Webbhjälp Bli medlem
Aktivitetsförslag för strövare
Aktivitetsförslag för strövare MAGNUS ARNESSON 2010-03-08 16:35
RE: Aktivitetsförslag för strövare JONNY SANDSTRÖM 2010-03-09 09:06
RE: Aktivitetsförslag för strövare MAGNUS ARNESSON 2010-03-09 11:15
RE: Aktivitetsförslag för strövare SOFIE WIKBERG 2010-03-09 11:54
RE: Aktivitetsförslag för strövare JONNY SANDSTRÖM 2010-03-09 14:01
RE: Aktivitetsförslag för strövare MAGNUS ARNESSON 2010-03-09 15:12
RE: Aktivitetsförslag för strövare SOFIE WIKBERG 2010-03-09 15:19
RE: Aktivitetsförslag för strövare JONNY SANDSTRÖM 2010-03-10 09:51
RE: Aktivitetsförslag för strövare MARCUS OLOFSSON 2010-03-10 12:43
RE: Aktivitetsförslag för strövare MAGNUS ARNESSON 2010-03-11 14:09
Aktivitetsförslag för strövare
2010-03-08 16:35
Jag ska starta upp en strövargrupp till våren och skulle vilja ha lite tips och idéer på vad ni andra gör för kul?

Vad har ni för krav på utrustning som barnen ska ha?
Lagar de sin egen mat på egna kök?
Övernattar ni något och hur ofta?

Jag har tidigare varit ledare för Friluftsare och TVM och de hade egna prylar och så mycket läger det bara gick. Men nu är det ju yngre barn och jag är lite osäker på var jag ska lägga ribban när jag ska göra ett preliminärt vårschema.
RE: Aktivitetsförslag för strövare
2010-03-09 09:06 Skicka som svar till: Meddelande #{1} av {2}.
På en av de första träffarna, bygg fågelholkar.

På nästa träff, sätt upp fågelholkarna.
- Prata om hur man sätter upp dem, att man inte får skada trädet mm
- Kan ni sätta upp dem i olika miljöer kring lägerplatsen? I kanten av en äng, i tätare granskog, i en våtmark?

På kommande träffar, undersök om det bor några fåglar i holkarna
- Vilka fåglar har ni kring lägerplatsen?
- Vilka häckar i holkarna
- Hur ofta flyger de med mat till ungarna mm mm
- Framåt hösten, rensa holkarna, titta på hur olika fåglar bygger olika bon.

Kring holkarna kan ni lägga upp en massa olika aktiviteter som du ser.

Dessutom gör ni naturen en tjänst.

Risken är väl att hela strövargruppen går över till ornitologiska föreningen eller fältbiologerna... ;-)
2010-03-09 11:15 Skicka som svar till: Meddelande #{1} av {2}.
Mycket bra förslag, det ska vi allt se till att göra.
Finns det billiga fågelholkar att köpa i byggsats tro?
2010-03-09 11:54 Skicka som svar till: Meddelande #{1} av {2}.
Vi byggde holken som finns längst ned på den här sidan http://www.sofnet.org/index.asp?lev=820&typ=1 Det var lätt eftersom man inte behövde såga snett någonstans. Har man ingen borr till ingångshålet kan man såga ut en fyrkant i ena övre hörnet av frontbrädan. Priset blev knappt 40 kr per holk, inkl upphängning.
2010-03-09 14:01 Skicka som svar till: Meddelande #{1} av {2}.
Bra tips Sofie!

Prova att söka på fågelholk ritning bilder eller något åt det hållet på google, då hittar du också en mängd tips.

Gör ni mesholkar (vilket jag tror är bäst) så kan man med fördel göra några med håldiam 30 mm och några med håldiam 35 mm.
De med mindre hål för tex blåmes och titor, de med större hål för tex talgoxe och svartvit flugsnappare.

