Sök på webbplatsen

Hitta lokalavdelning

Som medlem får du

  • Tillgång till Sveriges bredaste utbud av guidade friluftsaktiviteter
  • Stödjer vårt arbete med hela Sveriges friluftsliv, och mycket mer...
Bli medlem

Logga in

Använd loggan på rätt sätt

Det finns också riktlinjer för hur loggan bör användas för bästa synlighet. Här följer några saker som kan vara bra att tänka på:

Tidigare har vi pratat om varumärket Friluftsfrämjandet och hur vi kan jobba enhetligt med vårt varumärke i vår kommunikation. Vi har tidigare berättat om att logotyper från Friluftsfrämjandet och alla dess verksamhetsgrenar finns att laddas ner på hemsidan:
Logga in på www.friluftsframjandet.se och gå till Verktyg och Materialbank följt av Marknadsföring och sedan Logotyper för att hitta rätt.

Det finns också riktlinjer för hur loggan bör användas för bästa synlighet. Här följer några saker som kan vara bra att tänka på:

1. Använd den nya loggan!
För några år sedan så bytte Friluftsfrämjandet logga, Vildmannen blev av med det djurskinn han bar över ena axeln. På många ställen finns den gamla loggan kvar och behöver jobbas bort. Tänk på att uppdatera era trycksaker med den nya när ni har möjlighet.

2. I första hand ska dessa logotyper användas:

Den blå används på vit eller ljus bakgrund och den vita logotypen används på blå eller mörk bakgrund för bästa effekt.

3. Sprid gärna, men tänk först på att:
* Inte ändra färgen på loggan.
* Ändra inte proportionerna på loggan, exempelvis genom att göra den smalare eller högre än originalet.
* Ta inte bort den rektangulära plattan för att bara använda texten och vildmannen. Ramen behöver finnas där.
* Lägg inte logotypen på sned, låt den alltid ligga rakt.
* Låt det finnas lite ledig yta runtom loggan så den inte hamnar vägg i vägg med annan text eller bild.

4. Undervarumärken
Det finns logotyper för alla våra verksamhetsgrenar, nedladdningsbara som låg- eller högupplösta på hemsidan. Dessa logotyper har i vissa fall texten Friluftsfrämjandet skrivet och därmed redan en naturlig koppling till föreningen. Men om den texten saknas – så försök att använda båda logotyperna, både den för verksamhetsgrenen och föreningsloggan med vildmannen. Detta för att tydligt visa att de verksamhetsgrenar vi vill tala om och visa upp hör till Friluftsfrämjandet. Det kan vara självklart för oss, men många vet faktiskt inte att Mulle hör till Friluftsfrämjandet.

5. Logotyper för Lokalavdelning
Vill man använda sin egen lokalavdelnings namn på loggan går det bra och det finns två sätt framtagna:

  • Använd den fyrkantiga loggan och skriv namnet på lokalavdelningen under loggan. Inte i kvadraten, utan under den.
  • Eller använd bara texten Friluftsfrämjandet och er lokalavdelnings namn under.

Detta fungerar lika bra i nyhetsblad och i årsredovisningar, som på kläder!

Mer tips kring hur ni använder logotypen, typsnitt, färger osv. hittar ni i den Grafiska Manual som finns att ladda ner på hemsidan under fliken Marknadsföring.