« Tillbaka till Paddling

Lär ut Vingpaddelteknik på grundkurs ?

Kombinationsvy Plan vy Träd-vy
Diskussioner [ Föregående | Nästa ]
toggle
Hej

Hur paddlar du ? Paddlar du som du lär ut ? Har du tänkt på detta ?

Tänkte i dessa banor förra året, nu var det en elev på grunskursen som väckte tankarna igen.

Vad står det i Instruktörsmanualen för nybörjarkurser om utförandet vid paddling.?

Varför skall vi lära ut drag och tryck(påskjutet) och diagonalteknik(vilket är riktigt däremot) när vi/jag knappt använder påskjut/drag ? (trycka med benen/benet står ej ?)

Vi skall försöka lära eleven att dra och trycka och vrida överkroppen(anv magen) samt trycka med benet i ett paddeltag.

Efter 2 dagar och 16 elever så kan inte alla paddla enligt denna teknik, många använder inte magen (sneda bukmuskeln).Varför ? Så var det förra året också på en grundkurs. Vet inte hur många som man försökt att lära detta på dagsturer, det är svårt att lyckas med detta.

1.En grundförutsättning är man vara framåtlutad för att använda magmusklerna. Där sitter väldigt mycket uthållighet och styrka. Mer än 50%

2. Magen kan endast används då du drar. (drag som i vingpaddeltekniken/diagonalt)

Problemet är att vi lär ju ut att dra och skjuta samtidigt. Hur kan man känna att magen arbetar då ?

Magmusklernas inblandning elimineras.vid drag och påskjut samtidigt. Eleven kommer inte riktigt dit som den skulle/skall.

Känner ni igen detta ?

Hur paddlar du ? Paddlar du som du lär ut ?

Jag gör det inte, försöker paddla instruktivt underkurstillfällen. Med Ångest ? J I alla fall efter detta, läs nedan.

Denna elev hade analyserat ledarnas paddelteknik och började använda (med fördel) sig av ”vingpaddelteknik” –nu känner jag att magen arbetar.Tryck och drag samtidigt tog bort magmusklernas inverkan (mer än 50% hade vi lärt ut) det går inte -sa hon. Jag håller med- sa jag, ÅÅÅ hur kände jag mig något senare ? Paddlar du som du lär ut ? njaneaa på kursen bara.

Vingpaddeltekniken är , tycker jag, är lättare att lära ut. Inget tryck,drag, vrid och allt samtidigt som benen skall gå som lärkvingar under kapellet. Här är det lärkvingar och vrid ,(det beror på hur mycket du tar i men visst drag och tryck är det för cirkulationens skull, det är personligt/individuellt anpassat vid just den farten du har nu.)

Som ni anar så är min fråga/påstående, varför inte lära ut vingpaddeltekiken på en grundkurs?

Med en vanlig paddel.

Vad tycker ni ?

Med vänlig paddelhälsning

Robert
RE: Lär ut Vingpaddelteknik på grundkurs ?
Svar (Avmarkera)
2009-09-10 19:53 som svar till ROBERT JOHANSSON.
Hej Robert

Kan bara understryka dina funderingar, tycker själv att det känns knepigt att försöka lära nybörjare en effektiv paddelteknik, inte minst på grund av att ett mycket stort antal av de ledare som håller i det hela i själva har en paddelteknik som har en hel del övrigt att önska... Vingpaddeln är en utmärkt fostrare som skolar in paddlaren i en teknik som bygger på att kraften hämtas ur bålvridningen och att det blir ett helkroppsarbete....

Mina första 30 år i kajaken paddlade jag så att en mindre del av min kropp fick göra grovjobbet, men så en dag bestämde jag mig för att prova på att bli vingpaddlare... Även om det är något knepigt att få gamla hundar att sitta bet den tillslut ganska bra på mig.... Så idag tycker jag själv att den hjälpt till att utveckla min paddelteknik ordentligt...

Så jag är helt övertygad om att vingpaddeln är ett mycket bra verktyg för att skola in en effektivare paddelteknik som paddlaren har som sin grundstil, när den väl sitter kan man återgå till vanlig plattpaddel. Som regel tar man med sig paddeltekniken från vingen, om inte sätter man in en ny behandling....
Bl a använder Magnus Fischer denna metod med framgång. Mitt intryck är att detta ger personer med medelmåttig fysik förutsättningar att utan problem hänga på betydligt starkare paddlare....

/Urban