undervisades.

Lunchen idag intogs vid Dammsjön, så var det dags att vända näsan mot Fjällberget igen.  Björktjärnen fick bli platsen för eftermiddagskaffet, här passade Kristina på att gratulera våra två senaste utbidade vandringsledare  med var sin mössa. Lite regn fick vi mot slutet av vandringen, det är ju höst i alla fall. Vid pennan, Ildri

Onsdag 16 november Reflexvandring i Årsunda

Reflexrundan utgick från Årsunda Idrottsplats. När vi kommit en bit bortom elljusspåret knäppte vi på våra pannlampor. Vi tog oss fram på stigar genom tallskogen guidade av små reflexer på satts upp på träden. Tallskogen som är öppen och gles tedde sig som en tät urskog i mörkret. Vid ett tillfälle stannade vi upp och stängde av våra pannlampor. Det blev verkligen svart och det hade varit väldigt svårt att hitta rätt utan våra lysen i pannan. När vi gått en stund skymtade en eld i mörkret. Vid en liten lada hade Micke/ledarens make förberett en fin grillglöd lagom till vi kom fram, det var bara att lägga korven på gallren. Efter pausen runt elden tog vi oss vidare genom mörkret och tillbaka mot Årsunda Idrottsplats. En mycket trevlig tur tyckte alla 10 mörk-o-rädda deltagare, vi gör gärna om den igen nästa år. Vid pennan, Maria H

Lördag 26 november Djurspårvandring från Björkmureni Järbo
Vilken Grande Finale vi fick på årets vandringssäsong. Spårsnön låg vit och orörd efter nattens nederbörd, bara att spana in avtryck efter tassar och klor.  Vid klipp-blocken hade ett lodjur rört sig, så  fick vi se både spor av, och en livs levande tjäder, bra start på dagen. Rådjur, hare, ekorre och räv korsade också vår vandringsled upp mot Västerhällarna där en efterlängtat grilleld väntade, lite rått och småkallt var det allt. Lunchen plockades fram, grillgallren fylldes med olika saker, praten gick runt "lägerelden" där 22 rätt nöjda vandrare satte punkt för 2022. Ove Eriksson ledde oss tillbaka mot Björkmuren på andra stigar, hackspätten letade mat i gammelskogen, vi letade fram bilnycklar, tackade för sällskapet, så är det bara att börja tänka på nya äventyr - nästa år. Vid pennan, Ildri

SLUTRAPPORT 2022
 Kort slutrapport från årets vandringar, sammanställd av Kristina Lundström.
Säsongens natur och kulturvandringsprogram har genomförts enligt planering förutom den
planerade övernattningen vid havet, som endast blev en dagsvandring
p.g.a. utlovat åskoväder. 22 ledarledda vandringar med i genomsnitt 17
deltagare per gång. Flera rullstolsburna deltog på de två utlysta
vandringar som även passar rullstolar. Sammanlagda antal deltagare under
säsongen är 374, vilket genererar 2230 friluftstimmar.