Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

• Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Vandring

Söndagsvandringar i Boråsområdet

Häng med ut på vandring i vår vackra natur! Varje söndag, i ur och skur, från början av september till och med mitten av maj går vi en tur på ca 10 kilometer i trakterna runt Borås.

Tid & plats

Samling kl. 09:30 vid parkeringen på Pulsen Astern (mitt emot badhuset i Borås). Därifrån samåker vi till startpunkten för dagens vandring. Ingen anmälan behövs, det är bara att dyka upp. Och du hittar oss lätt: vi känns igen på våra kängor och ryggsäckar!

Vi går i ett lugnt tempo och tar alltid en rast. Så ta med fika!

Höstens vandringar

Höstens vandringsprogram är nu på plats och det börjar med en extra vandringen lördagen den 1 september kl. 10:00 då vi går Kulturstigen i Fristad, ett arrangemang i samarbete med Cykla och vandra i Sjuhärad. Därefter löper vandrngar på som följer:

September:  2, 9, 16, 23, 30
Oktober:      7, 14, 21, 28
November:   4, 11, 18, 25
December:   2, 9, 26

Under sommaren kan det komma "spontaninbjudningar" till vandringar, så håll utkik ....

Frågor? Kontakta Monica Mery 070 664 43 54, Lena Barrstrand 033-14 01 83 eller Inger Gustavsson 033-10 03 11.

Alla våra vandringar sker i sammabete med Studiefrämjandet! Vill du veta mer om dem? Klicka på deras logga här nedanför.

Sommarvandringar

Ett antal spontana vandringar har det blivit under sommaren, några längre på runt 20 km andra i skärgårdsmiljö. Nu återgår vi snart till den sedvanliga lunken med vandringar varje söndag, men det kan ju inte uteslutas att det dyker upp någonting utanför schemat, så håll utkik.

Fjällvandring -18

Årets fjällvandring fulltecknad

Årets fjällvandring, som blir sista veckan i augusti, är fulltecknad. Vi återkommer med berättelser och inspiration för nya fjälläventyr.

AXPLOCK AKTIVITETER 2018 ....

Till fots & med båt vid Lygnern

Marks Lokalavdelning bjöd in oss till en fin vandring utmed Lygnern. Första etappen på elva och en halv kilometer gick längs östra stranden och snirklade tillbaka över Torrås till Sätila Sand. Där det blev båtfärd över sjön till det berömda Ramhultafallet, för dagen uttorkat, men de imponerande bergsformationerna såg man ju. Efter en spännande ilandstigning via stege, vandrade vi sju kilometer till Sätila Sand, nu på den andra sidan av sjön.

Paddlingspremiär 2018

Sista helgen i april var nio entusiastiska kanotister ute på ett 2-dagars äventyr. Vi paddlade från Rydal – där finns en fin gammal småbåtshamn – uppströms mot Seglora, vände efter någon timme och tog oss småningom via Husån ut på Stora Hålsjön. Första dagen var det alldeles vindstilla och milt, en tveksam sol kom och gick. Andra dagen mest molnigt och lite, lite vind. En sekundmeter. På kvällen var det grillafton och mycket ”tjõt & prat” i stugan som vi hyrt: ”Mormors Stuga” på Stora Hökåsen, på någorlunda bekvämt gångavstånd från stället där vi dragit upp kanoterna.Det här inlägget borde kanske hamna under avsnittet "Kanot", men eftersom vi alla kom från vandringsgänget ....

Gökotta

Årets gökotta firades i Hyssna, närmare bestämt vid Stora Hålsjön. Ingen gök hördes, men vädret var strålande och naturen inbjudande med stora mattor av vitsippor i sluttningarna ner mot sjön. Backsippor fanns det också, fast förstås mer sparsamt. Det dukades i gröngräset med kaffe och dopp - eller kanske snarare smörgåsar.

Utflykt Kristi Himmelfärds-helgen

Ännu en gång hade vi fantastisk tur med vädret under vår traditionella utflykt under Kristi Himmelfärdshelgen. Vi var ett gott och glatt gäng på tjugoen personer vandrade två dagar på Omberg och gjorde Visingsö på cykel den tredje. Utsiktsplatsen på Omberg bjöd på via vyer över Vättern och Tåkern bjöd på vanliga och ovanliga fåglar. Vi hann också med ett besök med guidad tur på Ellen Keys Strand – hennes vackra hem vid Vättern.