URBAN JONSSON
Betygsätt: Youngling Inlägg: 3 Anslutningsdatum: 2008-05-22 Senaste inlägg | Hej Robert
Kan bara understryka dina funderingar, tycker själv att det känns knepigt att försöka lära nybörjare en effektiv paddelteknik, inte minst på grund av att ett mycket stort antal av de ledare som håller i det hela i själva har en paddelteknik som har en hel del övrigt att önska... Vingpaddeln är en utmärkt fostrare som skolar in paddlaren i en teknik som bygger på att kraften hämtas ur bålvridningen och att det blir ett helkroppsarbete....
Mina första 30 år i kajaken paddlade jag så att en mindre del av min kropp fick göra grovjobbet, men så en dag bestämde jag mig för att prova på att bli vingpaddlare... Även om det är något knepigt att få gamla hundar att sitta bet den tillslut ganska bra på mig.... Så idag tycker jag själv att den hjälpt till att utveckla min paddelteknik ordentligt...
Så jag är helt övertygad om att vingpaddeln är ett mycket bra verktyg för att skola in en effektivare paddelteknik som paddlaren har som sin grundstil, när den väl sitter kan man återgå till vanlig plattpaddel. Som regel tar man med sig paddeltekniken från vingen, om inte sätter man in en ny behandling.... Bl a använder Magnus Fischer denna metod med framgång. Mitt intryck är att detta ger personer med medelmåttig fysik förutsättningar att utan problem hänga på betydligt starkare paddlare....
/Urban
|
| Du måste logga in för att kunna anmäla innehåll.
|