Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?
Bli Medlem

Stora Envättern

I Stora Envätterns naturreservat är du inne i vildmarken. I den kristallklara sjön kan du se och höra storlommen. Här finns flera fina rastplatser längs sjön där du kan njuta av stillheten, eller ta ett dopp.

Det finns två alternativa startplatser:
1. Sörmlandsledens etapp 13 som startar vid Yngsviken. Leden börjar med en brant stigning och är kuperad i början men blir sedan lite lättare i skogen. Du kommer fram till sjön efter ca 3 km, och kan sedan gå vidare mot Jämtaren och Djupsjön och vända tillbaka samma väg när du vill.

2. Naturreservatets parkering. Följ den markerade stigen och du är framme vid sjön efter ca en kilometer, en lätt vandring. Du kan sedan följa stigen längs sjön så kommer du snart fram på Sörmlandsleden och kan gå så långt du vill längs leden och sedan vända tillbaka.

3. Oavsett startplats kan du när du kommer fram till sjön välja att gå runt Stora Envättern, en mycket vacker vandring. Efter du vikt av från Sörmlandsleden finns en markerad stig. Leden runt sjön upprustades hösten 2022 med gul märkning och några spänger, och runt sjön finns nu 6 fina eldplatser med bänkar.

OBS! Eldning är endast tillåten vid de av Länsstyrelsen anlagda eldningsplatserna.

Hitta hit: Väg 509 mellan Nykvarn och Järna, ta av mot Gnesta. Efter ca 6 km kommer du till Yngsviken där Sörmlandsleden korsar vägen, där finns parkering på båda sidor av vägen. Till start vid naturreservatets parkering: Strax efter Yngsviken, sväng vänster vid skylt Naturreservat, fortsätt sedan ca 2 km, sväng ner vänster före en öppen bom.

Foto: Stora Envättern, Eva Gruvstedt

Åter till Vandringsledarnas pärlor

Läs allt om Sörmlandsleden här

Bli medlem

• Delta på tusentals äventyr över hela landet
  • Erbjudanden på resor, upplevelser och utrustning
  • Magasin Friluftsliv – 4 nummer per år
  • Stöd vårt arbete för allemansrätten och friluftsliv