Finns det något lokalt sågverk i närheten?
Spillbitar, "bakar", dvs yttersidan på trästocken med barken kvar, kan vara möjligt att få/köpa billigt om du berättar vad du ska ha dem till.
Skulle det bli lite ojämnt och udda format så spelar det inte så stor roll men försök se till att du inte får några välhyvlade brädor. Insidan bör alltid vara så ohyvlad/grovsågad som möjligt.

Går det att prata med närliggande skolas slöjdlärare?
Kan denne hjälpa till med lokalen eller kanske att förbereda materialet, såga upp det i lagom längder (i stort sett göra byggsatser) så är mycket vunnet.
Det kan ju vara svårt för ett litet stövarbarn att hantera fogsvansen på ett säkert sätt.

Någon förälder som har en massa trallskruv över sedan senaste Timell-anfallet då altanen byggdes ut?

Kolla över möjligheterna i gruppen, det kan ju finnas föräldrar som kanske inte är så sugna på att vara med som ledare ute i skogen för att de tror att man måste vara närapå univeristetsutbildad ledare med kunskap om femtielva sorters träd och blommor för att kunna inspirera barn.
De föräldrarna kanske är en riktiga hejare på såg och hammare.

Och nog skulle det kunna gå att komma med långa brädor, en såg, några hammare och spik direkt ut i skogen.
Risken för blåslagna tumnaglar ökar dock om man är liten och ska spika på det ojämna underlag naturen oftast bjuder på.

Själv inväntar jag nu resultatet av årets nyhet i fågelfastighetsbeståndet.
En holk försedd med övervakningskamera.

Förra årets projekt, ett radhus med 11 bostäder för stare föll inte riktigt väl ut, jag hoppas på bättre lycka i år.
2010-03-09 15:12 Skicka som svar till: Meddelande #{1} av {2}.
Vi har en värmestuga i lokalavdelningen som vi säkert kan låna och snickra holkar ute på trappen/soldäck.
Jag kan köra dit lite plankor innan och ev. kapa till med cirkelsågen om det skulle behövas.
Ska besöka byns lokala virkeshandlare och se om de har billiga spillbitar.

En 100-lapp var kan säkert ungarna offra för att få varsin fågelholk. Blir säkert pengar över till framtida projekt.

Vad finns det mer för kul man kan göra?
2010-03-09 15:19 Skicka som svar till: Meddelande #{1} av {2}.
Matlagning i alla former, på eld eller stormkök brukar vara populärt.
2010-03-10 09:51 Skicka som svar till: Meddelande #{1} av {2}.
Följ den här länken till Sofies utmärkta material:

http://www.friluftsframjandet.se/c/document_library/get_file?folderId=2114570&name=DLFE-4706.pdf

Visserligen för friluftsare men kika gärna på år 1 och "skala ner" aktiviteterna så att de passar för strövare.
2010-03-10 12:43 Skicka som svar till: Meddelande #{1} av {2}.
Välkommen till forumet Magnus

Imponerande kunskaper ni har om holkbygge!

Fågelholkar på uteplatsen, det blir kanon! det kommer jag ihåg att vi gjorde när jag var liten

Du kan säkert snacka med Marco också han har byggfirma.

Det här med kostnader får du tänka lite kring och mejla styrelsen om det blir aktuellt. Tanken är ju att barnen bara ska betala verksamhetsavgift varje termin och inga kostnader utöver det. Så om man går över denna kostnad så får man be styrelsen om lite mer pengar.

// en annan Kolmårdare
2010-03-11 14:09 Skicka som svar till: Meddelande #{1} av {2}.
SOFIE WIKBERG:
Matlagning i alla former, på eld eller stormkök brukar vara populärt.

Ja, matlagning är givet.
När jag själv var Frilufttsare och TVM var det nästan tävling om vilka som gjorde godast krubb på köken.
Hoppas mina strövare kommer vara lika sugna på matlagning som vi var. Mamma scan och snabbmakaroner är ju ingen sport

Givetvis får man ju börja på lämplig nivå innan det gräddas pizza i köken eller serveras trerätters.