Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

• Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Kallebäcksleden och Hassafallsleden

2018-03-18

Söndagen den 18 mars 2018 vandrade vi Kallebäcksleden och Hassafallsleden. Tanken var att detta skulle bli en vandring i vårskog ackompanjerad av fågelsång och vårflodsbrus. Våren är dock sen och istället blev det en vårvintervandring. Underlaget var utmanande - men med broddar och vandringstavarnas hjälp så klarade vi av situationen.

Åtta personer deltog på dagens vandring. Totalt avverkade vi drygt 11,5 km och sammantaget, med två fikastopp, tog turen 4 timmar. Vi gick i ganska maklig takt och taktiken var att ta det ganska lugnt och säkerställa energipåfyllning med mera så att vi skulle hålla oss på benen - och ta oss runt skadefria på det hala underlaget. Vandringsmässigt var det riktigt härligt väder. Solen sken, temperaturen växlade några grader runt nollan (plus vid starten och minus vid målgången) och det var vindstilla.

Anna Kim-Andersson, som var ansvarig vandringsledare tillsammans med Mikael Cederfeldt och Hanna Olovsson, gav alla i uppgift att fundera över vad som var var och ens personliga målsättning för dagens vandring.

Eftermiddagssolen värmde mot ansiktet och himlen var klarblå när vi startade kl 14.30. Vi gick turen "medsols" och inledde således med att gå från Hovslätts hembygdsgård, korsa Brånerydssvägen och gå ett par hundra meter söderut längs med Tabergsån, innan vi började ta oss ann stigningen upp mot utmed dalsidan upp mot Varkullen. Därifrån snirklade vi oss ner på stigen till Åsafors industrier, förbi det gamla vattenverket och sedan vidare utmed Kallebäcken.

Första fikastoppet var efter ca 3 km vandring, vid bänkarna/rastplatsen utmed bäcken. Vi hann prata lite om detta med "målsättning" och det var roligt att höra deltagarnas olika reflektioner. Därefter fortsatte vi hela vägen uppför dalsidan, korsade Fransciskusleden och Kallebäcken och vek längst söderut på Kallebäcksleden av mot Södra Vätterleden, upp mot Sandserydsvägen.

Eftersom det var söndag och lite mindre trafik valde vi att gå Sandserydsvägen två kilometer tillbaka norrut - innan vi vek av österut igen på en mindre skogsbilväg vars förlängning är en skogsväg/stig som leder till Varkullen och Hassafallsleden igen.

Alternativet hade varit att någonstans utmed Kallebäcksleden eller Södra Vätterleden vända - och gå samma väg tillbaka. Men det kändes skönt att gå en rundslinga och det var också ganska skönt med den omväxling som kilometerarna på asfalt medförde. Dock var det fläckvis förrädiskt halt även på vägen, så helt avslappnad kunde man inte tillåta sig att vara. Vi hjälpte också varandra att hålla uppsikt över trafiken och varnade varandra när det kom bilar.

Det var dags att sätta på broddarna igen när vi lämnade Sandserydsvägen bakom oss. Någon kilometer utför blev det innan vi nådde Varkullen. Stigningen upp mot Varkullen tog vi oss an med ett leende på läpparna efter att ha fått höra en historia (av Mikael) från sommaren där brandmän med vattenfylldahinkar fått springa samma stig - för att släcka en rotbrand på utskiktskullens topp. Sommaräventyret avlöpte väl. Så även vår lilla "bestigning".

Vi hann upp på toppen lagom till ca 17.40, det vill säga strax före solnedgången. Här kunde vi avnjuta den härliga utsikten (ett vintrigt Jönköping och en isbelagd Vättern åt norr och Tabergs topp i söder) plus en ganska välbehövlig fika, innan det var dags för oss att klara av turens sista etapp. Även nerför kullen lyckades vi ta oss helskinnade.

Sandserydsån med Hassafallen är inte ett vattenfall utan en sträcka av flera fall, med en total fallhöjd av mer än 100 meter. Hassafallen bjuder alltid en magisk upplevelse. Idag kom vi i skymningen till ett delvis snö- och istäckt vattendrag vars brus mest kunde anas under det dämpande kalla täcket. Om några veckor kommer nog vårfloden att märkas här på ett helt annat sätt.

Försiktigt tog vi oss ner via trappor och spänger på stigen utmed fallen och tillbaka till Tabergsån. Klockan 18.45 var vi åter vid parkeringen vid Hovslätts hembygdsgård och kunde tacka varandra för en fin tur. Det är krävande att vara ute fyra timmar på vandrades vinterfot. Starkt jobbat av alla!

Vid pennan
Anna Kim-Andersson

Kallebäcksleden

Jönköpings kommun har tagit fram en folder med tillhörande karta över vandringssträckan Kallebäcksleden och Hassafallsleden.

Länk till folder

Två forsande och kvillrande vattendrag

Här finns ytterligare information om vattendragen och lederna.